۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
"پالس ‌اکسیمتر" چگونه کار می‌کند؟

"پالس‌اکسیمتر" (Pulse Oximeter)، دستگاهی پزشکی است که از نور برای تشخیص سطح اکسیژن خون استفاده می‌کند؛ برخی پزشکان این دستگاه‌های کوچک و ارزان را برای کنترل علائم کرونا توصیه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجا که تلاش برای تست کروناویروس همچنان در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود، ابزار تشخیصی "پالس‌اکسیمتر" که از نور برای تشخیص سطح اکسیژن خون استفاده می‌کند، به سرعت به ابزاری ضروری در مبارزه با کروناویروس تبدیل شده‌است. با توجه به این واقعیت که افراد مبتلا به کروناویروس غالباً با افت غیرطبیعی سطح اکسیژن به بیمارستان مراجعه می‌کنند، محبوبیت این ابزار در حال افزایش است.

استفاده از پالس‌اکسیمتر برای تشخیص وضعیت خطرناکی به نام "هیپوکسی خاموش" (افت سطح اکسیژن) توصیه می‌شود، اما سؤالات در مورد استفاده خانگی از این دستگاه همچنان داغ است. این موضوع که پالس‌اکسیمتر به شناسایی عفونت کروناویروس کمک می‌کند، یا استفاده گسترده از آن در مهار انتشار کووید ۱۹ مؤثر است، هنوز کاملاً مشخص نیست؛ بنابراین افرادی که یکی از این دستگاه‌ها را در منزل دارند یا به فکر خرید آن‌ها هستند، باید با عملکرد دقیق، نحوه خوانش نتایج و میزان صحت اطلاعات آن‌ها آشنا شوند.

علائم حیاتی در نوک انگشتان

پالس‌اکسیمتر ابزار پزشکی کوچکی است که ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند. این دستگاه معمولاً به انگشت دست فرد متصل می‌شود، اما ممکن است به گوش، بینی، پا، یا پیشانی نیز وصل شود. بعضی از این دستگاه‌ها با باتری کار می‌کند و نتایج فوری را بر صفحه نمایش کوچک (LED) دستگاه نمایش می‌دهد. بعضی دیگر با سیم به یک مانیتور جداگانه علائم حیاتی متصل شده و با استفاده از سایر سنسورهای متصل به بدن، اطلاعات دقیق‎تری را در مورد ضربان قلب، دمای بدن و فشار خون ثبت می‌کند.

سنجش سطح اکسیژن خون توسط پالس‌اکسیمتر

پالس اکسیمتر، اشباع اکسیژن خون و ضربان قلب را با درخشش یک نور از طریق پوست، تشخیص رنگ و حرکت سلول‌های خونی، اندازه گیری می‎کند. گلبول‎های حاوی اکسیژن، قرمز روشن و سلول‎های بدون اکسیژن قرمز تیره است. پالس‌اکسیمتر برای محاسبه اشباع اکسیژن به‌صورت درصد، تعداد گلبول‌های قرمز روشن را با سلول‌های قرمز تیره مقایسه می‎کند. برای مثال، نمایش ۹۹ درصد به این معنی است که تنها ۱ درصد از سلول‌های خون موجود در جریان خون، فاقد اکسیژن است. هر بار که قلب می‌تپد، خون را با فشار سریع به بدن منتقل می‌کند؛ پالس‌اکسیمتر با استفاده از نور این حرکت را تشخیص داده و ضربان قلب را بر حسب ضربان در دقیقه یا BPM محاسبه می‌کند.

کد خبر 423155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.