غذای محبوبی که به اندازه سیگار مضر است

انتقال ویروس کرونا از غذا به بدن، خطرات نگهداری آب لیمو در بطری پلاستیکی، مزایای شگفت انگیز روغن آفتابگردان، مضرات غذای پیتزا و آلو میوه‌ای پرخاصیت را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همه ویروس‌ها از جمله کرونا می‌توانند از طریق غذا هم به بدن منتقل شوند. دکترای صنایع غذایی و استاد دانشگاه شهید بهشتی در مورد نگرانی مطرح شده مردم در سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت مبنی بر تأثیر ویروس کرونا روی مواد غذایی، اظهار کرد: اگرچه موضوع ماندگاری ویروس روی مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است، اما کمتر در کشور و جهان به این بحث پرداخته شده است و تحقیقات ویروس کرونا بیشتر در زمینه جنبه‌های پزشکی و درمانی متمرکز است.

سید امیر محمد مرتضویان با تاکید بر اینکه محصولات غذایی هم می‌تواند به ویروس کرونا آلوده شده باشد، گفت: مدت زمان ماندگاری این ویروس روی انواع غذاها هنوز به طور دقیق مشخص نشده به همین دلیل باید یک تحقیق بسیار علمی و دقیق در خصوص این موضوع انجام شود تا نشان دهد که مدت زمان ماندگاری روی انواع مواد غذایی مانند شیر پاستوریزه، انواع پنیر، دوغ، خامه، گوشت، سوسیس و کالباس، غلات و نان، انواع حبوبات و دیگر فرآورده‌ها چقدر است.

وی خاطرنشان کرد: احتمال آلوده شدن ثانویه انواع فرآورده‌های سنتی مثل شیر و نان در صورت آلودگی محیط پس از تولید به ویروس کرونا وجود دارد. به همین دلیل باید چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد را با تحقیق درست، برطرف کنیم.

غذای محبوبی که به اندازه سیگار مضر است

پیتزا محبوب ترین غذای کودکان در سراسر جهان است، درحالی که بزرگترین منبع کالری، چربی‌های اشباع شده و نمک محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای حاوی پنیر چرب، نمک و گوشت به اندازه سیگار برای افراد مضر است. این رژیم غذایی علاوه بر افزایش چربی و فشار خون و اضافه وزن، باعث برهم زدن تعادل هورمون‌های کودکان می‌شود و کاهش یادگیری در آنان می‌شود. معمولاً کودکانی که از غذاهای آماده و فست فود استفاده می‌کنند، بسیار خشن و غیر قابل کنترل هستند.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که این کودکان پیشرفت درسی نیز ندارند و نسبت به کودکانی که رژیم غذایی سالم دارند، نمرات کمتری می‌گیرند؛ به علاوه اکثر آنان بیش فعال هستند. متأسفانه پیتزا با یک نوشیدنی شیرین در وعده غذایی استفاده می‌شود و مجموع تمام این عوامل بدن را در معرض دیابت قرار می‌دهد. مصرف یک وعده پیتزا باعث دریافت ۲۳۰ کالری اضافی می‌شود.

محققان به والدین هشدار داده اند که استفاده از رژیم غذایی سالم و متقاعد کردن فرزندان به استفاده از این رژیم، نیازمند یک برنامه مستمر، اراده قوی و مشاوره با متخصصین تغذیه است. سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی بهترین منبع تولید انرژی بدن؛ بخصوص در کودکان هستند.

مزایای شگفت انگیز روغن آفتابگردان

روغن زیتون و روغن آووکادو دو گزینه سالم در بین روغن‌ها هستند. روغن آفتابگردان از فشار دادن دانه‌های گیاه آفتابگردان تهیه می‌شود و از نظر چربی‌های اشباع نشده برای قلب بسیار مفید است. چهار نوع اصلی روغن آفتابگردان وجود دارد که در غذاها و برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ آنها از نظر تعادل بین چربی‌های اشباع شده و اشباع نشده تفاوت دارند. روغن آفتابگردان دارای لینولئیک بالا در اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۶ است. روغن‌های آفتابگردان چربیهای اشباع نشده بیشتری دارند. روغن آفتابگردان حاوی ویتامین E است، یک آنتی اکسیدان که برای عملکرد بهینه ایمنی است. روغن آفتابگردان منبع اسید لینولئیک، یک اسید چرب اساسی است که ما باید از آن استفاده کنیم. اسیدهای چرب امگا ۶ را می‌توان برای ساخت اسید آراشیدونیک استفاده کرد، که پیش ساز چندین مولکول درگیر در التهاب است. مطالعات نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا ۶ باعث افزایش التهاب نمی‌شوند و حتی ممکن است در موارد خاص باعث کاهش التهاب شوند. از روغن آفتابگردان برای همزدن یا سرخ کردن یا سس استفاده می‌شود. روغن آفتابگردان یک روغن سالم برای قلب است که دارای چربیهای اشباع نشده و و همچنین ویتامین E و یک آنتی اکسیدان قوی است. جایگزینی چربی‌های اشباع شده با چربی‌های اشباع نشده با خطر کمتری از بیماری‌های قلبی همراه است.

خطرات نگهداری آب لیمو در بطری پلاستیکی

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به عوارض نگهداری آبلیمو در ظروف پلاستیکی، اظهار کرد: ظروف پلاستیکی یا پت‌هایی که وجود دارند حاوی بیوفسفونیل A هستند، که می‌توانند در مجاورت اسید به موادی تبدیل شوند که برای بدن مضر هستند.

نرگس جوزدانی درباره بهترین ظروف برای نگهداری مواد اسیدی، گفت: بهترین روش برای نگهداری آبلیمو و دیگر مواد اسیدی یا حتی رب گوجه فرنگی استفاده از ظروف شیشه‌ای و استیل است، چرا که این ظروف در برابر اسید هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری از آبلیمو می‌تواند باعث بروز سرطان‌های گوناگون در افراد شود؛ بنابراین استفاده از این روش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تاکید کرد: ظروف پلاستیکی برای نگهداری هر نوع ماده غذایی می‌تواند منجر به ضرر و زیان در بدن شود. بسیاری از افراد آبلیموی به اصطلاح طبیعی را با ظرف پلاستیکی از مغازه‌ها خریداری می‌کنند، این روش تهیه شده اصلاً مناسب نیست.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلاء به سرطان توصیه می‌شود به هیچ عنوان از ظروف پلاستیکی برای نگهداری مواد اسیدی مانند آبلیمو، آبغوره و سرکه استفاده نکنید.

به گفته جوزدانی؛ بعد از ریختن آبلیمو و آبغوره در داخل ظروف شیشه‌ای، بهتر است ظرف شیشه‌ای را داخل آب جوش قرار دهید تا تمام آنزیم‌ها و باکتری‌های آن از بین رود؛ انجام این رباعث می‌شود تا امکان رشد قارچ‌ها از بین برود و احتمال کپک زدن کاهش یابد.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: به یاد داشته باشید که نگهداری آبلیمو و آبغوره در آفتاب، باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آنها می‌شود؛ چرا که ویتامین C موجود در آبلیمو و آبغوره هنگام قرار گرفتن در زیر نور خورشید از بین خواهد رفت. ظروف شیشه‌ای برای نگهداری مواد اسیدی باید تیره رنگ باشد تا نور کمتری از آنها عبور کند.

آلو میوه‌ای پرخاصیت

آلو، یک میوه تک‌هسته‌ای که از لحاظ رنگ، شکل و اندازه دارای گونه‌های متفاوتی است. این میوه را هم به صورت خام می‌توان خورد و هم درون انواع خوراک از آن استفاده کرد. آلو ماده غذایی بسیار مغذی با فواید فراوان برای سلامتی است. خواص آلو و آلو خشک تقریباً یکسان است و فقط در میزان مواد مغذی با یکدیگر تفاوت دارند. آلو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان است که خطر بروز برخی از بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. این میوه را می‌توان به‌شکل تازه یا خشک شده (آلو خشک یا آلو بخارا) مصرف کرد. آلو و آلو خشک محتوی مواد مغذی فراوانی هستند. این میوه علاوه‌بر آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر، دارای بیش از ۱۵ نوع ویتامین و ماده معدنی مختلف است. یکی خواص آلو داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی است، البته کالری آن نسبتاً پایین است و باید در خوردن آن دقت کرد. یک عدد آلو می‌تواند مقداری از نیاز روزانه بدن به املاح و ویتامین‌های را برطرف کند.

کمک به بهبود یبوست از خواص آلو و آب آلو محسوب می‌شود. این امر تا حدی به‌خاطر فیبر موجود در آلو است. همچنین آلو و آب آلو محتوی سوربیتول است. سوربیتول یک قند الکلی است که خاصیت ملینی دارد. مصرف آلو در درمان یبوست از بسیاری از ملین‌ها مانند پسیلیوم (نوعی فیبر است که برای بهبود یبوست استفاده می‌شود) مؤثرتر است. آلو و آلو خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در کاهش التهابات و محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مؤثرند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنُلی در این میوه به وفور یافت می‌شود که تأثیر مثبتی بر سلامت استخوان و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت دارند. براساس برخی مطالعات میزان پلی‌فنل‌ها در آلو بیش از دو برابر میوه‌های معروفی مانند شلیل و هلو است.

آلو با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در کاهش قند خون مؤثر باشد. آلو و آلو خشک علی‌رغم داشتن کربوهیدرات نسبتاً بالا، پس از مصرف، باعث افزایش چشمگیر قند خون نمی‌شوند. آلو خشک برای سلامت استخوان مفید است. برخی مطالعات از تأثیر مصرف آلو در کاهش بروز بیماری‌های ناشی از ضعف استخوان مانند پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان، حکایت دارند. آلو خشک نه‌تنها می‌تواند از بروز مشکلات استخوان جلوگیری کند، بلکه در بهبود آنها نیز مؤثر است. کمک به سلامت قلب از خواص آلو محسوب می‌شود. آلو و آلو خشک به‌دلیل خاصیت بالقوه‌شان در کاهش فشار خون و کاهش کلسترول مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ این دو، از عوامل عمده بروز بیماری‌های قلبی هستند. تأثیرات مثبت آلو و آلو خشک بر بیماری‌های قلبی احتمالاً به‌خاطر وجود فیبر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

کد خبر 424824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.