سیگار کشیدن باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

استعمال دخانیات باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، سکته مغزی، بیماری‌های دهان و دندان و پیری زودرس پوست می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اعتیاد به مواد دخانی یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که تأثیرات جبران ناپذیری بر سلامت انسان می‌گذارد، به طوری که خطر ابتلا به سرطان دهان، مثانه، گلو، کلیه، رحم و لوزالمعده را افزایش می‌دهد. متخصصان معتقد هستند که استعمال دخانیات قابل پیشگیری‌ترین علت مرگ و میر در جهان است. در ادامه به بررسی تأثیرات استعمال مواد دخانی بر سلامت انسان می‌پردازیم:

تأثیر دخانیات بر قلب و عروق

سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد و باعث ساخته شدن پلاک درون شریان‌های کرونری می‌شود. مصرف دخانیات سطح کلسترول خوب خون را کاهش داده و فشار خون را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه زمینه بروز تصلب شرایین فراهم می‌شود. همچنین استعمال سیگار خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد که این عارضه در صورت انسداد سرخرگ‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سکته قلبی، مغزی و بیماری سرخرگ‌های محیطی را افزایش دهد.

مصرف دخانیات و بیماری‌های تنفسی

ریه‌، عضوی است که به شدت تحت تأثیر تبعات مصرف سیگار قرار می‌گیرد؛ سیگار کشیدن می‌تواند باعث سرفه، خس خس سینه و آسم شود. استعمال دخانیات زمینه بروز بیماری‌های مهلک مانند ذات الریه، آمفیزم، برونشیت مزمن و سرطان ریه را فراهم می‌کند. بیماری آمفیزم در اثر تخریب ریه به وجود می‌آید که می‌تواند به دلیل صدمه مستقیم دود سیگار، اکسیدان‌های القا شده یا تولید مواد واسطه‌ای التهابی جدید به دلیل تماس با دود باشد. برونشیت مزمن نیز ناشی از مکانیسم‌های مشابه در راه‌های تنفسی است. نتایج بررسی‌ها توسط محققان نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان ریه در میان افراد سیگاری، ۲۰ برابر دیگر افراد است.

سیگار کشیدن و سکته مغزی

سیگار کشیدن خطر ابتلا به سکته مغزی را حداقل تا حدود ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث آسیب مغزی و حتی مرگ افراد شود. یکی از دلایل سکه مغزی در اثر سیگار کشیدن، افزایش خطر ابتلا به آنوریسم مغز است؛ آنوریسم یک برآمدگی در رگ خونی است که به دلیل بروز ضعف در دیواره رگ‌های خونی به وجود آمده و باعث پارگی و در نهایت سکته مغزی می‌شود که می‌تواند آسیب جدی به مغز وارد کند.

مصرف دخانیات و بروز بیماری‌های دهان

استعمال دخانیات باعث ایجاد مشکلاتی مانند بوی بد دهان و بیماری‌های لثه می‌شود. یکی از عوارض مصرف دخانیات، رنگ گرفتن دندان‌ها به علت نیکوتین موجود در آن است. علاوه بر این، دندان‌های افراد سیگاری معمولاً ترک‌های بسیاری دارد که به خاطر دمای بالای سیگار و استفاده از مایعات خنک بلافاصله بعد از مصرف آن است که اختلاف این دو دما باعث ایجاد ترک در دندان می‌شود. شدیدترین صدمه ناشی از استعال دخانیات در دهان و گلو، افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های دهان است. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد خطر سرطان دهان در میان افراد سیگاری ۶ برابر افراد غیر سیگاری است.

سیگار کشیدن و پیری زودرس پوست

سیگار کشیدن میزان اکسیژن موجود در پوست را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود پوست افراد سریع‌تر پیر شود و تیره‌تر به نظر برسد. سموم موجود در بدن به دلیل استعمال دخانیات باعث بروز سلولیت نیز می‌شود. سیگار کشیدن احتمال چروک شدن پوست صورت به ویژه پوست اطراف چشم و دهان را تا سه برابر افزایش می‌دهد. ناخن‌ها و پوست انگشتان نیز ممکن است در اثر استعمال دخانیات زرد شوند.

کد خبر 430468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.