لاهیجان گیلان از دیدنیها تا چای و برنج + نقشه و راهنمای سفر

لاهیجان شهری در شمال ایران است که توسط شهرهای دیلمان، سیاهکل، لنگرود وآستانه اشرفیه احاطه شده است. مردم در این منطقه به زبان گیلکی سخن می گویند.

به گزارش ایمنا لاهیجان با طبیعت زیبایش و جاذبه‌هایی چون بام سبز و آبشار شیطان کوه و تالاب‌های سوستان و امیرکلایه و همچنین استخر لاهیجان از شهرهای گردشگری ایران به حساب می‌آید. لاهیجان از گذشته شهر پراهمیتی بوده و کانون بازرگانی ابریشم محسوب می‌شود. همچنین صنعت چای یکی از مهم‌ترین صنایع کشاورزی این شهر زیبا است.

نقشه لاهیجان

لاهیجان بزرگترین شهر شرق استان گیلان و یکی از شهرهای پرجمعیت ایران است.

لاهیجان به دلیل نزدیکی به دریای خزر آب و هوا مرطوب دارد که در زمستان با برف و در تابستان با گرما همراه است.

جمعیت لاهیجان

طبق آخرین آمار، لاهیجان در سال ۱۳۹۵، ۱۰۱,۰۷۳ نفر جمعیت را در مساحت ۱۴۲۸ کیلومتر مربعی خود جای داده است.

معایب زندگی در لاهیجان

لاهیجان یکی از شهرهای زیبای شمالی ایران محسوب می‌شود و عجیب نیست که بسیاری از افراد چه به قصد زندگی و چه تفریح بخواهند برای خرید آپارتمان در لاهیجان هزینه کنند. طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای خوب، دسترسی به نقاط دیدنی و… از دلایل محبوبیت لاهیجان است.
حس خوب نگاه کردن به منظره‌ی زیبای بهاری از پنجره پذیرایی خانه حسی تکرار نشدنی را به ارمغان می‌آورد. اما یکی از بزرگترین معایب زندگی در لاهیجان گران‌قیمت بودن زندگی در آنجاست.

از آنجایی که این شهر به لحاظ توریستی جاذبه‌های زیادی دارد، سالانه افراد زیادی به آن سفر می‌کنند. از سوی دیگر بسیاری از افراد هستند که قصد دارند در این شهر آپارتمان بخرند. طبیعی است که وقتی تقاضا زیاد است، خواسته یا ناخواسته قیمت آپارتمان در لاهیجان افزایش می‌یابد.

راه‌های دسترسی به لاهیجان

مسیر تهران به لاهیجان را می‌توان با ماشین شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما طی کرد. با خودروی شخصی مسیر حرکت از تهران به سمت کرج و از آنجا پس گذر از شهرهای کرج، قزوین، کوهین، منجیل و رودبار به لاهیجان می‌رسد. همچنین می‌توان مسیر را کمی طولانی‌تر کرد و از طریق جاده چالوس با گذر از شهرهای حاشیه‌ای دریای خزر به لاهیجان رسید.

ازآنجایی که فاصله بین شهرهای استان گیلان آن قدرها زیاد نیست، می‌توانید از امکانات حمل و نقل عمومی رشت هم استفاده کنید. رشت هم فرودگاه دارد و هم به سیستم حمل و نقل ریلی مجهز است. این شهر هرروز میزبان چندین پرواز از فرودگاه‌های تهران است پس می‌توان با هواپیما راهی رشت شده و پس از رسیدن به رشت مسیر کوتاه رشت به سمت لاهیجان را زمینی طی کرد؛ همچنین می‌توان با قطار به رشت رفته و باقی مسیر را با اتوبوس‌های درون استانی و یا تاکسی‌های بین شهری سفر کرد.

بهترین زمان برای رفتن به لاهیجان

بهترین زمان برای سفر به لاهیجان فصل بهار و اوایل فصل پاییز است که شاهد آب و هوای معتدل در این شهر هستیم.

جاهای دیدنی لاهیجان

آبشار شیطان کوه

آبشار زیبا و دیدنی شیطان کوه از بدنه کوه به طرف پای کوه سرازیر می‌شود. آبشار به وسیله پمپاژ از استخر تغذیه شده و حوضچه‌هایی برای تخلیه در پایین آن احداث شده است.

در کنار این آبشار یک راه پلکانی با بیش از ۷۵۰ پله وجود دارد که از ابتدای کوه شروع می‌شود و به بام سبز می‌رسد.

بام سبز

بام سبز در قسمت بالایی شیطان‌کوه در شهر لاهیجان واقع شده است و به علت اینکه به نمای شهر و دیدنی‌های آن مانند شیطان‌کوه، استخر لاهیجان و مزارع چای دامنه کوهستان‌های لاهیجان اشراف دارد، آن را بام سبز لاهیجان می‌نامند.

وجود آب و هوای معتدل و پاک و چشم‌اندازهایی زیبا از شهر لاهیجان و طبیعت شمال در بام سبز گردشگران بسیاری را جذب کرده است. در بام سبز امکاناتی نظیر شهربازی و تله کابین نیز وجود دارد. در مسیر تله کابین مزارع چای و خانه‌ها و جاده‌های روستایی به خوبی دیده می‌شوند.

استخر لاهیجان

استخر بزرگی به اندازه ۱۷ هکتار و عمق ۴ متر در بخش شرقی لاهیجان قرار دارد. در گذشته از مخزن آب این استخر برای آبیاری مزارع برنج استفاده می‌شد.

در وسط استخر جزیره‌ای وجود دارد که به وسیله یک پل به قسمت جنوبی استخر وصل گردیده است.

پارک بعثت (باغ ملی)

باغ ملی لاهیجان در مرکز شهر قرار دارد. این پارک با درختان و گل‌کاری‌ها روزها و شب‌ها میهمان توریست‌ها و مردم محلی است که دوست دارند در فضای شهری از زیبایی‌های طبیعتی لذت ببرند.

پارک جنگلی میرصفا

این پارک در ابتدا جنگل بوده است و در سال ۱۳۹۵ به دلیل قرار گرفتن در مکانی شلوغ در شهر و مناسب نبودن برای استفاده خانواده‌ها تبدیل به مجموعه تفریحی و گردشگری شده است. این پارک دارای درختانی با قدمت بالا و آلاچیق‌هایی برای رفاه گردشگران است.

تالاب بین‌المللی امیرکلایه

این تالاب در ۳۶ کیلومتری شمال شرق لاهیجان قرار دارد و دارای وسعتی به اندازه‌ی ۱۲۳۰ هکتار است و عمق آن به طور تقریبی به ۸۵ متر می‌رسد. ویژگی منحصر به فردی که سبب شده این تالاب در سطح جهان مشهور شود این است که آب آن شیرین است و در یک کیلومتری دریا قرار دارد. تالاب امیرکلایه زیست‌گاه انواع پرندگان، خزندگان، ماهیان و دوزیستان محسوب می‌شود.

دسترسی به این تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان پذیر است. در این تالاب امکان قایق سواری و ماهیگیری نیز وجود دارد.

روستاهای لاهیجان

روستا و تالاب سوستان

سوستان یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان است که به خاطر تالابی که در نزدیکی این روستا معروف است.

تالاب سوستان از تالاب‌های آب شیرین است که در فصول پاییز و زمستان پرآب بوده و در فصل تابستان از آب آن کاسته می‌شود. دور تا دور تالاب را نیزار فرا گرفته است، همچنین در داخل و کناره‌های تالاب گیاهان مردابی و درختان جنگلی وجود دارد. این تالاب همانند سایر تالاب‌های آب شیرین محل زندگی آبزیان و پرندگان می‌باشد.

برای رفتن به تالاب سوستان چندین مسیر وجود دارد که کوتاه‌ترین مسیر از میدان دانشگاه آزاد در شهر لاهیجان به سمت روستای سوستان است. همچنین مسیر میدان تربیت به سمت روستای سوستان نیز مناسب است.
لوتوس یا همان نیلوفر آبی، یکی از گیاهان آبزی ست که به طور شناور در تالاب‌ها و آب‌های کم تلاطم می‌روید.
این گل به کمک ریزوم‌هایش که همان ساقه‌های زیر زمینی ریشه مانندش است، توانایی زندگی در تالاب‌ها و مرداب‌ها را پیدا می‌کند. لوتوس را می‌توان در رنگ‌هایی چون صورتی و سفید مشاهده کرد. نیلوفر آبی به هنگام صبح و طلوع خورشید باز شده و به هنگام غروب خورشید بسته می‌شود. نیلوفر آبی به هنگام بهار و در ماه اردیبهشت در پهنای آب این تالاب می‌روید.
بوی نیلوفر آبی به نحوی است که عطر خوشش تمام منطقه را پر می‌کند.

روستای سرچشمه و کوه عطاکوه

روستای سرچشمه در فاصله ۱۰ کیلومتری لاهیجان و در دامنه‌های عطا کوه واقع شده است. سرچشمه ۴۷۵ نفر جمعیت و ۱۴۷ خانوار دارد. شغل اصلی مردم در این روستا چای کاریست. سرچشمه لاهیجان از امکانات برق و تلفن برخوردار بوده و آب آشامیدنی آن از چشمه تأمین می‌شود.

آدرس روستای سرچشمه: لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، جاده سرچشمه. فاصله روستای سرچشمه از لاهیجان ۱۱ کیلومتر است. حدود ۵۰۰ متر مانده به سرچشمه سه راهی وجود دارد که سمت چپ آن جاده خاکی و ورودی عطاکوه است.

روستای آهندان و آبشار ماهی موشه

مسیر منتهی به این آبشار از روستای آهندان می‌گذرد, از روستای آهندان تا آبشار یک ربع الی ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. ارتفاع آبشار ماهی موشه حدود ۵ متر است
بعد از روستای چهل ستون و مقبره‌ی امام زاده سیدابراهیم و روستای نارنج لنگه و طی کردن بخشی از مسیر با پای پیاده به این آبشار خواهید رسید. از معنی دقیق این اسم اطلاع زیادی در دست نیست ولی بزرگان و ریش سفیدان روستا اعتقاد دارند که این نام به معنای رودخانه ایست که ماهی ندارد یا ماهی نمی‌تواند در آن باشد.


به گفته راهنمای محل حیواناتی همچون گراز، خرس، پلنگ و گرگ در این منطقه دیده شده است.

روستای گردکوه

گردکوه یک روستای کوهپایه‌ای جنگلی است که در آن درختان کهنسال افرا و بلوط و توسکا وجود دارد.

روستای بکر و زیبای چی چی نی کوتی

در کوهپایه‌های آن گونه‌های جانوری مختلف از جمله خرس قهوه‌ای، شغال و روباه و کفتار و نوعی خوک خاکستری در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند.


برای دسترسی به روستای چی چی نی کوتی باید از لاهیجان مسیر جاده کوی زمانی بوجایه سادات محله را به طرف روستای چوشل، سپس روستای آزارستان طی کرد.

سوغات لاهیجان

لاهیجان به کلوچه و چای معروف است و مزارع چای آن از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین مزارع چای ایران است. کلوچه‌های لاهیجان هم طعم خاص خود را دارند و با کلوچه‌های باقی شهرهای شمالی فرق می‌کنند. لاهیجان علاوه بر کلوچه و چای برنج خوش عطر و بویی دارد که به نسبت دیگر سوغات این شهر شهرت بیشتری دارد و البته گران‌تر است. انواع مربا و ترشی، ماهی و نان‌های محلی از دیگر سوغات معروف لاهیجان هستند.

علاوه بر این هنرمندان لاهیجانی در صنایع دستی چوبی و دو صنعت حصیربافی و بامبو بافی مهارت دارند که گردشگران می‌توانند به عنوان سوغاتی آن را بخرند.

لاهیجان قدیم

توسعه نوغانداری و تجارت ابریشم و کشت چای در اوایل قرن بیستم منجر به تجدید حیات لاهیجان شد. در ۱۹۰۲ در لاهیجان بود که اولین کشت چای به ابتکار کاشف السلطنه کنسول وقت ایران در هند که ۳۰۰۰ دانه چای آسامی را به کشور قاچاق کرد آغاز شد. بعد از آن تپه‌های لاهیجان تدریجاً از باغات چای پوشیده شد و کارخانه‌ها برای فراوری چای در شهر و حومه اش تأسیس شد (اولین کارخانه در ۱۹۳۲ تأسیس شد). چای لاهیجان، که به خاطر تندی و عطرش شناخته می‌شود نوشیدنی محبوب ایرانیان شده‌است.
لاهیجان در جریان نهضت جنگل که در پی انقلاب مشروطه گیلان را شعله‌ور کرد مرکزی برای خیزش سیاسی شد. شورشی توسط دکتر حشمت سازماندهی شد. او کانال آبی حفر کرد که تا به امروز با عنوان حشمت رود نام او را بر خود دارد و سرزمین‌های شمال لاهیجان را آبیاری می‌کند.
در جریان جنگ جهانی دوم هواپیماهای روسی در ۷ شهریور ۱۳۲۰ این شهر را بمباران کردند که منجر به کشتن عده‌ای در چهارراه اصلی شهر شد.


در تقسیمات جدید کشوری ایران که در زمان رضا شاه پهلوی شکل گرفت، لاهیجان از بخش‌های شهرستان رشت بود. در ۲۸ خرداد ۱۳۲۴ به تصویب هیئت وزیران، لاهیجان به شهرستان تبدیل شد و بخش‌های رودسر و لنگرود نیز از رشت جدا و تابع شهرستان لاهیجان شدند.

دریای لاهیجان

ساحل دریای خزر در محدوده شهرستان لاهیجان به طول ۱۰ کیلومتر از سه منطقه معروف امیرآباد، سحرخیز محله و جیرباغ تشکیل شده که دارای یک طرح دریا در سحرخیزمحله است که از عمر این طرح بیش از سه سال نمی‌گذرد.
طرح تفکیک شنا برای بانوان و آقایان با پرده‌های برنزنتی از هم جدا شده و شش سکوی استراحت برای مسافران نیز در این طرح ساخته شده است.

این طرح علاوه بر پذیرایی مسافران داخلی از استان‌های مختلف کشور شاهد حضور گردشگرانی از کشورهای آلمان، چک و سوئد نیز می‌باشد.
گشت‌های موتوری و جت اسکی از جمله برنامه‌هایی است که علاوه بر طرح سالم سازی در سواحل غیر محصور و شنا ممنوع را نیز پوشش می‌دهند تا اگر شهروندی دچار حادثه شد بتوانند او را نجات دهند.
سه ارگان هلال احمر، نیروی انتظامی و هیأت نجات غریق در طرح‌های سالم سازی استقرار دارند و در این طرح‌ها با هم همکاری می‌کنند تا هم وطنانی که از سراسر کشور برای شنا به سواحل دریا سفر می‌کنند بتوانند بدون حادثه از آب دریای خزر استفاده کنند.

کد خبر 433471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    13 2
    سلام خواهشا به گیلان سفر نکنید اوضاع اینجا از نظر کرونا قرمز است و بیمارستان ها فاقد ظرفیت.