تشخیص زود هنگام صرع توسط محققان ایرانی

محققان کشور با انجام طرح پژوهشی تغییرات شناختی و متابولیکی مغز در بیماران مبتلا به حملات تشنجی سایکوژنیک و صرع، در مسیر کمک به درمان بیماران مصروع قرار گرفتند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صرع از شایع‌ترین بیماری‌های عصبی است که حدود نیم تا یک درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند و حمله تشنجی سایکوژنیک، بیست و پنج تا سی درصد افراد مراجعه کننده به مراکز تشنج را تشکیل می‌دهد.

لیلا سی منی، مجری این طرح تحقیقاتی گفت: تاکنون محققان به بررسی اختلات شناختی (توجه، حافظه، یادگیری) در این دو گروه از بیماران به صورت مجزا پرداخته‌اند که بعضی مطالعات از وجود اختلاف و بعضی دیگر بر فقدان آن دلالت دارد.

وی ادامه داد: همچنین مطالعات تصویربرداری با تکنیک‌های مختلف انجام شده است که تغییرات ساختاری و عملکردی در نواحی مختلف مغز به ویژه در ناحیه پیشانی را نشان داده است؛ معمولاً در این بیماران تشخیص دقیق به طور میانگین هفت تا هشت سال بعد از شروع بیماری صورت می‌گیرد و در این مدت بیمار داروهای ضد صرع مصرف می‌کند.

وی بیان کرد: تاکنون تغییرات متابولیکی (شیمیایی) مغز در بیماران با حملات تشنجی سایکوژنیک و ارتباط آن با اختلال شناختی در ناحیه پیشانی بررسی نشده است و هدف از اجرای این پژوهش، بررسی این تغییرات و مقایسه آن با افراد مصروع و سالم است تا راهکارهای لازم برای تشخیص زودهنگام این بیماران از صرع واقعی و درمان‌های توانبخشی شناختی آن‌ها ارائه شود.

سی منی در ادامه افزود: در اجرای این طرح پژوهشی ۴۰ بیمار با حملات صرع واقعی، ۴۰ بیمار با حملات تشنجی سایکوژنیک و ۴۰ فرد سالم مورد مطالعه قرار گرفتند که اختلال توجه و تمرکز، ریسک پذیری و حافظه کوتاه مدت در تمامی افراد سنجیده شد. سپس تمام افراد مطالعه تحت ام آر آی با استفاده از طیف نگاری تشدید مغناطیسی قرار گرفتند و نواحی پیشانی مغز آنان بررسی شد.

وی درباره دستاوردهای این پژوهش گفت: نتایج به دست آمده نشان داد که گروه بیماران در ارزیابی‌های شناختی نمره کمتری را نسبت به گروه سالم به دست آوردند. همچنین اختلال در توجه و تمرکز و حافظه کوتاه مدت در گروه بیماران تشنجی سایکوژنیک بیشتر از بیماران مبتلا به صرع است.

این محقق با بیان اینکه تغییرات مواد متابولیک به صورت از دست دادن نورون نیز در ناحیه پیشانی و تالاموس گروه بیماران دیده شد که این میزان تغییرات با تعداد حملات بیماری، اختلال توجه و تمرکز، و حافظه کوتاه مدت بیماران ارتباط منفی داشت، گفت: این یافته‌ها می‌توانند در بیولوژی بیماری و درمان توانبخشی شناختی این بیماران حائز اهمیت باشد.

کد خبر 430964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.