مضرات و فواید درمانی زردچوبه/ درمان عفونت با گیاه دارویی آویشن

رژیم های غذایی مناسب برای حفظ سلامت کبد، بهترین راه کاهش وزن، درمان عفونت با گیاه دارویی آویشن، مزایای مصرف گوجه فرنگی، مضرات و فواید درمانی زردچوبه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندین نوع رژیم خاص هستند که به سالم‌تر ماندن کبد انسان کمک زیادی می‌کنند. البته توصیه می‌شود که قبل از ایجاد هر نوع تغییر ناگهانی در برنامه غذایی تان با یک متخصص مشورت کنید. از آنجایی که مواد غذایی مصرفی تأثیر زیادی در سلامت این عضو دارند بهتر است با رژیم‌های غذایی مناسب با کبد بیشتر آشنا شوید.

کبد ارگان کلیدی در عملکرد دستگاه گوارش است با این حال اکثر مردم اهمیت کار سخت و سنگین این عضو را نادیده می‌گیرند. بنابراین چندان جای تعجب ندارد که افراد بعد از اینکه کبدشان دچار مشکلات جدی می‌شود به پزشک مراجعه می‌کنند. شکی نیست که تا به امروز رژیم مدیترانه ای به عنوان یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی پذیرفته شده است. در واقع بین رژیم‌های غذایی فوق العاده سالم و معروف، این نوع رژیم برای سلامت کبد نیز شهرت زیادی یافته است. رژیم مدیترانه ای بر پایه مصرف روزانه و فراوان سبزیجات، میوه و چربی‌های خوب مانند روغن زیتون قرار دارد، مصرف منظم ماهی و مصرف متعادل و کم گوشت قرمز نیز از دیگر اصول اصلی رژیم مدیترانه ای است.

رژیم ماکروبیوتیک ابتدا بر اساس مصرف غلات کامل سپس میوه‌ها و سبزیجات و در نهایت حبوبات پایه گذاری شده است. دنبال کردن صحیح و اصولی این رژیم به جذب تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن و عملکرد درست کبد می‌انجامد. بهتر است در خصوص این رژیم و نحوه دنبال کردن آن با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می‌برند باید غذاهای پرکالری و سنگین کمتری مصرف کنند تا از انباشت چربی‌ها در سلول‌های کبدی جلوگیری شود. این افراد همچنین باید فیبر بیشتری به رژیم غذایی شأن اضافه کنند تا تولید صفرا افزایش پیدا کند.

اگر سلامت کبدتان به خطر افتاده و دچار مشکلات کبدی شده‌اید لازم است که برنامه غذایی تان را عوض کنید تا مشکل حادتر نشود. لازم است که در مصرف پروتئین‌ها و نمک دقت بیشتری کرده و احتیاط کنید. حتماً از پزشکتان بخواهید که برحسب وضعیت بدن و کبدتان رژیم غذایی مناسبی ارائه دهد که نیاز بدنتان به مواد مغذی را تأمین کند و به کبدتان آسیب نرساند.

همو کوروماتوز به تجمع آهن در کبد گفته می‌شود. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند باید از مصرف آهن خودداری کنند. به این منظور باید مواد غذایی سرشار از آهن را مانند جگر، بوقلمون، اسفناج، غذاهای دریایی، میوه‌های خشک و غیره را از برنامه غذایی خود حذف کنند. ویروس هپاتیت C به کبد حمله می‌کند و در این صورت ایجاد تغییرات اساسی در عادات غذایی ضرورت پیدا می‌کند. کاهش مصرف آهن و نمک برای افرادی که از هپاتیت C رنج می‌برند بسیار ضروری است. توصیه می‌شود از ادویه‌ها برای جایگزین کردن نمک استفاده کنید.

بهترین راه کاهش وزن

به گفته پیائو شیائو متخصص چینی، نخوردن شام جهت کاهش وزن نه تنها بی اثر است بلکه می‌تواند منجر به افزایش سریع وزن می‌شود؛ بنابراین، در مورد دو وعده غذایی در روز، حذف شام و میان وعده در عصر باید دقت بیشتری نمود. با این حال، فرد هنوز کالری کمتری مصرف می‌کند، که در واقع به دلیل از بین رفتن مایعات از بدن باعث از بین رفتن چند کیلو می‌شود.

وی گفت: “افرادی که از شام امتناع می‌ورزند و همچنین افرادی که راه‌های کاهش وزن را سریع انتخاب می‌کنند و رژیم‌های کم کالری کوتاه مدت را با کم کردن نمک و کربوهیدرات‌ها رعایت می‌کنند، به دفع سریع مایعات از بدن کمک می‌کنند، موفق نمی‌شوند”.

نویسنده این مقاله خاطرنشان کرد: بدن پس از بازگشت به زندگی عادی، شروع به بازگشت مایعات و تجمع آن خواهد کرد. بهترین راه کاهش وزن کنترل کالری روزانه، یک رژیم متعادل و پرهیز از پرخوری است. اما باید هر سه وعده غذایی را خورد. نرخ معقول کاهش وزن ۱ کیلوگرم در هفته است.

مزایای مصرف گوجه فرنگی

گوجه فرنگی بخش مهمی از هر رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود. یکی از عناصر مفید و سالم موجود در گوجه فرنگی «لیکوپن» است که سلامت قلبتان را ارتقا می‌دهد. اگر این روزها مشخص شده که فشار خونتان بالا است و پزشک برایتان دارو تجویز کرده است بیشتر به فکر تغذیه‌تان باشید. بدانید که داشتن یک رژیم غذایی درست می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. در عین حال توصیه می‌کنیم از همین امروز مصرف گوجه فرنگی را به هر صورتی از سس گوجه خانگی گرفته تا در کنار غذا افزایش دهید. گوجه فرنگی لیکوپن و پتاسیم زیادی دارد که به جریان خون کمک کرده و در عین حال مانع از احتباس مایعات در سلول‌های بدن می‌شوند. در نتیجه فشارخونتان تنظیم می‌شود.

گوجه فرنگی یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها است. این ماده غذایی به لطف لیکوپن و دیگر عناصر مغذی خود مانند «گلوتاتیون» از DNA سلول‌ها مراقبت کرده و مانع از نابودی آن‌ها می‌شود. بنابر اعلام انجمن دیابت آمریکا، مصرف منظم گوجه فرنگی برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند فوق‌العاده است. چون سطح گلیسمی آن پایین است و در عین حال مواد مغذی فوق‌العاده‌ای مانند کلسیم، پتاسیم، فیبر، منیزیم و ویتامین A، C و E دارد. آب گوجه فرنگی و هندوانه یک نوشیدنی خنک است که برای یک روز پرانرژی فوق‌العاده است. این نوشیدنی به‌ویژه برای تصفیه و تأمین آب بدن توصیه می‌شود.

درمان عفونت با گیاه دارویی آویشن

در صورت بروز هر گونه عفونت یا درد در بدن می‌توانید با گیاه دارویی آویشن آن را درمان کنید. آویشن نوعی گیاه دارویی از خانواده نعناع است که از آن به عنوان ادویه هم استفاده می‌شود. طبع این گیاه شیرازی گرم و خشک است که برای درمان بیماری‌ها و عفونت‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاه آویشن بیش از ۴۰۰ زیرگونه دارد که خواص زیاد آن مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است. بسیاری از افراد به علت طعم و مزه متمایز آویشن، آن را در غذاهای خود استفاده می‌کنند که به علت خواص درمانی زیاد برای بهبود آکنه و فشار خون بالا توصیه می‌شود.

آویشن برای بهبود اکسیور (کرمک) تأثیر زیادی دارد، در واقع مصرف آن به میزان یک قاشق مربا خوری در طول روز به منظور از بین بردن کرم‌های روده مفید خواهد بود، ضد نفخ و اشتهاآور بودن، پاک کننده ریه، معده، جگر و روده‌ها از رطوبت، درمان برخی از سرفه‌ها، خوش رنگ شدن پوست صورت، بهبود هضم غذا، فرار حشرات موذی، رفع ناراحتی‌های معده، بهبود سرماخوردگی، ضد باکتریایی، ضد انگلی، ضد قارچی از فواید درمانی گیاه دارویی آویشن است.

خواص گیاه آویشن به اندازه‌ای مفید و مؤثر است که مصرف آن به علت آنتی باکتریالی، ضدالتهابی، ضداحتقان، ضد درد، ضد نفخ، خلط آور، ادرار آور، ضد قارچ و ضد ویروس توصیه می‌شود. مصرف آویشن باعث بهبود یا تسکین گلودرد، تسکین سرفه، تسکین احتقاق بینی و پاکسازی ریه‌ها در نتیجه درمان برونشیت خواهد شد.

روش‌های استفاده از آویشن برای درمان برونشیت شامل موارد زیر خواهد شد. مصرف دم کرده آویشن در طول روز به میزان دو الی سه فنجان باعث بهبود یا درمان برونشیت خواهد شد. ماساژ کمر با عصاره روغنی آویشن روزی سه بار باعث بهبود درد کمر خواهد شد. برای بهبود برونشیت بایستی شربت دم کرده آویشن با عسل را روزی چهار بار مصرف کنید.

فواید درمانی زردچوبه

زردچوبه به عنوان ادویه گیاهی شناخته شده دارای خواص و مضرات زیادی است. زردچوبه نام ادویه‌ای گیاهی که متعلق به زنجبیل بوده و با نام علمی کورکاما شناخته می‌شود، طبعی گرم و خشک دارد.

زرد چوبه در علم طب سنتی خواص و مضرات زیادی دارد که در آشپزی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و به انوع غذاها رنگ و بویی خاص می‌بخشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در زردچوبه برای کاهش خطر ابتلاء به سرطان، کاهش التهاب معده، جلوگیری از بیماری‌های آسیب زا به سیستم عصبی مفید هستند.

مضرات بیش از حد مصرف زردچوبه

استفاده بیش از حد از زردچوبه می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع، خون ریزی زیاد، فشار خون پایین، مشکلات معده، مشکلات بارداری، سردرد، کمبود آهن، ناباروری، دیابت و خون ریزی‌های خطر ناک شود که گزینه آخر مهم‌ترین عوارض مصرف زیاد زردچوبه است.

جالب است بدانید که حدود دو درصد زرد چوبه از نمک جوهر ترشک تشکیل شده است که مصرف زیاد آن باعث ایجاد سنگ کلیه خواهد شد، در صورتی که قبلاً به مشکلات کلیوی شدید مبتلا شده‌اید یا سابقه سنگ کلیه شما را آزار داده، باید بدانید که استفاده بیش از حد ادویه زردچوبه می‌تواند بیماری شما را تشدید کند.

مصرف منظم کلم‌ها، ضامن سلامت رگ‌های خونی

تحقیقات جدید نشان داده است که خانواده کلم‌ها می‌تواند در جلوگیری از بیماری پیشرفته رگ‌های خونی به ویژه در افراد مسن بسیار مفید باشد. تحقیقات جدید نشان داده است که خانواده کلم‌ها می‌تواند در جلوگیری از بیماری پیشرفته رگ‌های خونی به‌خصوص در زنان مسن مفید باشد.

این تحقیق که نتایج آن در مجله تغذیه بریتانیایی منتشر شده است، نشان می‌دهد که مصرف بیشتر این سبزیجات مانند بروکلی، جوانه بروکسل و کلم، خطر رسوب کلسیم و چربی در دیواره شریان‌ها را کاهش می‌دهد.

محققان دانشکده علوم پزشکی و بهداشت ادیث کوان استرالیا و دانشگاه استرالیای غربی با استفاده از داده‌های مربوط به ۶۸۴ زن مسن، دریافتند که افرادی که روزانه ۴۵ گرم سبزیجات خانواده کلم را مصرف می‌کنند، (به عنوان مثال، یک فنجان کلم بروکلی بخارپز یا یک فنجان کلم خام) ۴۶ درصد کمتر در معرض کلسیفیکاسیون عروق یا انباشت کلسیم در رگ‌های خونی بخصوص آئورت می‌شوند.

بیماری رگ‌های خونی می‌تواند باعث کاهش جریان گردش خون در بدن شود. این روند ناشی از انباشت ذخایر چربی و کلسیم در دیواره‌های داخلی رگ‌های خونی، از جمله آئورت است و خطر ابتلاء به حمله قلبی یا سکته مغزی را چند برابر می‌کند. به گفته محققان، یکی از ترکیبات خاص موجود در سبزیجات خانواده کلم، ویتامین K است. این ویتامین ممکن است در مهار روند کلسیفیکاسیون رگ‌های خونی نقش داشته باشد.

بروز رفلاکس معده از علائم مصرف زیاد زردچوبه

ممکن است مصرف زیاد زردچوبه، خارش پوست، قرمزی، تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ، گرفتگی عضلانی را به وجود آورد، حتی از عوارض خطرناک مصرف بیش از حد زردچوبه می‌توان به کم خونی، دیابت، رفلاکس معده اشاره کرد.

پیش از مصرف زردچوبه آن را روی پوست خود امتحان کرده و یا قبل از استفاده حتماً با پزشک مربوطه میزان مصرف این نوع ادویه را مشخص کنید تا در صورت داشتن آلرژی به ادویه با مشکل مواجه نشوید.

احتمال دارد برخی افراد نسبت به زرد چوبه در مواد غذایی واکنش خاصی نشان ندهند، اما مصرف آن باعث بروز واکنش منفی شود که در چنین شرایطی اختلالات خونریزی، دیابت، سنگ صفرا را تشدید خواهد کرد و شما را با مشکل روبه رو می‌کند.

در ضمن به یاد داشته باشید که مصرف زردچوبه با داروهای مصرفی شما ممکن است تداخل داشته باشد؛ بنابراین تحت نظر پزشک مصرف آن را کنترل کنید. زردچوبه می‌تواند این شرایط را تشدید کند و یا با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد.

سرطان به عنوان یک بیماری بسیار خطرناک در سطح جهان شناخته شده است که به علت رشد سلولی غیر قابل کنترل احتمال دارد درمانش با مشکل جدی روبه رو شود، اما متخصصان طب سنتی معتقد هستند که کورکومین‌های موجود در زردچوبه باعث بهبود و درمان سرطان می‌شوند و محققان هم به این نتیجه دست یافته‌اند که مصرف آن باعث رشد و تکثیر سلول‌ها خواهد شد.

در واقع کورکومین موجود در زردچوبه باعث مرگ سلول‌های سرطانی، کاهش رشد رگ‌های خونی در تومورهای سرطانی و جلوگیری از متاستاز یا پراکنده شدن سلول‌های سرطانی در بدن خواهد شد.

حتی دانشمندان به نتیجه دیگری دست یافته‌اند که مطالعات آن‌ها نشان می‌دهد که کورکومین موجود در زردچوبه باعث کاهش رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه خواهد شد که این ماده در آزمایش روی حیوانات باعث توقف رشد تومورهای سرطانی شده است.

کد خبر 441536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.