جویدن هسته انگور مفید است یا مضر؟

انتقال ویروس کرونا از غذا و نوشیدنی، خوردن روزانه چهار بادام و تاثیر آن بر بدن، جویدن هسته انگور مفید است یا مضر، خطر ابتلا به کرونا در افراد دارای سوءتغذیه و برنج قهوه ای و کاهش ریسک ابتلا به سرطان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از نگرانی‌های موجود در ایام شیوع کرونا، احتمال انتقال ویروس از طریق غذا و نوشیدنی است که در این رابطه متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفت: کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتاً راه انتقال آن از طریق قطرات تنفسی است.

پریوش داوودیان اضافه کرد: تاکنون از سمت سازمان بهداشت جهانی، هیچ‌گونه شواهد و مدارکی که تأیید کند امکان انتقال ویروس کرونا از طریق غذا و نوشیدنی وجود دارد به دست نیامده است.

وی در مورد ابتلای آشپز به کرونا، تصریح کرد: وقتی فرد مبتلا به کرونا روی غذا عطسه یا سرفه کند، ذرات ریز خارج شده از دهانش تا مدتی در غذا باقی می‌ماند؛ البته این کار در صورت نبود کرونا هم غیر اخلاقی است.

داوودیان با اشاره به اینکه امکان تکثیر ویروس بر سطح غذا و آب وجود ندارد، اظهار کرد: بهتر است در این مواقع غذا را مجدداً گرم کرده و حتماً غذا را از ظروف بسته بندی به ظرف جدید منتقل کرد.

وی ادامه داد: سپس قبل از شروع به خوردن حتماً دست‌ها را ضدعفونی کرده یا شستشو دهند، زیرا با اینکه حرارت بالا در پخت و گرم کردن غذا، ویروس را از بین می‌برد، اما آلودگی دست‌ها به ویروس، می‌تواند هنگام غذا خوردن باعث انتقال آن به دهان شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: در این ایام توصیه می‌شود که مردم غذا را به صورت بیرون بر سفارش داده و در منزل میل کنند و از حضور در فضای بسته رستوران‌ها پرهیز کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری هرمزگان، تاکید کرد: البته با وجود اینکه تاکنون مدرکی از انتقال کرونا از طریق غذا نبوده است، نمی‌توان احتمال آن را صفر در نظر گرفت و بهتر است که مردم حتی الامکان از خوردن غذای بیرون پرهیز کنند.

برنج قهوه‌ای و کاهش ریسک ابتلاء به سرطان

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به اینکه برنج قهوه‌ای ریسک ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: برنج قهوه‌ای یک منبع غنی منگنز، منبع خوب سلنیم، فسفر، مس، منیزیم و نیاسین است، آسیاب کامل و صیقل دادن برنج قهوه‌ای و تبدیل آن به برنج سفید، باعث تخریب بیش از نیمی از محتوای نیاسین، تیامین، پیریدوکسین، منگنز، فسفر، آهن و همه فیبر غذایی و اسیدهای چرب ضروری است.

شبنم باقری، افزود: دانه کامل برنج چندین لایه مختلف دارد، اگر خارجی‌ترین لایه پوست طی فرایند حذف شود، برنج قهوه‌ای نامیده می‌شود که این فرایند کمترین میزان آسیب را به ارزش تغذیه‌ای برنج وارد می‌کند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: گزارش‌های زیادی نشان داده‌اند که مصرف برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید می‌تواند دیابت و چربی خون بالا را بهبود بخشد، زیرا برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید، از نظر فیبر غذایی غنی‌تر است و به همین دلیل هضم و جذب کربوهیدرات را به تأخیر می‌اندازد.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از فواید وجود سبوس در برنج قهوه‌ای، پیشگیری از یبوست است، گفت: وقتی یبوست کمتر شود، احتمال عوارض جانبی نظیر هموروئید و شقاق هم کمتر می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: علاوه بر این برنج قهوه‌ای، ترکیبات عملکردی مختلف مثل «گاما آمینو بوتیریک اسید» دارد که سطح گلوگز خون، لیپید خون و پراکسیداسیون را بهبود می‌بخشند.

وی ادامه داد: دانه غلات کامل (برنج قهوه‌ای) که شامل فیبر نامحلول، منیزیم، ویتامین E و فیتوکمیکال ها است، ممکن است به طور پیوسته‌ای با کاهش سطح فشار خون، کاهش غلظت کلسترول خون، بهبود متابولیسم گلوکز و کاهش استرس اکسیداتیو روی سلامت قلب و عروق تأثیر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برنج قهوه‌ای همچنین خاصیت ضدسرطانی داشته و در پیشگیری از سرطان کولون مفید است، اظهار کرد: این برنج یک منبع غنی فیبر مورد نیاز برای کاهش اندازه زمانی است که مواد سرطانزا در تماس با سلول‌های کولون قرار می‌گیرند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: همچنین برنج قهوه‌ای یک منبع خوب سلنیم است که به طور قابل توجهی ریسک سرطان را کاهش می‌دهد، زیرا سلنیم یکی از اجزای اساسی سیستم دفاع آنتی اکسیدانی و عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

شبنم باقری گفت: در مجموع برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید فواید بیشتری دارد و توصیه می‌شود همه افراد به ویژه بیماران مبتلا به دیابت، کم کم این نوع برنج را در سفره غذایی خود جای دهند.

خوردن روزانه چهار بادام و تأثیر آن بر بدن

بادام علاوه بر مزه خوبی که دارد حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی است که در حفظ سلامت بدن و شادابی پوست نیز مؤثر است. از جمله مزایای مصرف روزانه بادام می‌توان به کاهش میزان کلسترول خون، حفظ سلامت بدن و شادابی پوست، جلوگیری از بیماری‌های قلبی، به تعویق انداختن چروک پوست، کاهش وزن و کمک در رشد مو، ناخن و استحکامی دندان اشاره کرد.

خطر ابتلاء به کرونا در افراد دارای سوءتغذیه

سرپرست مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به اینکه خطر ابتلاء به کرونا مرگ‌ومیر ناشی از آن در افرادی که دچار سوءتغذیه باشند نسبت به سایرین بالاتر است، اظهار کرد: در مقوله تغذیه دو فاکتور امنیت غذایی و غذای سالم وجود دارد که شاخص‌های غذایی در هر دو فاکتور متفاوت از یکدیگر هستند.

سیدمهدی علوی، افزود: منظور از امنیت غذایی این است که تمام مردم در تمام ایام، دسترسی لازم و کافی به غذای مفید برای سلامت جسم و روح را داشته باشند، که متأسفانه در برخی از استان‌ها به‌ویژه خوزستان امنیت غذایی مقادیر لازم را ندارد.

سرپرست مرکز بهداشت استان خوزستان، تصریح کرد: حتی اگر به اندازه ۳۰ درصد از درآمد خانواده صرف تأمین غذا شود به معنی آن است که وضعیت امنیت غذایی خانواده مطلوب نیست.

وی صریح کرد: زمانی که درآمد محدود باشد و سایر اقلام مانند هزینه آب، برق و اجاره افزایش یابد بودجه کافی برای تأمین غذای مورد نیاز باقی نمی‌ماند … هنگامی که بنا به دلایل مختلف امنیت غذایی به میزان مورد نیاز تأمین نشود فرد دچار سوءتغذیه خواهد شد و در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف وی مستعد پذیرش بیماری‌های متفاوت خواهد بود.

جویدن هسته انگور مفید است یا مضر؟

انگور یکی از میوه‌های محبوب تابستانی است، هسته بعضی از انگورها یک عدد و برخی دیگر چند عدد هستند. گاهی هسته‌های انگور کمی برای جویدن سفت به نظر می‌رسند و گاهی هم انگورها هسته‌های نرم و آبداری دارند. هرچند که بعضی‌ها ادعا می‌کنند که هسته انگور در صورت جویده شدن طعم تلخی در دهان به‌وجود می‌آورد، اما بهتر است بدانید که هسته انگور معمولاً یک خوراکی بدون طعم است و شاید تلخی آن ناشی از گسی خود هسته باشد. فرضیه‌هایی که مصرف هسته انگور را برای افراد مجاز نمی‌دانند، همان‌هایی هستند که می‌گویند جویدن هسته انگور می‌تواند خون را رقیق کند و اگر هسته انگور همزمان با مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین استفاده شود، می‌تواند فرد را به مشکل دچار کند.

این فرضیه به آن دلیل رد می‌شود که شما باید حجم بسیار فراوانی از هسته انگور را بجوید تا باعث ایجاد تداخل در کارکرد داروهای رقیق‌کننده خون شود یا حجم بسیار بالایی از هسته انگور را بجوید تا خون‌تان رقیق شود. بنابراین، این فرضیه تقریباً مردود است و شما می‌توانید بدون نگرانی، هسته‌های انگورهای هسته‌دار را همراه با میوه انگور بجوید.

فقط اگر حجم بالایی از داروهای رقیق‌کننده خون را در طول روز مصرف می‌کنید، بد نیست که در این مورد با پزشک معالج تان نیز مشورتی داشته باشید. هسته انگور (خصوصاً انگورهای بنفش، قرمز و سیاه) دارای پلی‌فنول‌های بسیار قوی است که می‌توانند باعث کاهش قابل توجه التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن شوند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در هسته انگور به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن و سندرم متابولیک هم کمک می‌کنند.

افرادی که به‌طور منظم انگور را با هسته‌اش می‌خورند، کمتر با خطر افزایش قند خون، افزایش کلسترول خون و افزایش فشار خون روبه‌رو می‌شوند. از طرف دیگر، هسته انگور دارای فلاونوئیدهایی مانند اسید گالیک، کاچین و اپی‌کاچین است که همگی از طریق مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن باعث کاهش چشمگیر التهاب در بدن و بهبود عملکرد مغز و سیستم ایمنی می‌شوند.

به همین دلیل هم جویدن هسته انگور (خصوصاً در این تابستان کرونایی) اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. این خوراکی حجم مناسبی از ملاتونین را هم در خود جای داده است. ملاتونین جزو هورمون‌های تنظیم‌کننده چرخه خواب در بدن است. بنابراین، افرادی که اختلال خواب دارند هم می‌توانند انگورهای هسته‌دار را برای وعده قبل از خواب شأن انتخاب و مصرف کنند.

کد خبر 434885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.