آیا مصرف هلو برای زنان باردار مفید است؟

چهار اصل در غذا خوردن مردان بعد از ۵۰ سالگی، کاهش خطر بیماری قلبی با مصرف شیر و پنیر پرجرب، مصرف کشمش و کنترل قند خون، بهترین کربوهیدرات‌ها برای گنجاندن در رژیم غذایی روزانه و فواید مصرف هلو برای زنان باردار را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اصول تغذیه مردانه بعد از ۵۰ سالگی، گفت: در سن ۵۰ سالگی مردان با کاهش متابولیسم، کاهش فعالیت فیزیکی و مقاومت بیشتر به انسولین مواجه هستند، از این رو اگر عادت داشتند در وعده صبحانه یک تکه کیک، شیرینی یا کلوچه همراه چای مصرف کنند، باید بدانند این کار بعد از ۵۰ سالگی اصلاً برایشان مجاز نیست.

وی افزود: در این سن و چنین عادتی می‌تواند علاوه بر ایجاد خطر افزایش وزن، احتمال ابتلاء به بیماری دیابت نوع۲ را هم در شما بالا ببرد بنابراین به‌جای این کار بهتر است مقداری شیر با غلات صبحانه یا یک عدد تخم‌مرغ آبپز یا حتی یک لقمه نان و پنیر همراه با یک نوع مغز یا دانه خام مصرف کنند. این کار به پیشگیری از تحلیل عضلانی ناشی از افزایش سن هم کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه در این سنین باید مصرف گوشت قرمز بسیار محدود شود، تصریح کرد: اگر تا امروز هفته‌ای دو یا سه وعده گوشت قرمز مصرف می‌شده، بهتر است پس از ۵۰ سالگی این میزان مصرف به یک بار در هفته محدود شود، زیرا چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز به‌دلیل اُفت متابولیسم بعد از ۵۰ سالگی می‌توانند با سرعت بیشتری زمینه ابتلاء به گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی را فراهم کنند. در عوض بهتر است به‌جای گوشت قرمز، حجم بیشتری از ماهی‌ها یا گوشت سینه ماکیان را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

وفا خاطرنشان کرد: از آنجایی که خطر ابتلاء به سرطان‌های گوارشی (خصوصاً سرطان روده بزرگ) همراه با افزایش سن بیشتر می‌شود به تمامی آقایان توصیه می‌شود بعد از ۵۰ سالگی مصرف انواع فراورده‌های گوشتی (سوسیس، کالباس، همبرگر، ناگت) را به ۲ یا ۳ بار در طول سال محدود کنند و همین میزان مصرف محدودشده را نیز همراه با سبزی‌های فراوان و آب‌میوه‌های طبیعی مصرف کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: بعد از ۵۰ سالگی به‌دلیل افزایش خطر ابتلاء به کلسترول، فشارخون و بیماری‌های قلبی، بهتر است مصرف چربی‌های ترانس و اشباع در رژیم روزانه مردان تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند و به‌جای آن از چربی‌های مفید استفاده شود. براساس این جایگزینی باید لبنیات پرچرب، انواع پنیرهای فراوری‌شده (چدار، موزارلا، پارمسان)، کره، روغن حیوانی، فست‌فودها و… جای خود را برای همیشه به روغن زیتون، روغن‌های گیاهی، لبنیات بدون چربی و مغز دانه‌های خام بدهند.

فواید مصرف هلو برای زنان باردار

هلو منبع عالی ویتامین c.، آهن، پتاسیم و فیبر غذایی است و مصرف همه این مواد مغذی برای زنان باردار الزامی است هلو منبع عالی ویتامین c.، آهن، پتاسیم و فیبر غذایی است. مصرف همه این مواد مغذی برای زنان باردار الزامی است. هلو را می‌توان در دوران بارداری مصرف کرد و در واقع فواید زیادی برای خانم‌های باردار دارد. ویتامین C. به ویژه برای زنان باردار لازم است، زیرا برای رشد مناسب جنین بسیار مهم است. ویتامین C. به شکل گیری و رشد مناسب استخوان‌ها، دندان‌ها و سایر بافت‌های حیاتی کمک می‌کند. فیبر غذایی موجود در هلو دستگاه هضم سالم را در زنان باردار حفظ می‌کند، در حالی که آهن و پتاسیم مواد مغذی لازم برای زنان باردار هستند. تنها نگرانی اصلی درباره هلو این است که هلو درست شستشو داده نشود یا دارای آلودگی‌های ناشی از کود شیمیایی باشد.

با حداکثر هفت میلی گرم در هر صد گرم؛ میوه هلو از ویتامین C. پر شده است. بیشتر خانم‌های باردار مستعد کمبود آهن هستند و ویتامین C. برای جذب آهن و کاهش خطر کم خونی در زنان باردار بسیار مهم است. هلو سرشار از پتاسیم است که این موضوع به ویژه در دوران بارداری مفید است. زنان باردار به ویژه در مورد مشکلات گوارشی در دوران بارداری، مانند یبوست، سو هاضمه و سایر موارد حساس، مستعد مشکلات هستند. صد گرم میوه هلو از پنج گرم یا بیشتر فیبر غذایی تشکیل شده است، بنابراین مصرف منظم هلو در دوران بارداری باعث حفظ حرکات روده و کاهش موارد سو هاضمه و یبوست می‌شود. فسفر برای حفظ استحکام و یکپارچگی استخوان‌ها ضروری است. میوه هلو حاوی حدود بیست میلی گرم فسفر در هر صد گرم است.

بتا کاروتن در میوه هلو وجود دارد و این ماده در ایجاد سیستم ایمنی قوی در مادر و نوزاد اهمیت دارد. علاوه بر فواید بیشمار مصرف میوه هلو در دوران بارداری، زنان باردار باید مقدار مصرف هلو را به کمتر از پانصد گرم در روز محدود کنند. در حالت ایده آل، زنان باید حدود دو هلو در روز مصرف کنند و میوه‌های دیگر را نیز در کنار هلو مصرف کنند تا از مقدار توصیه شده تجاوز نکنند.

خطر بیماری قلبی را با این روش کاهش دهید

محققان در تازه‌ترین بررسی خود دریافتند، مصرف شیر یا پنیر پر چرب دو بار در روز می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری قلبی در افراد را کاهش دهد. محققان در تازه‌ترین بررسی خود دریافتند، مصرف شیر یا پنیر پر چرب دو بار در روز می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری قلبی در افراد را کاهش دهد. سالهاست که کارشناسان توصیه می‌کنند، مصرف لبنیات جزئی از برنامه غذایی افراد باشد تا به حفظ سلامت آنها کمک کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مصرف دو وعده لبنیات در روز ممکن است خطر ابتلاء به سندرم متابولیک (MetS) را کاهش دهد. دانشمندان دانشگاه مک مستر در کانادا به بررسی ۱۴۰ هزار نفر از ۲۱ کشور پرداخته و از داده‌های آنها برای پژوهش خود استفاده کرده‌اند.

مصرف کشمش و کنترل قند خون

کشمش (raisin) میوه‌ی رسیده و خشک انگور است که با توجه به نوع انگور، روش و شرایط خشک کردن و مواد افزودنی مجاز موجود در آن به نام‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می‌شود. فیبر موجود در کشمش، از سرطان کولون و از رشد غیر معمول سلول‌ها جلوگیری می‌کند و موجب کنترل قند خون در بدن می‌شود و برای درمان بی نظمی معده و یبوست مفید است. مصرف کشمش سستی و رخوت را از بدن دور می‌کند و موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می‌شود، بدن را تقویت می‌کند، دهان را خوشبو می‌کند و منبع مناسبی از فیبر، آنتی اکسیدان و انرژی در بدن است.

متخصصان تغذیه معتقدند خوردن چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلاء به بیماری آلزایمر مصون می‌دارد. همچنین فیبر زیاد در کشمش، به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند. در کنار آن پتاسیم را می‌توان نام برد که موجب کاهش فشارخون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می‌شود و به میزان کافی در کشمش وجود دارد. همچنین سلنیوم در کشمش برای پوست عالی است. همچنین مقادیری از ویتامین‌های A و B در کشمش، موجود است که نیاز بدن را به این گروه ویتامینی تأمین می‌کند.

بهترین کربوهیدرات‌ها برای گنجاندن در رژیم غذایی روزانه

به طور کلی کربوهیدرات‌ها به دلیل نقش آنها در افزایش وزن، در محافل بهداشت و تغذیه از اعتبار بدی برخوردار هستند. با این حال، یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم به همان اندازه‌ی یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات بسیار بد و مضر است. بهترین گزینه‌های کربوهیدرات توصیه شده توسط متخصصان رژیم غذایی شامل مواد زیر است:

غلات کامل

مصرف غلات سبوس دار ضمن کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلاء به دیابت، خطر سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد. جو، گندم و برنج قهوه‌ای دانه‌های کامل شناخته شده هستند، پس سعی کنید جو، گندم و برنج قهوه‌ای بیشتری به غذاهای خود اضافه کنید.

پالس‌ها

پالس‌ها منابع عالی کربو هیدراتهایی با هضم کم آهسته و پر از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و فیتوشیمیایی هستند. فیتوشیمیایی های گیاهی که وظیفه رنگ و طعم آنها را بر عهده دارند، در جلوگیری از سرطان کمک می‌کنند زیرا می‌توانند التهاب را در بدن کاهش دهند. نخود سبز مخصوصاً پر از پتاسیم و پروتئین است. آنها همچنین حاوی فولات هستند که برای رشد و نمو سلول بسیار مهم است.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین با ویتامین‌های A، B۶ و C. پر شده است اما از آنجا که این سبزیجات ریشه‌ای شیرین به رنگ نارنجی دارد از شاخص گلیسمی بالایی برخوردار هستند که می‌تواند منجر به افزایش قند خون موقت شود، بهتر است آنها را با اعتدال بخورید.

کدو حلوایی

کدو حلوایی چه به سوپ اضافه شود، چه بو داده شده یا به غذاها اضافه شود، یک “غذای عالی” است که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگرچه بسیاری از انواع کدوها حاوی مقداری قند طبیعی هستند، اما از نظر لوتئین نیز سرشار هستند که به سلامتی چشم کمک می‌کند. کدو حلوایی همچنین سرشار از پروتئین و فیبر است و منیزیم و پتاسیم را برای محافظت از استخوان فراهم می‌کند.

بعضی از میوه‌ها

میوه‌ها غالباً در رژیم‌های کم کربوهیدرات ممنوع هستند زیرا حاوی کربوهیدرات سنگین و قند طبیعی هستند. خوردن یک سیب بدون پوست حدود دو برابر فیبر، ۲۵ درصد پتاسیم بیشتر و ۴۰ درصد بیشتر ویتامین A را تأمین می‌کند.

کد خبر 429847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.