تکلیف فرم مدارس در سال تحصیلی جدید چه می‌شود؟

در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ فقط برای پایه‌های ورودی شامل اول و چهارم ابتدایی همچنین هفتم و دهم متوسطه تغییر فرم لباس وجود دارد و سایر دانش آموزان می‌توانند از لباس سال قبل که تا پایان بهمن ۹۸ هم بیشتر استفاده نشده بهره ببرند و هیچ اجباری برای تغییر آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال هر چه به روزهای پایانی تابستان و زمان بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم دغدغه خانواده‌ها برای مواجهه با مسائل شروع سال تحصیلی پررنگ‌تر شده و اغلب خانواده‌ها زمان زیادی را برای ساماندهی شرایط فرزندانشان برای ورود به مدرسه صرف می‌کنند. تهیه لباس فرم، تغییر دائمی رنگ و مدل، اجبار برای تهیه هر ساله آن و افزایش قیمت به صورت سالانه سبب می‌شود خانواده‌ها با حساسیت بیشتری این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و علت آن را جست‌وجو کنند کما اینکه برخی خانواده‌ها نیز از این بابت دلخور هستند و آن را ضرری بر اقتصاد خانواده می‌دانند.

این در حالی است که امسال با شیوع اپیدمی کرونا و تعطیلی مدارس از اسفندماه به منظور جلوگیری از تحمیل زحمت مضاعف بر دوش خانواده‌ها در شرایط بیماری کرونا و وضعیت اقتصادی ناشی از این بیماری، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که لباس فرم مدارس در سال تحصیلی جدید تغییر نمی‌کند. در سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰-۱۳۹۹ فقط برای پایه‌های ورودی شامل اول و چهارم ابتدایی همچنین هفتم و دهم متوسطه تغییر فرم لباس وجود دارد و سایر دانش آموزان می‌توانند از لباس سال قبل که تا پایان بهمن ۹۸ هم بیشتر استفاده نشده استفاده کنند و هیچ اجباری برای تغییر لباس وجود ندارد.

با توجه به ارسال بخشنامه از طرف وزارت آموزش و پرورش، سازمان دانش آموزی به عنوان ناظر این امر مشخص شده تا بر عملکرد تولیدی‌ها نظارت داشته باشد و لازم است در تهیه لباس‌ها به فرهنگ عفاف و حجاب، سبک زندگی ایرانی اسلامی، همچنین حمایت از تولید داخل هم توجه شود.

نورعلی عباسپور؛ مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تیرماه امسال بود که در خصوص اجبار برخی مدارس برای خرید لباس فرم دانش‌آموزان به قیمت ۳۰۰ هزار تومان صحبت کرد و این در حالی است که وضعیت برگزاری کلاس‌های درس برای سال تحصیلی جدید آن هم به شیوه حضوری هنوز مشخص نیست، عباسپور به تسنیم گفته بود که سال گذشته نیز اعلام کردیم تهیه لباس فرم مدارس به اختیار خانواده است و خانواده خودش انتخاب می‌کند که لباس فرم بخرد یا نه و هیچ اجباری در انتخاب نیست.

در آئین‌نامه اجرایی مدارس اشاره شده است، شورای مدارس در زمینه لباس فرم مدارس تصمیم‌ گیرنده هستند در شورای مدرسه نماینده اولیا و معلمان، مدیر مدرسه و معاونان حضور دارند و تصمیم‌گیری درباره لباس فرم دانش‌آموزان بر عهده آن شوراست؛ در عین حال چهارچوبی اعلام شده که لباس فرم باید به چه شکل باشد.

همچنین رئیس انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تاکید کرده است که با توجه به اینکه وضعیت برگزاری کلاس‌های درس در سال تحصیلی جدید مشخص نیست، هیچ‌گونه اجباری مبنی بر اینکه خانواده‌ها باید لباس فرم بخرند وجود ندارد و اگر لباس سال گذشته دانش‌آموز مناسب است می‌توانند آن را استفاده کنند. اجباری نبودن تهیه لباس فرم مدارس شامل تمام مدارس دولتی و غیردولتی می‌شود، لیکن لباس حضور در مدارس باید چارچوبی داشته باشد و دانش‌آموز نمی‌تواند با هر لباسی وارد مدرسه شود یعنی باید با ارزش‌های دینی و ملی هماهنگ باشد.

دانش‌آموزان از لباس فرم چه می‌گویند

زهرا عباسی دانش آموز کلاس نهم سال تحصیلی جدید در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: لباس فرم دانش آموزی سرمه‌ای رنگ سال قبل را زیاد استفاده کردم و از اواخر بهمن هم دیگر مدرسه نرفتم. امسال هم مشخص نیست کلاس‌های درس حضوری باشد، برای ثبت نام که رفتم مدیر مدرسه گفت همان لباس فرم سال قبل را می‌توانم استفاده کنم. اما غزل امسال دانش آموز کلاس ششم است و قرار است فرم دو رنگ سرمه و صورتی سال پنجم را امسال هم بپوشد و مدرسه اجباری برای خرید فرم جدید نداشته است با حسرت می‌گوید: " کاش مدرسه‌ها باز شود دلم برای همکلاسی‌هایم تنگ شده است و از شهریور قرار است به مدرسه برویم اما مادرم می‌گوید شاید هم به خاطر بیماری کرونا باید مجازی درس بخوانم. " فاطمه رحیمی دانش آموز دیگر دوره ابتدایی است که امسال وارد پایه چهارم دبستان می‌شود و مادرش می‌گوید: لباس فرم سرمه‌ای و صورتی رنگ را با قیمت ۲۵۰ هزار تومان برای او هنگام ثبت نام سفارش دادم و امسال فرم سال قبل را نمی‌تواند استفاده کند و پایه چهارمی‌ها باید فرم جدید بپوشند.

خانواده‌های داوطلب و سفارش لباس فرم به تولیدی‌های مجاز

عباس ظهیری مدیر سازمان دانش آموزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص توزیع لباس فرم مدارس اظهار می‌کند: از اوایل آبان ماه سال گذشته کارگروه‌ها تشکیل شده است و دستورالعملی را تنظیم کردیم که به استناد آن برای امسال تهیه لباس فرم دانش آموزی برای همه خانواده‌ها اختیاری است و با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از تغییر مکرر لباس فرم دانش آموزی هیچ گونه تغییر رنگ هم در لباس فرم مدارس انجام نگیرد و در موارد خاص شورای مدرسه با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش نسبت به اجرای فرایندهای شیوه نامه کار خود را انجام دهند.

عباس ظهیری، تصریح می‌کند: از اسفندماه سال ۹۸ با شیوع اپیدمی کرونا مدارس تعطیل شدند و دانش آموزان به مدرسه رفت و آمد نداشتند و در نتیجه لباس فرم مدارس آنها مشکلی ندارد و می‌توانند برای سال تحصیلی جدید هم آن را استفاده کنند.

وی تاکید بر اختیاری بودن خرید لباس فرم مدارس دانش آموزان در سال تحصیلی جدید دارد و ادامه می‌دهد: اجباری برای خانواده‌ها در تهیه لباس فرم مدارس نداریم. در صورتی که بعضی از اولیا داوطلب باشند به مدیر مدرسه اطلاع می‌دهند که قصد تهیه لباس فرم جدید برای دانش آموز خود دارند اگر تعداد این افراد به حد نصاب رسید، مدیر مدرسه طی یک فرایند و با استناد به سامانه تعریف شده و دستورالعملی که به مدارس ارسال کردیم سفارش دوخت  لباس فرم دانش آموزی به تولیدی‌های مجاز داده می‌شود.

مدیر سازمان دانش آموزی استان اصفهان، می‌گوید: با سقف قیمتی که سازمان صنعت و معدن و اتحادیه‌ها طی نامه‌ای به آموزش و پرورش ارسال کردند و در سامانه مورد نظر بارگذاری شده این فرایند انجام می‌شود. در واقع سطح دسترسی را از سطح دانش آموزی تا مسؤول ذی ربط فراهم کردیم.

وی اضافه می‌کند: بعد از اعلام داوطلبانه اولیا برای تهیه لباس فرم مدرسه، سفارش‌ها جمع آوری شده و مدیر مدرسه با در دست داشتن کد کاربری وارد سامانه برای ثبت آن می‌شود. در این سامانه لیست تولیدی‌های مجاز بارگذاری و سطح دسترسی برای مدیران مدارس تعریف شده است.

ظهیری درباره فعالیت تولیدی‌های مجاز، می‌افزاید: تولیدی‌های مجاز کسانی هستند که اتحادیه پوشاک مجوز فعالیت را به آنها داده است. همه این تولیدی‌ها دارای کد صنفی هستند و با ارائه فرم‌هایی که در سطح اصفهان مورد تأیید کارگروه بوده است اسامی این تولیدی‌ها با کد فعالیت شان بارگذاری شدند.

مدیر سازمان دانش آموزی استان اصفهان، اظهار می‌کند: مدیر مدرسه عکس لباس فرم‌ها را دیده و موردی که می‌ پسندد و مورد تأیید شورای مدرسه است را انتخاب می‌کند و پس از استعلام، درخواست به تولیدی‌ها را می‌دهد. سپس تولیدی‌ها قیمت تعیین شده را اعلام می‌کنند و بعد یک خط کش قیمت و یک آنالیز قیمت از طرف سازمان صنعت و معدن به سازمان دانش آموزی اعلام شده است و این قیمت تولیدی‌ها با قیمت سازمان مقایسه می‌شود تا قیمت‌ها مطابقت داشته و بیشتر از مبلغ تعیین شده نباشد و سپس نوع تولید مشخص می‌شود.

هیچ اجباری برای خانواده‌ها جهت تهیه لباس فرم مدارس نیست

به گفته وی؛ هیچ اجباری برای خانواده‌ها جهت تهیه لباس فرم مدارس تعیین نشده و این مساله در کل اختیاری است. اجرای این فرایند بر عهده سازمان دانش آموزی است و در واقع یک کارگروه برای لباس فرم دانش آموزی در استان دارد. علاوه بر این اتحادیه صنعت و معدن، اتحادیه پوشاک و دوزندگان، بازرسی اصناف، تعزیرات، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، انجمن اولیا و مربیان، اداره ارشاد، حراست، سازمان دانش آموزی، کارگروه پوشاک استان و ادارات داخلی آموزش و پرورش با این سازمان همکاری دارند.

ظهیری با اشاره به اینکه سازمان دانش آموزی دبیر این کارگروه است، اظهار می‌کند: در مواردی که به تصویب می‌رسد سازمان دانش آموزی ملزم و پیگیر اجرای مصوبات کارگروه لباس استان در سطح مدارس است.

مدیر سازمان دانش آموزی استان اصفهان، تاکید می‌کند: در هنگام توزیع لباس فرم مدارس تولیدی‌ها نمی‌توانند هیچ گونه کالای دیگری مانند ملزومات و لباس‌های ورزشی توزیع کنند و فقط فرم لباس مدرسه در محل توزیع به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

وی تاکید می‌کند: سقف قیمت فرم مدارس را وزارت صنعت و معدن به سازمان دانش آموزی اعلام کرده و قیمت‌های کارشناسی به وسیله کارگروه تخصصی طی نامه اداره صنعت و معدن و تجارت به آموزش و پرورش اعلام می‌شود و این قیمت‌ها بر مبنای سایز، جنس و دوخت لباس در سامانه اعلام شده است تا خطایی صورت نگیرد.

کد خبر 438843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رقیه احمدی کلاس سوم IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    لباسای پایه سوم را کی می ده