احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا + بیوگرافی

احمدرضا عابدزاده دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران، استقلال، پرسپولیس و سپاهان چهارم خرداد ۱۳۴۵ متولد شد.

ه گزارش ایمنا احمدرضا عابدزاده یکی از محبوب‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ ایران است که با روحیه عالی و خنده‌های معروفش خیال همه را بابت دروازه راحت می‌کرد، هنگامی که وی به کما رفت بیمارستان کسری در خیابان الوند جمعیت عجیبی را به خود دید؛ مردمی که به محض شنیدن خبر به کما رفتن احمدرضا عابدزاده خود را به این بیمارستان رساندند تا جویای حال عقاب آسیا شوند.

بیوگرافی احمدرضا عابدزاده

احمدرضا عابدزاده در چهارم خرداد ماه سال ۱۳۴۵ در شهر آبادان متولد شد، او فرزند ششم خانواده بود و در دوران کودکی در آبادان فوتبال بازی می‌کرد. قد او ۱۹۰ سانتی متر است.

احمدرضا عابدزاده

احمدرضا به دلیل جنگ ایران و عراق از دوران شکوفایی فوتبالش که پس از مهاجرت به اصفهان آغاز شد، به عنوان روزهای تلخ یاد می‌کند، او در اوایل دهه‌ی شصت به عضویت تیم هلال احمر اصفهان درآمد. سپس زیر نظر حسین چرخابی به تیم فوتبال تام اصفهان ملحق شد و سال‌ها برای این تیم بازی کرد. احمدرضا عابدزاده زمانی که تنها هجده سال سن داشت به اردوی تیم ملی فوتبال جوانان دعوت شد و توانست خود را به عنوان دروازه‌بان اصلی این تیم معرفی کند. وی در سال ۱۳۶۶ عازم خدمت سربازی شد و در آنجا به تیم ژاندارمری تهران پیوست.

عابدزاده پس از گذراندن دوران سربازی در سال ۱۳۶۸ به تیم فوتبال تام اصفهان بازگشت. پس از آن به تیم فوتبال استقلال تهران ملحق شد و در همان سال نیز به همراه این تیم به مقام قهرمانی لیگ ایران دست پیدا کرد.

احمدرضا عابدزاده

وی پس از سه سال حضور در تیم فوتبال استقلال، به دلیل مشکلات مالی در سال ۱۳۷۲ تصمیم گرفت به تیم فوتبال سپاهان اصفهان ملحق شود. احمدرضا عابدزاده یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۳ به تیم محبوب سرخ‌پوشان پایتخت یعنی پرسپولیس پیوست و تا آخر دوران فوتبال خود در این تیم باقی ماند.

احمدرضا عابدزاده

عابدزاده در طول دوران بازی خود در ۷۸ بازی ملی حضور داشت و در مجموع تنها ۵۲ گل دریافت کرد که از این نظر در کشور صاحب رکورد است. این دروازه‌بان در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازیکنان در راه کسب موفقیت ایران به شمار می‌رفت.

اوج شهرت احمدرضا عابدزاده در مسابقات بازی‌های آسیایی پکن در سال ۱۹۹۰ بود؛ وی با وجود آسیب دیدگی شدیدی که از ناحیه انگشتان دست به آن دچار شده بود، توانست در مسابقه‌ی فینال در برابر تیم فوتبال کره شمالی دو پنالتی حریف را مهار کند تا ایران را به قهرمانی آسیا برساند. لازم به ذکر است که عابدزاده در طول آن مسابقات در مجموع تنها ۲ گل دریافت کرد که هردوی آن‌ها نیز از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده بودند.

عابدزاده در بازی‌های مرحله نهایی انتخابی جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ فرانسه در بازی آخر در مقابل استرالیا که در شهر ملبورن و در حضور پرشمار تماشاگران استرالیایی برگزار شد با درخشش فوق‌العاده در بسیاری از لحظات بازی یکی از ارکان اصلی صعود ایران به جام جهانی بود.

احمدرضا عابدزاده

عابدزاده در سال ۱۳۸۸ طی یک نظرسنجی که از سوی برنامه نود ترتیب داده شد، از سوی مردم به عنوان محبوب‌ترین بازیکن فوتبال ایران پس از انقلاب اسلامی انتخاب شد. همچنین به عقیده‌ی مردم و کارشناسان، وی بهترین دروازه‌بان ایران پس از انقلاب است.

در این نظرسنجی پیامکی که توسط برنامه نود انجام شد، بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر شرکت کردند و احمدرضا عابدزاده با کسب ۵۹ درصد آرا از سوی مردم به عنوان بهترین دروازه‌بان پس از انقلاب اسلامی معرفی شد، مرحوم ناصر حجازی دوم شد و مهدی رحمتی و ابراهیم میرزاپور نیز به ترتیب در رتبه‌ی سوم و چهارم قرار گرفتند. البته شایان ذکر است که بیشتر افتخارات، دستاوردها و بازی‌های مرحوم ناصر حجازی به دوران پیش از انقلاب باز می‌گردد.

احمدرضا عابدزاده

خداحافظی احمدرضا عابدزاده

احمدرضا عابدزاده در تاریخ بیست و سوم دی ماه سال ۱۳۸۴ و در حالی که فوتبال را کنار گذاشته بود، به صورت افتخاری در دیدار دوستانه بین تیم‌های فوتبال پرسپولیس تهران و بایرن مونیخ آلمان مدت کوتاهی را بازی کرد و به صورت رسمی از مستطیل سبز خداحافظی کرد.

احمدرضا عابدزاده

در این مسابقه الیور کان دروازه‌بان مطرح تیم ملی فوتبال آلمان و باشگاه بایرن مونیخ وی را بدرقه کرد.

مربیگری احمدرضا عابدزاده

احمدرضا عابدزاده در تیم‌های فوتبال سایپا، استقلال اهواز، پرسپولیس و راه آهن به عنوان مربی دروازه‌بانان مشغول به فعالیت بود.

احمدرضا عابدزاده

وی همچنین در سال ۲۰۱۰ به عنوان مربی به تیم استیل آذین ملحق شد.

احمدرضا عابدزاده در سینما

احمدرضا عابدزاده سال ۱۳۷۹ در فیلم ازدواج غیابی نقش خودش (احمدرضا عابدزاده) را ایفا کرد.

بیماری احمدرضا عابدزاده

احمدرضا عابدزاده در ۱۲ اسفند ۱۳۸۰ به دلیل سردرد شدید در بیمارستان کسری تهران بستری شد و به کما رفت، مردم و هواداران که نگران سلامتی وی بودند، چندین روز بیرون بیمارستان تجمع کردند تا وی مورد عمل جراحی قرار گرفت و بعد از جراحی در ناحیه مغز، تا مدتی توان تکلم خود را ازدست داد.

احمدرضا عابدزاده

او پس از این عمل برای ادامه درمان و خارج کردن لخته خونی که در سرش ایجاد شده بود به سوئد رفت و چندین عمل جراحی انجام داد تا بعد از طی کردن دوران نقاهت، به زندگی عادی بازگشت.

همسر احمدرضا عابدزاده

احمد رضا عابدزاده سال‌ها پیش با نفیسه لطیفیان ازدواج کرد.

فرزندان احمدرضا عابدزاده

احمد رضا عابدزاده و نفیسه لطیفیان دارای دو فرزند به نام‌های نگار و امیر هستند.

احمدرضا عابدزاده

امیر عابدزاده

امیر رضا عابدزاده ۶ اردیبهشت ۱۳۷۲ در تهران متولد شد. امیر دروازه‌بان است و در آبان ماه سال ۱۳۹۶ از سوی کارلوس کی‌روش برای نخستین‌بار به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد. او اکنون دروازه‌بان اول تیم فوتبال ماریتیمو در لیگ برتر فوتبال پرتغال است.

احمدرضا عابدزاده

جوایز و افتخارات احمدرضا عابدزاده

برخی از جوایز و افتخارات احمدرضا عابدزاده عبارتند از:

  • کسب مقام قهرمانی اصفهان به همراه تیم تام اصفهان در سن هجده سالگی در سال ۱۳۶۲ خورشیدی
  • کسب مقام قهرمانی در دومین دوره از مسابقات فوتبال لیگ استانی قدس – سال ۱۳۶۵ به همراه تیم فوتبال منتخب اصفهان
  • مهاجرت به تهران و حضور در باشگاه فوتبال استقلال تهران و کسب رتبه نخست لیگ آزادگان کشور به همراه این تیم در سال ۱۳۶۹ خورشیدی
  • کسب مقام نخست مسابقات آسیایی ۱۹۹۰ پکن به همراه تیم ملی فوتبال کشور با مهار سه ضربه پنالتی برابر تیم فوتبال کره شمالی در مسابقه فینال
  • کسب مقام قهرمانی در مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا – سال ۱۳۷۰ به همراه تیم فوتبال استقلال تهران بعد از پیروزی دو بر یک برابر تیم فوتبال لیائونینگ چین
  • کسب مقام قهرمانی در مسابقات فوتبال لیگ پنجم آزادگان – سال ۱۳۷۴ به همراه تیم فوتبال پرسپولیس تهران و رکورد هجده بازی بدون گل خورده
  • کسب مقام قهرمانی در مسابقات فوتبال لیگ ششم آزادگان – سال ۱۳۷۶ به همراه تیم فوتبال پرسپولیس تهران
  • صعود با تیم ملی به مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ میلادی در کشور فرانسه، پس از مساوی خاطره‌انگیز با تیم ملی فوتبال استرالیا
  • کسب رتبه نخست مسابقات فوتبال لیگ هشتم آزادگان – سال ۱۳۷۸ به همراه تیم فوتبال پرسپولیس تهران
  • کسب مقام قهرمانی در مسابقات جام حذفی فوتبال کشور – سال ۱۳۷۸ به همراه تیم فوتبال پرسپولیس تهران
  • کسب رتبه نخست مسابقات فوتبال کشور در لیگ نهم آزادگان – سال ۱۳۷۹ به همراه تیم فوتبال پرسپولیس تهران

کد خبر 425405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.