طبع میوه آلبالو گرم است یا سرد؟

علت‌های اصلی بروز چاقی، مراقبت‌های تغذیه‌ای مادران کرونایی در دوران بارداری و شیر دهی، طبع میوه آلبالو گرم است یا سرد، بهترین نوشیدنی برای بیماران دیابتی و نوشیدن آب یخ کبد را چرب نمی‌کند را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مادران باردار و شیرده که به بیماری کرونا مبتلا شده اند، باید مصرف مایعاتی چون سوپ‌ها مثل سوپ مرغ و آب میوه‌ها را افزایش دهند. وعده‌های غذایی کم حجم با دفعات زیاد استفاده شود همچنین در صورت بروز اسهال، از وعده‌های غذایی سبک و کم حجم استفاده شود و از غذاهای خیلی داغ و خیلی سرد و پرچرب پرهیز شود. در صورت عدم تحمل شیر از مصرف آن خودداری شود. میوه‌هایی همچون سیب و موز مفید است ولی میوه‌هایی مثل هلو و انجیر مصرف نشود. وعده‌های غذایی کوچک و حاوی مقادیر بالای مواد مغذی شامل پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی مصرف شود. از مواد غذایی غنی از ویتامین و املاح بخصوص انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه و فصل بیشتر استفاده شود. ارائه وعده‌های غذایی کوچک در طول روز حاوی مواد مغذی از جمله پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی، افزایش دفعات وعده‌های غذایی، تأمین آب بدن با استفاده از آب آشامیدنی سالم و مصرف مایعاتی چون سوپ‌ها و آب میوه‌های طبیعی، استفاده از انواع میوه‌های در دسترس (موز، آلو، زرد آلو، طالبی، کیوی، پرتقال) و سبزی‌ها (اسفناج، جعفری، هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی) در برنامه غذایی روزانه برای مراقبت‌های تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده ضروری است.

علت‌های اصلی بروز چاقی

مصرف غذا و نوشیدنی‌های پرکربوهیدرات، کم‌تحرکی، عوامل ژنتیکی و خواب ناکافی زمینه‌ساز بروز چاقی می‌شوند. داروهایی نظیر داروهای ضدالتهابی استروئیدی (داروهای کورتونی) مانند پردنیزولون می‌توانند باعث تجمع چربی در در شکم و پشت گردن شوند. قرص‌های ضدبارداری ترکیبی (استروژن و پروژسترون) به‌صورت موقت می‌توانند باعث چاقی شوند. افزایش وزن همچنین از عوارض جانبی برخی از داروهای ضدافسردگی است. در این موارد با پزشک معالج‌تان در مورد امکان تجویز داروی جایگزین حتماً مشورت کنید. اگر دچار کم‌کاری تیروئید باشید و هورمون تیروئید به اندازه کافی در بدن شما ترشح نشود، سوخت و ساز بدن‌تان کم شده و باعث افزایش وزن شما می‌شود که با درمان دارویی این افزایش وزن تا حدودی برطرف می‌شود. همچنین در بیماری کوشینگ با تولید بیش از حد هورمون کورتیزول به‌وسیله غده فوق‌کلیه یا تومور هیپوفیز باعث تجمع چربی در صورت، پشت گردن و شکم می‌شود. همچنین در خانم‌ها با کیست‌های متعدد تخمدان (تخمدان پلی‌کیستیک) با از بین رفتن تعادل هورمونی و مقاومت به انسولین باعث افزایش وزن می‌شود و چربی اضافی در شکم آنها تجمع پیدا می‌کند. برخی افراد به‌دنبال شرایط استرس‌زا مانند مرگ، مسائل اجتماعی و افسردگی دچار افزایش وزن می‌شوند. در این شرایط هورمون کوتیزول ترشح می‌شود که باعث افزایش اشتها شده و به‌دنبال آن فرد دچار پرخوری عصبی و چاقی می‌شود. مصرف غذاهای فست فود، غذاهای ناسالم و فرآوری شده و مصرف کربوهیدرات‌های ساده و نوشابه باعث افزایش میزان انسولین در بدن و مقاومت به این هورمون می‌شود که در نتیجه باعث تجمع چربی و چاقی می‌شود.

نوشیدن آب یخ کبد را چرب نمی‌کند

متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تأمین آب بدن در روزهای گرم تابستان، اظهار کرد: تأمین آب بدن یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در طول روز به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که ۷۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد و نقش بسیار مهمی در بسیاری از متابولیسم‌ها دارد.

نرگس جوزدانی، افزود: کمبود آب در بدن می‌تواند باعث آسیب به کلیه‌ها، بهم خوردن متابولیسم بدن، بروز سردردهای شدید، تشدید بیماری‌های کلیوی، و افزایش فشار خون شود. همچنین آب در تأمین انرژی بدن و کاهش وزن نیز بسیار مؤثر است.

وی با تاکید بر اینکه نوشیدن آب در افرادی که دچار اضافه وزن هستند نقش مهم‌تری دارد، گفت: اضافه وزن یا چاقی در قسمت‌های مختلف بدن افراد باعث افزایش بافت چربی می‌شود که این بافت میزان آب کم و تولید سم بیشتری دارد؛ بنابراین نوشیدن هرچه بیشتر آب در این افراد باعث حذف تولید و انباشته شدن بافت‌های چربی در بدن خواهد شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مشکلات ناشی از نوشیدن آب‌های یخ زده در بطری‌های پلاستیکی، اظهار کرد: مصرف آب همراه یخ باعث ایجاد کبد چرب نخواهد شد. این امر به اشتباه در فضای مجازی در حال انتشار است، اما نوشیدن آب در بطری‌های پلاستیکی یخ زده باعث بروز مشکلات گوناگونی خواهد شد؛ چرا که آب شدن یخ زدگی‌ها باعث آزاد شدن مواد و سمومی در پلاستیک می‌شوند که وارد آب شده و از طریق نوشیدن وارد بدن افراد خواهند شد.

بهترین نوشیدنی برای بیماران دیابتی

در یک تحقیق نشان داده شده بیماران دیابتی که به مدت ۴۰ روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی خون آنها تا ۳۰ درصد کاهش یافت. چای دارچین مخلوطی از دو ماده غذایی یکی چای و دیگری دارچین می‌باشد. دارچین خواص زیادی دارد، در یک تحقیق نشان داده شده بیماران دیابتی که به مدت ۴۰ روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی خونشان تا ۳۰ درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تأثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد. افزودن مقدار کمی دارچین به چای، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی نیز تهیه کرد. شما می‌توانید با نوشیدن یک فنجان چای دارچین تب را به سرعت پایین آورده همچنین دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و برای رفع درد به کار می‌رود. اثر آن آرام‌کننده و نشاط‌بخش است و باعث گشوده شدن رگ‌ها می‌شود و در گردش خون اثری مثبت دارد و بدن را در مقابل امراض مصون نگه می‌دارد و می‌توان گفت اثر پنی‌سیلین و آنتی‌بیوتیک را داراست، پس پیشنهاد می‌شود اگر سرما خوردید یا ضعف شدید داشتید، مصرف یک فنجان چای دارچین را در روز فراموش نکنید. پس اگر چای معمولی نیز می‌نوشید آن را با یک قطعه پوست دارچین به هم بزنید تا طعم چایتان را بهتر کند.

طبع میوه آلبالو گرم است یا سرد؟

آلبالو طبع سردی داشته و دارای ویتامین‌های A، B، D و C است. آلبالو به دلیل طبع سردی که دارد بیشتر به کسانی که گرم مزاج هستند توصیه می‌شود و برای افراد سرد مزاج زیاد مناسب نیست مگر آنکه این میوه را به همراه میوه‌هایی با طبع گرم استفاده کنند مثلاً مربای آنرا به همراه مقداری رازیانه استفاده کنند. از خواص معروف آن می‌توانیم به رفع تشنگی، پایین آوردن حرارت بدن و دفع غلظت خون اشاره کنیم. این میوه را به طرق مختلفی مصرف می‌نمایند که عبارتند از: خام، شربت آلبالو، آب آلبالو، آلبالو پلو و اشکنه آلبالو.

کاهش فشار خون

آلبالو یکی از میوه‌هایی است که در می‌تواند به افرادی که فشار خون بالایی دارند بسیار کمک کند، زیرا این میوه دارای مقادیر زیاد پتاسیم و آنتی اکسیدان است که باعث کاهش فشار خون می‌شود.

دفع سنگ کلیه

این میوه به دلیل اینکه باعث افزایش ادرار می‌شود می‌تواند که می‌تواند به کلیه‌ها برای سم زدایی و دفع سنگ کلیه کمک کند.

کاهش وزن

آلبالو با اینکه مقدار زیادی کربوهیدرات و فیبر دارد، ولی باعث کم اشتهایی و افزایش چربی سوزی در بدن شود.

بهبود بینایی

ویتامین A موجود در آلبالو در بهبود بینایی افراد مؤثر است.

زیبایی صورت

طبق برسی‌های به عمل آمده مصرف روزانه آب آلبالو می‌تواند باعث جوان سازی پوست شود و همچنین آلبالو به دلیل خاصیت ضد باکتری می‌تواند آکنه و جوش صورت را از بین ببرد.

رشد مو

آلبالو حاوی مقدار زیادی آهن است که باعث افزایش جریان خون و خونسازی می‌شود که به رشد مو کمک می‌کند.

درمان نقرس

آلبالو می‌تواند مقدار اسید اوریک بدن را کاهش بدهد و بیماری نقرس را بهبود بدهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در آلبالو باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند حتی از سرطان جلوگیری کند.

درمان بی خوابی

در آلبالو ماده‌ای وجود دارد به نام ملاتونین که می‌تواند بی خوابی را درمان کند همچنین کیفیت خواب را بهبود می‌دهد و خوابی سرشار از آرامش را برای شما ایجاد می‌کند. شما اگر قبل از خواب مقداری آب آلبالو مصرف نمائید خوابی راحت خواهید داشت. آلبالو جزو میوه‌هایی است که مصرف زیاد آن مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است باعث اسهال شود. به دلیل مزه ترشی که دارد به خانم‌های باردار مصرف زیاد از حد آن توصیه نمی‌شود. کسانی که ورم معده دارند مقداری از خوردن این میوه اجتناب کنند، زیرا این میوه دیر هضم است.

کد خبر 437539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.