دمنوش های معجره گر برای بانوان

آثار منفی اضافه وزن در بیماران کرونا، رژیم غذایی مفید برای سلامت استخوان‌ها، آشنایی با خواص زیتون سبز و سیاه، دمنوش های معجره گر برای بانوان و فواید و خواص یک ماده غذایی چاق کننده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه با اشاره به موضوع وزن در دوران کرونا، اظهار کرد: اضافه وزن می‌تواند در بیماران مبتلا به کرونا تأثیرات منفی بر روی سیر بیماری داشته باشد. اگر برای کاهش وزن از اپلیکیشن و شمارش کالری استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که مقدار انرژی دریافتی روزانه به کمتر ۱۲۰۰ کیلو کالری نرسد و کمتر شدن از این مقدار باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و مقاومت بدن در برابر ویروس کرونا را کاهش می‌دهد.

سوده رازقی با تاکید بر کاهش مصرف چربی‌های دریافتی، گفت: سعی کنید بیشتر غذاها را به صورت آب پز، بخارپز و تنوری طبخ شود. چه روغن‌هایی مانند کره که بر پایه چربی حیوانی باشند و چه بسیاری از روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، ذرت و…، اگر بیش از حد مصرف شوند می‌توانند ایمنی بدن را تضعیف کنند؛ بنابراین چاره کار، کاهش مصرف روغن است و باید روغنی که برای غذا استفاده می‌شود روغن زیتون و کنجد باشد؛ البته مصرف این دو روغن نیز نباید بیش از نیاز بدن باشد امگا ۳ به تقویت سیستم ایمنی بدن به خصوص در دوران کرونا کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد تا جایی که ممکن است در دوران کرونا هفته‌ای یک بار ماهی یا میگو مصرف شود زیرا مصرف این مواد غذایی انتخاب خوبی است، انواع ماهی که امگا ۳ بالایی دارند مانند شوریده و میگو توصیه می‌شود.

رازقی افزود: اگر به هر دلیلی نمی‌توانیم ماهی مصرف کنیم، از مکمل امگا ۳ به صورت یک روز در میان در دوران کرونا استفاده کنیم. چرا که مصرف آن کمک می‌کند تا تعدل بین امگا ۳ و امگا ۶ در بدن برقرار باشد.

وی با تاکید مصرف سبزیجات و میوه، گفت: با حفظ تمام پروتکل‌های بهداشتی برای شست و شوی میوه‌ها و سبزیجات، روزانه به اندازه دو تا سه پیش دستی از سبزیجات استفاده شود همچنین سه الی چهار واحد میوه مصرف شود؛ هر واحد میوه معادل یک میوه به اندازه یک کشت دست یا یک چهارم لیوان از آن میوه است. هر چه قدر تنوع میوه و سبزی از لحاظ رنگی بیشتر باشد مواد مغذی بیشتری به بدن می‌رسد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف قند و شیرینی را در دوران کرونا کاهش دهیم، اضافه کرد: تا جایی که ممکن است نوشیدنی‌های شیرین همچون انواع نوشابه‌ها، آب میوه‌های صنعتی، قند وشیرینی، انواع بیسکویت و کیک‌ها کمتر مصرف شود. مصرف قند و شیرینی می‌تواند باعث کاهش توان سیستم ایمنی بدن شود.

وی گفت: ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای مواجهه با ویروس کرونا بیشتر بر روی آنها تاکید شده است شامل ویتامین D، ویتامین C، منیزیم و روی است. اگر سطح مصرف ویتامین D را نمی‌دانیم، مصرف روزانه ۲۰۰۰ واحد از این ویتامین توصیه می‌شود.

خواص زیتون سبز بیشتر است یا سیاه؟

زیتون یکی از میوه‌های شناخته شده و مفید برای سلامتی است. زیتون جز میوه‌ای پرطرفدار است که طعم بسیار خوبی دارد و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است، مصرف زیتون فواید بسیاری هم برای سلامت بدن انسان به همراه دارد. زیتون‌های سیاه و هم زیتون‌های سبز از انواع مشابهی می آیند. تنها چیزی که آنها را متفاوت می‌کند زمانی است که چیده می‌شوند زیتون‌های سبز قبل از رسیدن و یا خام انتخاب می‌شوند در حالی که زیتون‌های سیاه در حالی که می رسند انتخاب می‌شوند زیتون رسیده از رنگ سبز به سیاه تبدیل خواهد شد و به همین دلیل زیتون سیاه نامیده می‌شود.

زیتون حاوی ۱۱۵ - ۱۴۵ کالری در هر (۱۰۰ گرم)، یا حدود ۵۹ کالری در هر ۱۰ زیتون است. واقعیت این است که زیتون‌های سبز و زیتون‌های سیاه شامل مقادیر مغذی مشابهی هستند که غنی از فواید ویتامین ث، آنتی اکسیدان‌ها مثل فلانوئید و پلی فنول ها، اولئوروپئین، هیدروکسی تیروزول، تیروزول، اسید اولانولیک، کورستین و چندین مواد معدنی ضروری مثل آهن و مس هستند اما صرف نظر از رنگ، بافت و طعم نیز کاملاً متفاوت هستند.

زیتون سبز بافت سفت‌تری دارد و طعم آن در مقایسه با زیتون‌های سیاه، تلخ است. مصرف زیتون سیاه می‌تواند مصرف روزانه ویتامین آ را تأمین کند. همانطور که می‌دانید یکی از مزایای ویتامین آ این است که سلامتی چشم و بینایی را بهبود می بخشد. زیتون‌ها می‌تواند به مقداری از آنتی اکسیدان قوی مثل پلی فنول ها و فلانوئید بدن شما را تأمین کند نه تنها این، زیتون‌های سیاه نیز غنی از ویتامین ث، ویتامین ای و ویتامین آ هستند.

زیتون‌ها غنی از فیبر هستند و یکی از فواید سلامتی فیبر، شکم سالم است. نه تنها آن، بلکه ویتامین ایی موجود در زیتون نیز برای سلامت گوارش بسیار عالی است. برخی مطالعات نشان داده اند که خوردن زیتون‌های سیاه می‌تواند نقش ایبوپروفن را در تسکین برخی دردها در مفاصل و یا بافت‌های ارتباطی جایگزین کند. این به آن معنی است که زیتون‌های سیاه هم می‌توانند به عنوان کشنده درد عمل کنند. ترکیب ویتامین ث و ویتامین E که در زیتون‌های سیاه یافت می‌شوند دلایلی هستند که چرا این میوه به طور مرتب به عنوان درمان طبیعی پوست در نظر گرفته می‌شوند.

ویتامین E تولید کلاژن را افزایش خواهد داد در حالی که ویتامین E از بازسازی سلول‌های بهینه پوست اطمینان حاصل خواهد کرد. برخی مطالعات ثابت کرده اند که زیتون‌های سیاه حاوی برخی ترکیبات فعال هستند که می‌توانند رشد آنزیم‌های خاص را مهار کنند که می‌تواند منجر به التهاب شود. ریشه مشکلات قلبی، التهاب است و همانطور که در مورد قبلی گفته شد، زیتون‌های سیاه حاوی برخی خواص ضد التهاب قوی هستند که می‌تواند از برخی بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند.

اگرچه زیتون‌های سیاه حاوی چربی‌ها هستند اما هنوز هم چربی‌های تک اشباعی خوب هستند که می‌توانند به مدیریت سطح کلسترول شما کمک کنند. خوردن زیتون‌های سیاه نیز برای بیمارانی که مبتلا به انواع خاصی از دیابت تشخیص داده شده اند، خوب است. زیتون‌های سیاه نه تنها برای پوست خوب بلکه برای مو خوب هستند. زیتون‌ها حاوی پلی فنول ها، یک ماده شیمیایی طبیعی است که استرس اکسیداتیو را در مغز کاهش می‌دهد. با خوردن روزانه زیتون می‌توانید به بهبود حافظه کمک کنید. با خوردن چند زیتون قبل از غذا، می‌توانید اشتها خود را کنترل کنید. با مصرف زیتون چربی داخل سلول‌ها تجزیه و چربی شکم کاهش می‌یابد.

رژیم غذایی مفید برای سلامت استخوان‌ها

شکستگی یا ترک برداشتن استخوان‌ها بسیار دردناک است، بنابراین باید تا حدامکان از این آسیب‌دیدگی‌ها پیشگیری کرد. استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم، می‌تواند در این زمینه مفید باشد. مؤسسه ملی بهداشت آمریکا توصیه می‌کند که زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت کنند؛ اما به‌غیر از کلسیم برای سلامت استخوان‌ها لازم است موارد زیر را رعایت کنید: ویتامین D، نقش مهمی در جذب کلسیم از دستگاه گوارش دارد. متخصصان تغذیه دو نوع ویتامین D را معرفی می‌کنند؛ ویتامین D۲ و ویتامین D۳ .در انسان و گیاهان زمانی که در برابر نور خورشید قرارمی گیرند، قابلیت تولید ویتامین D وجود دارد؛ اما در این شرایط در بدن انسان ویتامین D۳ و در گیاهان ویتامین D۲ تولید می‌شود.

هنگام تصمیم‌گیری در مورد این‌که ویتامین D۲ یا D۳ را مصرف کنید، ویتامین D۳ بهترین گزینه است؛ زیرا بدن انسان ویتامین D۲ را سریع‌تر تجزیه می‌کند؛ از این رو، برای مدت زمان طولانی در بدن باقی نمی‌ماند. یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به تشکیل استخوان جدید انجام ورزش‌هایی مثل دو و پرش است. انجام ورزش‌های قدرتی فقط برای بالا بردن حجم عضلات مناسب نیست؛ بلکه به حفظ استخوان‌ها هم کمک می‌کند. برای این‌که مشخص شود هر فردی روزانه به چه میزان پروتئین نیاز دارد تا سلامت استخوان‌ها تضمین شود، آزمایش‌هایی انجام شده است.

نتایج فعلی نشان می‌دهد مصرف روزانه ۱۰۰ گرم پروتئین اگر به همراه سبزیجات و کلسیم باشد، مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد. مصرف کلسیم و پروتئین برای محافظت از ساختار و استقامت استخوانی در طول روز ضروری است. به یاد داشته باشید استخوان ضعیف دردسرساز است به حدی که به ناتوانی یا حتی مرگ زودرس فرد منجر می‌شود. یکی از نکات‌جالب درباره کلسیم این است که اگر غذایی بخورید که حاوی ۵۰۰ میلی گرم یا بیشتر کلسیم باشد، بدن‌تان نسبت به زمانی که غذایی با کلسیم کمتر مصرف می‌کنید، میزان بسیار کمتری کلسیم جذب خواهد کرد.

فواید و خواص یک ماده غذایی چاق کننده

کاکائو از فواید و خواص فراوانی برخوردار است و البته مصرف زیاد آن می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد، از خواص کاکائو می‌توان به سلامت قلب و کاهش دهنده استرس اشاره کرد. کاکائو یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی است. اگر شما هم تا به حال فقط از مضرات کاکائو خواندید و هر وقت که دسر کاکائویی سفارش دادید با عذاب وجدان میل کردید.

خوردن روزانه حدود یک قاشق مرباخوری کاکائو به افزایش جریان خون و تکثیر سلول‌های سفید بدن کمک می‌کند. کاکائو تلخ به علت دارا بودن درصد بالای خلوص، در بدن بهتر عمل کرده و به سلامت رگ‌های خونی نیز کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که زیاده‌روی در هر موضوعی، سلامت ما را به خطر می‌اندازد.

اگر در خوردن کاکائو زیاده‌روی کنید درصد ابتلاء به سکته قلبی و کلسترول خون را بالا می‌برید. خاصیت ضد التهاب بودن کاکائو باعث شده تا حس آرامش بیشتری در مغز ما ایجاد شود و میزان تولید هورمون اندروفین مغز، بالا رود. بر اثر همین روند، قدرت حافظه مغز، توانایی حل مشکلات، سرعت واکنش به کنش‌ها بالاتر می‌رود.

خوردن کاکائو برای بدن یک ضد آفتاب طبیعی درونی می‌سازد که ما را از اثرات منفی آفتاب حفظ می‌کند. کاکائو به علت دارا بودن مواد مفید آنتی اکسیدانی در خود، می‌تواند در بر طرف ساختن ترک‌های پوستی مؤثر عمل کند. کاکائو در بدن موجب کاهش ترشح هورمون‌های کورتیزول و اپینفرین می‌شود که موجب آرامش بیشتر در شرایط استرس‌زا می‌شود.

دمنوش‌های معجزه‌گر برای بانوان

تعادل هورمون‌ها در هر خانمی نشان‌دهنده عملکرد صحیح بدن اوست و برهم‌خوردن تعادل آن‌ها می‌تواند سبب خستگی، ریزش مو، مشکلات قند خون، مشکلات بارداری، تغییر خلق و خو از جمله اضطراب و افسردگی و حتی بی‌نظمی در چرخه قاعدگی شود. در ادامه مطلب چند نوع دمنوش گیاهی را که سبب تعادل هورمونی می‌شود، معرفی می‌کنیم.

۱- برگ تمشک

دم‌کرده برگ تمشک قرمز، یک درمان گیاهی رایج در متعادل‌کردن هورمون‌های زنانه است؛ این دمنوش دارای آثار آنتی اکسیدانی است و می‌تواند به آرامش ذهن، قلب و عضلات شما کمک کند. دم کرده برگ تمشک، برای رفع گرفتگی‌های قاعدگی نیز مؤثر است و نوشیدن آن در ماه‌های آخر حاملگی نیز به خانم‌های باردار توصیه می‌شود. البته قبل از مصرف این دمنوش در دوران بارداری حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

۲ - کوهوش سیاه
از دمنوش کوهوش سیاه، اغلب برای درمان علائم یائسگی مثل گر گرفتگی، احساس خستگی و تعریق بیش‌ازحد استفاده می‌شود. این گیاه برای از بین‌بردن حالت‌های سندروم پیش از قاعدگی و دیسمنوره (دردهای قاعدگی) نیز مؤثر است. کوهوش سیاه، به متعادل‌کردن استروژن کمک می‌کند و سبب تعادل هورمون‌های بدن می‌شود؛ البته مصرف این دمنوش در دوران شیردهی و بارداری ممنوع است.

۳ - زنجبیل
دمنوش زنجبیل یک نوشیدنی شگفت‌انگیز برای تعادل هورمون‌های شماست؛ با نوشیدن زنجبیل علائم متداول مربوط به سندروم پیش از قاعدگی، نوسانات خلقی و سردرد در شما کاهش می‌یابد. حتی اگر در دوران قاعدگی حوصله دم‌کردن زنجبیل را نداشتید، می‌توانید به عنوان ادویه از آن در غذای روزانه خود استفاده کنید.

۴ - تخم شنبلیله
تخم شنبلیله حاوی فیتواستروژن‌هاست که به تعادل استروژن‌ها در بدن کمک می‌کند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که شنبلیله در رفع دیسمنوره‌ها نیز مؤثر است.

۵ - ریشه گل قاصدک
ریشه گل قاصدک، سرشار از استروژن‌های گیاهی است و علاوه بر تعادل هورمون‌ها نقش مهمی در سم‌زدایی بدن دارد، همچنین به جلوگیری از یبوست و بهبود گوارش شما کمک می‌کند. دم‌کرده ریشه گل قاصدک را در دوران قاعدگی می‌توانید مصرف کنید.

۶- دونگ کوئی

گیاه دونگ‌کوئی، در طب سنتی چینی بسیار مورد استفاده است. دم‌کرده این گیاه را، به عنوان دارویی برای متعادل‌کردن هورمون‌های زنانه به کار می‌برند. دونگ کوئی، سطح استروژن را متعادل می‌کند و باعث می‌شود علائم شایع یائسگی و سندروم پیش از قاعدگی در خانم‌ها کاهش یابد.

کد خبر 439164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.