مواد غذایی که از سرطان پیشگیری می‌کند

مضرات مصرف پفک، خوراکی‌های مفید برای از بین بردن چربی بدن، مواد غذایی ضد سرطان، تاثیر بلوبری در کاهش وزن و روش‌های خانگی برای درمان سنگ کلیه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصرف غذاهای تنقلی همانند چیپس و پفک دارای اثرات جبران ناپذیری است که بسیاری از کارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق نظر دارند. مصرف نمک به منظور خوشمزه شدن چیپس و پفک به مقادیر زیاد، سبب آسیب به کلیه‌ها، تغییر ذائقه افراد به شور خواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سکته قلبی و سکته مغزی می‌شود. در مراحل تهیه پفک پودر ذرت پرس می‌شود و در حرارت بسیار بالا قرار می‌گیرد تا پر حجم شود و در چنین شرایطی روغن موجود در پفک میسوزد و پر اکسید تولید می‌کند که در مقابل حرارت و نور میزان آن زیاد می‌شود و درنتیجه خوردن آن سلامت افراد را تهدید می‌نماید.

استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفک منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. همچنین استفاده از روغن‌هایی که چندین بار برای سرخ کردن استفاده می‌شوند و غالباً بوی روغن سوخته و رنگ کدر و مات به محصول می‌دهند، از جمله خطرناک‌ترین مواردی است که می‌تواند منجر به مسمومیت و سرطان زا شدن چیپس شود.نمک زیاد موجورد در پفک و چیپس باعث آسیب دیدن کلیه‌ها و تجمع آب در بدن و درنتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

گرما دیدن شدید محصول طی فرآیند سرخ شدن منجر به ایجاد رادیکال‌های آزاد پراکسید می‌شود. این مواد زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارند و سبب ابتلای افراد به سرطان ریه، سینه و مثانه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که پفک تا ۹ برابر وزن خود آب جذب می‌کند، بنابراین معده کودکان را پر کرده و منجر به بی اشتهایی آنها به وعده‌های غذایی اصلی می‌شود. همچنین چیپس نیز به دلیل کالری بالای روغن آن منجر به سیری کاذب می‌شود و میل افراد را به مصرف غذاهای مغذی کاهش می‌دهد؛ در نتیجه این امر مصرف کننده به بیماری‌هایی نظیر کم خونی، کوتاهی قد، پوکی استخوان و ریزش و تضعیف مو پس از مصرف مداوم این فرآورده دچار می‌شود.

روش‌های خانگی برای درمان سنگ کلیه

یک متخصص کلیه، گفت: کرفس حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار است؛ اضافه کردن کرفس به وعده‌های غذایی به طور منظم می‌تواند به کاهش احتمال ابتلاء به سنگ کلیه کمک کند.

حسین کرمی، در خصوص روش‌های خانگی برای درمان سنگ کلیه، اظهار کرد: سنگ کلیه هنگامی رخ می‌دهد که مواد معدنی، نمک، اکثراً اگزالات کلسیم، در کلیه‌ها کریستال شده و رسوب‌های سختی را ایجاد کنند. اگرچه این سنگ‌ها در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند ولی می‌توانند بر روی هر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: از دست دادن آب یکی از عوامل مهم در پیشرفت سنگ کلیه است. هنگامی که بدن خشک شود، مایع به آرامی از طریق کلیه‌ها حرکت می‌کند و این کندی حرکت، شانس ترکیب مواد معدنی و نمک را افزایش می‌دهد.

این متخصص کلیه با بیان اینکه لیمو حاوی سیترات است، افزود:: این ماده غذایی ترکیبی که به تجزیه رسوبات کلسیم کمک می‌کند و رشد آنها را کند می‌کند؛ مصرف دو لیوان آبلیمو صبح قبل از غذا و چند ساعت قبل از شام ممکن است باعث کاهش ایجاد سنگ کلیه شود.

این اورولوژیست تصریح کرد: برچسب‌ها را هنگام خرید آبلیمو با دقت نگاه کنید. برچسب بسیاری از محصولات آبلیمو حاوی مقدار کمی عصاره لیمو خالص و مقادیر زیادی از شیرین کننده ها است که می‌توانند خطر سنگ کلیه را افزایش دهند. خرید عصاره خالص یا لیمو تازه و آب گرفتن آن در خانه ساده‌ترین راه برای مصرف آبلیمو بدون مواد افزودنی است.

کرمی درباره خواص نعناع بر پیشگیری از بروز سنگ کلیه، گفت: نعناع حاوی ترکیبات شناخته شده برای کمک به تثبیت سطوح اسید اوریک است، و ایجاد سنگ کلیه را سخت می‌کند. همچنین، نعناع حاوی اسید استیک، ماده‌ی شیمیایی شناخته شده برای کمک به حل سنگ، است. یک قاشق چای خوری عصاره نعناع یا آب خالص آن در روز ممکن است به جلوگیری و دفع سنگ کلیه کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: کرفس حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار است؛ اضافه کردن کرفس به وعده‌های غذایی به طور منظم می‌تواند به کاهش احتمال ابتلاء به سنگ کلیه کمک کند، آب کرفس می‌تواند روزانه مصرف شود تا علائم سنگ کلیه را درمان کند.

تأثیر بلوبری در کاهش وزن

بلو بری در کاهش وزن مؤثر بوده لذا در بیشتر رژیم‌های کاهش وزن توصیه می‌شود و به خاطر طعم متفاوتی که دارد در انواع ترکیب‌های غذایی نظیر سالاد، نان، پن کیک، ماست استفاده می‌شود. بلو بری با داشتن کالری پایین در رژیم‌های غذایی محبوبیت ویژه ای دارد زیرا برای کسانی که می‌خواهند رژیم غذایی سالم داشته باشند، مناسب است. در واقع، با مصرف ۱۰۰ گرم بلوبری حدود ۵۷ گرم کالری دریافت می‌کنید علاوه بر این، حاوی ۸۵ درصد این میوه آب است که باعث کاهش وزن می‌شود. بلو بری با داشتن سطح بالایی از فیبر نقش مهمی در سیستم گوارش دارد در نتیجه برای جلوگیری از یبوست و نفخ مفید است.

بلو بری حاوی فیبر زیادی است که با ایجاد انرژی و تأمین مواد مغذی لازم باعث سیری طولانی مدت می‌شود و به کنترل وزن کمک می‌کند زیرا دیگر تمایلی به خوردن غذاهای دیگر ندارید. بلو بری با داشتن ویتامین ث فراوان مواد مغذی بدن را تأمین می‌کند. بلوبری با داشتن کربوهیدرات که عمدتاً به شکل شکر طبیعی هستند انرژی لازم بدن را تأمین می‌کند. علاوه بر این ویتامین ب موجود در آن هم کربوهیدرات را به انرژی تبدیل می‌کند. بنابراین اگر رژیم دارید با مصرف بلو بری از احساس ضعف جلوگیری کنید. پتاسیم موجود در بلو بری به عنوان یکی از مواد مغذی عالی سلامت ماهیچه‌ها و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.

مواد غذایی که از سرطان پیشگیری می‌کند

علیرضا یار قلی متخصص طب ایرانی درباره روش‌های پیشگیری از ابتلاء به سرطان از منظر طب ایرانی اظهار کرد: برای پیشگیری از ابتلاء به سرطان یک فرمول ثابت نمی‌توان اعلام کرد، اما بر اساس نظر اطبای طب ایرانی اگر سبک تغذیه ما مناسب باشد و آب مناسب، خواب مناسب داشته باشیم می‌توان از سرطان پیشگیری کرد.

وی افزود: دارچین، زنجبیل و گزنه مواد غذایی هستند که اثرات ضد سرطانی دارند، اما نباید مصرف آن‌ها بیش از حد باشد و باید آن‌ها را به اندازه مصرف کرد، به طور مثال افرادی که داروی بیماری قلبی (وارفارین) مصرف می‌کنند باید مراقب باشند که زردچوبه خیلی مصرف نکنند به دلیل اینکه زردچوبه باعث رقیق شدن خون می‌شود.

یار قلی توصیه کرد: آلوئه ورا نیز اثرات ضد سرطانی دارد. اما اگر مواد غذایی ما طبیعی باشد و افزودنی نداشته باشد باعث خواهد شد تا بدن بدانباشت‌ها را کمتر جذب کند، و بهترین روش پیشگیری از سرطان پاکسازی بدن و ورزش کردن است.

وی درباره مصرف زنجبیل، تاکید کرد: مصرف زنجبیل برای افرادی که زخم معده دارند باید با احتیاط صورت گیرد و این افراد باید از مواد غذایی لعاب‌دار مانند دمنوش بارهنگ استفاده کنند، ادویه‌های گرم و خشک یا تند و محرک گوارش مثل فلفل برای افرادی که زخم معده دارند مناسب نیست.

این متخصص طب ایرانی، تصریح کرد: آواکادو برای پیشگیری از سرطان مناسب است، اما این ماده غذایی غلظت خون می‌آورد و مصرف آن به افرادی که همواره ورزش می‌کنند توصیه می‌شود و شخصی که تحرک ندارد بهتر است این ماده غذایی را مصرف نکند.

وی اظهار کرد: مصرف مواد غذایی ذکر شده در حد استاندارد برای همه اشخاص جامعه مجاز است، اما زیاده‌روی در مصرف آن‌ها ممکن است عوارضی برای افراد داشته باشد، به طور مثال مصرف بی‌رویه زردچوبه ممکن است عوارض داشته باشد همانطور که مصرف هر ماده غذایی به صورت بی‌رویه ممکن است عوارض داشته باشد.

این خوراکی‌ها چربی‌های بدن را آب می‌کنند

هنگامی که تصمیم می‌گیرید وزن خود را کاهش دهید معمولاً سعی می‌کنید از هر روشی برای تغییر رژیم غذایی خود و کاهش چربی‌های بدن استفاده کنید. اما شاید بد نباشد بدانید که کدام خوراکی‌ها در کاهش چربی‌های بدن موثرند. با مصرف برخی خوراکی‌ها می‌توانید به رژیم کاهش وزن خود کمک کنید. این خوراکی‌ها عبارتند از:

آووکادو

آووکادو مملو از چربی‌های اشباع نشده است که به کاهش وزن کمک می‌کند. آووکادو به افراد احساس سیری طولانی مدت می‌دهد. درواقع آووکادو می‌تواند به شما کمک کند که بدن خود را بیشتر سیر نگه داشته و لاغر شوید.

انگور قرمز

انگور قرمز حاوی رسوراترول است که نشان داده شده باعث کاهش چربی بدن و افزایش تجزیه چربی می‌شود؛ بنابراین هرچه انگور قرمز بیشتری بخورید، به تجزیه چربی بیشتری کمک می‌کنید، که بسیار ایده آل است.

فندق

فندق یکی از آجیل‌هایی است که می‌توانید به میان وعده‌های روزانه خود بیفزایید، زیرا این مواد با چربی‌های اشباع نشده اشباع شده و به عنوان یک ضد التهاب عالی نیز در خدمت شما هستند.

دارچین

کافیست مقداری دارچین را به وعده‌های غذایی یا حتی اسموتی خود اضافه کنید. دارچین به کاهش وزن از طریق سوزاندن سلول‌های چربی کمک می‌کند.

گوجه فرنگی

محققان ژاپنی دریافته اند که گوجه فرنگی حاوی ترکیبی است که در واقع DNA شما را برای سوزاندن چربی بیشتر فعال می‌کند. این موضوع بسیار شگفت انگیز است.

کد خبر 430559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.