۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
نقش راهبردی کارگران در جهش تولید

جهش تولید به عنوان شعار راهبردی کشور در سال ۹۹، در حالی وابسته به حرکت و تلاش مضاعف کارگران در نظام اقتصادی است که مشکلات مالی خانواده‌های کارگری به بیشترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده و بسیاری از آن‌ها از حمایت‌های معیشتی دولت در بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، محروم مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حدود یک دهه است که شعارهای انتخابی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای هر سال با موضوع اقتصاد و معیشت مردم گره خورده و رکن اصلی تحقق جامع اغلب این شعارها، به نوعی بدنه کار و فعالیت در جامعه، تولید ملی و ارتقا آن در سطوح مختلف و پویایی نظام اقتصادی در حل مشکلات مالی خانواده‌های ایرانی و بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز در روند خدمات‌رسانی عمومی به مردم است.

شعار اقتصادی سال ۹۹ که ارتباط زیادی با عملکرد بدنه کارگری جامعه دارد، در حقیقت به معنای احیا و به نوعی جهش در روند تولیدات صنعتی یا غیرصنعتی کشور است و از این رو عوامل شاخصی همچون اشتغالزایی و کارآفرینی، تسهیل معیشتی خانواده‌های کارگری صنعت تولید و توسعه امنیت شغلی برای این قشر از شاغلان کشور در روند تحقق این شعار دخالت دارد و اهتمام ویژه در ساماندهی هر یک از محورهای مذکور منجر به جهش تولید خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نقش کارگران در روند توسعه پایدار اقتصادی کشور و خودکفایی در صنعت و خدمات، با در نظر گرفتن "شعار جهش تولید" برای سال ۹۹، محوری و پر رنگ تر شده و از این رو توجه به تامین معیشت خانواده‌های کارگری که در ماه‌های اخیر التهابات قابل توجهی را در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی تجربه کرده است، باید در اولویت دستور کار اجرایی دولت و دیگر نهادهای حاکمیتی باشد.

در حقیقت نیروی انسانی که بخش اعظم آن در کشور ما را کارگران حوزه‌های مختلف نظام اقتصادی تشکیل می‌دهند، به یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در پی نوسانات اقتصادی، گرانی و تورم‌های گسترده در سال‌های اخیر تبدیل شده و از این رو سرمایه گذاری بلندمدت برای ایجاد یک سازوکار دائم در راستای رفع مشکلات معیشتی این بخش از نیروهای کارگری فعال در بستر نظام اقتصادی، به نوعی کمک به تحقق "جهش تولید" در سال ۹۹ است و از سوی دیگر منجر به تسهیل سازی افق توسعه پایدار اقتصادی در بستر صنایع مختلف کشور نیز می‌شود و تولید ثروت ملی که یکی از وظایف ذاتی کارگران است به فرصتی برای تسهیل معیشت آنها تبدیل می‌شود.

همچنین یکی از معیارهای مهم سنجش سطح رفاه عمومی مردم در هر جامعه‌ای، میزان رضایت‌مندی طبقه کارگری از معیشت خود در بستر نظام اجتماعی و توانمندی نسبی آنها در بستر نظام اقتصادی است و بر این اساس بسیاری از دستگاه‌های اقتصادی و اجتماعی دولت به عنوان مجریان اصلی تحقق "جهش تولید" در سال ۹۹ وظیفه دارند تا با توجه ویژه به این قشر آسیب پذیر از جامعه، نسبت به رفع مشکلات اقتصادی آنها و تسهیل جریان معیشت‌شان اقدام کرده و با ایجاد زمینه‌های آسایش بیشتر برای خانواده‌های کارگری که امروزه مشکلات زیادی را بر دوش می‌کشند، چشم‌انداز جهش تولید در سال ۹۹ را امکان پذیر تر کنند.

کارگران از نقش راهبردی در تحقق جهش تولید برخوردارند

مصطفی ایمانی‌پور، کارشناس اقتصادی معتقد است؛ نیروی انسانی ماهر سرمایه عمومی نظام اقتصادی در هر کشور است و در این بین کارگران به عنوان سرمایه‌های اصلی اقتصاد ایران و بازوی توسعه پایدار اقتصادی کشور در بستر صنایع و خدمات مختلف، از نقش راهبردی و کلیدی در تحقق شعار سال ۹۹ که "جهش تولید" است، برخوردارند.

وی اظهار می‌کند: کارگران به عنوان موتورهای محرک در هر صنعت پیشران یا غیر پیشران اقتصادی، نقش مهمی در تسهیل تامین معیشت مردم دارند و بی‌شک توقف تلاش و فعالیت از سوی آنها، بسیاری از صنایع و شرکت‌های خدماتی را با مشکلات قابل توجه و بنیادینی روبرو خواهد کرد.

وی اضافه می‌کند: انصاف نیست که این قشر زحمت‌کش از جامعه به رغم تلاش‌های روزافزون و شبانه روزی خود در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور و برای راحتی، آسایش و رفاه بیشتر خانواده‌های ایرانی، خودشان از تامین رفاه و مدیریت مالی خانواده با استفاده از حمایت‌های دولتی در بحران‌های اقتصادی محروم باشند.

ایمانی پور ادامه می‌دهد: اگر مشکلات اقتصادی دامنه حمایت‌های معیشتی دولت از خانواده‌های ایرانی را به صورت روزانه تنگ و تنگ‌تر کند، این خانواده کارگری است که بیشترین مشکلات مالی را در روزگار کنونی دارد و دولت حق ندارد هیچ‌گاه این خانواده‌ها را در روند ارائه حمایت‌های معیشتی و مالی نادیده بگیرد.

وی تصریح می‌کند: بی‌شک اگر کارگری نباشد، صنعتی هم نخواهد بود و این وظیفه دولت است که در شرایط ویژه بحران‌های اقتصادی به فریاد کمک‌خواهی خانواده‌های کارگری توجه کند و برای احقاق حقوق اقتصادی و اجتماعی آنها بکوشد؛ شیوع گسترده ویروس کرونا، درآمد سرپرست تعداد زیادی از خانواده‌های کارگری را به صفر رساند و این حجم از تحمیل مشکلات مالی بر اقتصاد خانواده‌های کارگری در دهه اخیر بی‌سابقه است.

ایمانی پور ادامه می‌دهد: تجلیل نمادین از کارگران در روز جهانی کار و کارگر توسط مسئولان دولتی کافی نیست و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نقش تشکل‌های کارگری در روند تصمیم‌گیری‌های مربوط به این قشر زحمتکش را برجسته‌تر کند تا قوانین جدیدی که برای اجرا در بستر مشاغل کارگری تصویب می‌شود، همخوانی بیشتری با واقعیت زندگی کارگران در شرایط حساس کنونی داشته باشد.

بهترین تجلیل از مقام کارگر، بازنگری در حداقل نرخ دستمزد است

وی اضافه می‌کند: یکی از نمونه‌های بارز بی‌توجهی به نقش تشکل‌های کارگری و مشکلات معیشتی آنها در مسئله تعیین حداقل نرخ دستمزد در سال ۹۹ بود که باعث شد هیچکس، نه دولت و نه کارگران از نرخ تعیین شده برای حداقل دستمزد در سال ۹۹ راضی نباشد.

ایمانی پور خاطر نشان می‌کند: چرا به رغم اینکه دستگاه‌های اقتصادی دولت، خط فقر در جامعه را با اجحاف، سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنند، وزارت کار، حداقل نرخ دستمزد برای هر کارگر در سال جدید را کمتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است؟ این تصمیم فقیر کردن علنی کارگران در این اقتصاد بیمار است.

وی یادآور می‌شود: بهترین تجلیل و تقدیر از مقام کارگر در هفته کار و کارگر، بازنگری در مصوبه حداقل نرخ دستمزد در سال ۹۹ است و این مهم باید در اولویت دستورکار عملیاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد.

نقش اصلی در جهش تولید وابسته به حرکت کارگران است

محسن نیرومند، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز در تشریح نقش کارگران در تحقق شعار سال و عملیاتی کردن جهش تولید می‌گوید: بی‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل در روند فعالیت و تولید، نیروی کار است و قطعاً نیروی کار علاقه مند به ایجاد بهره‌وری نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد.

وی ادامه می‌دهد: شرایط کنونی کار در حال حاضر به گونه‌ای است که کارشناسان معتقدند نرخ دستمزد فعلی نمی‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری کارگر شود؛ اما کارگران ایرانی ثابت کرده‌اند که در شرایط اقتصادی سخت نیز به توسعه کشور کمک می‌کنند و با تلاش خود حماسه می‌آفرینند.

نیرومند اضافه می‌کند: شاهد ایثارگری بسیاری از کارگران در جنگ تحمیلی هشت ساله بوده‌ایم. در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارگر بیمه شده در سطح استان اصفهان وجود دارد که با احتساب تعداد افراد خانواده آنها، خانوارهای کارگری بیش از ۷۰ درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح می‌کند: بی‌شک کارگران زحمتکش و خدوم استان اصفهان در تحقق جهش تولید، نقش مهمی دارند و متأسفانه با توجه به شیوع بیماری کرونا فرصت نشد که مراسم بزرگداشت مقام کارگر را برگزار کرده و از مقام شامخ این عزیزان که سربازان جبهه اقتصادی هستند تقدیر کنیم.

نیرومند اضافه می‌کند: کارگران اصفهانی اقدامات شاخص و قابل توجهی برای تحقق جهش تولید انجام داده‌اند و نقش اصلی در جهش تولید وابسته به حرکت کارگران است زیرا هیچگاه سرمایه‌گذاری به صفر نرسیده و همواره کارگران بوده‌اند که موجب رشد و توسعه کشور در برهه‌های زمانی مختلف شده‌اند.

گزارش از سپهر زارع خبرنگار ایمنا

کد خبر 421619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.