آنفلوآنزای خوکی اپیدمی بعدی خواهد بود؟

با توجه به این که واکسن‌های حاضر تاثیری بر بهبود بیماری آنفلوآنزای خوکی نداشته، نگرانی درمورد خطر وقوع همه گیری بعدی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پژوهشگران در دوران شیوع ویروس کرونا، نوع جدیدی از ویروس آنفلوآنزای خوکی را کشف کرده‌اند که می‌تواند انسان‌ها را هم آلوده کند. سالیانه میلیون‌ها مورد ابتلا به آنفلوآنزا رخ می‌دهد و صدها هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. از آنجایی که انسان در برابر ویروس‌های آنفلوآنزای نوع B یا آنفلوآنزای فصلی از ایمنی کمی برخوردار است، این نوع بیماری‌ها به سرعت افراد را آلوده می‌کند و باعث بروز یک همه‌گیری می‌شود.

ویروس‌های آنفلوآنزا با متصل شدن به گیرنده خاصی که روی سطح سلول‌ها قرار دارد، سلول‌های تنفسی را آلوده می‌کند. ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی که اخیراً در چین پدیدار شده، ویژگی‌هایی دارد که ممکن است در آینده به یک همه‌گیری تبدیل شود. محققان معتقد هستند نوع جدید آنفلوآنزا، ویروسی شبیه به آنفلوآنزای خوکی در سال ۲۰۰۹ است. این ویروس جدید G4 EA H1N1 نام دارد و سلول‌های مجاری تنفسی فرد مبتلا را درگیر می‌کند.

محققان نمونه‌های خون کارکنان یکی از مزرعه‌های پرورش خوک را که در تماس نزدیک با خوک‌ها قرار داشتند، آزمایش کردند. نتایج بررسی‌های آن‌ها نشان داد ۱۰ درصد از نمونه‌های خون کارکنان مزرعه و تقریباً چهار درصد از نمونه‌های جوامع وسیع‌تر حاوی آنتی بادی‌های ویروس‌های G4 بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ویروس‌های G4 از قبل انسان‌ها را آلوده کرده و نمونه‌های مثبت در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

به گفته محققان سطح ظاهراً نامحسوس عفونت ناشی از ویروس‌های G4 در میان کارکنان مزرعه پرورش خوک و دیگر افراد نشان می‌دهد که به طول کلی این نوع ویروس‌ها باعث بروز بیماری شدید نمی‌شود و به آسانی نیز به دیگران سرایت پیدا نمی‌کند. با توجه به اینکه بیماری‌های سارس، مرس، H1N1 و کووید -۱۹ در بیست سال گذشته پدیدار شده‌اند، احتمال همه‌گیری‌های دیگر نیز وجود دارد؛ بنابراین لازم است دولت‌ها برنامه‌ریزی قوی‌تری برای کنترل شیوع این اپیدمی‌ها داشته باشند.

کد خبر 432396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.