۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
 نخستین زن فضانورد جهان+بیوگرافی

والنتینا ترشکوا، اولین و جوان‌ترین زن فضانورد تاریخ است که جوایز و افتخارات زیادی را از کشورهای سراسر جهان دریافت کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، والنتینا ترشکوا، کیهان‌نورد روسی و نخستین زن فضانورد جهان است که از میان بیش از ۴۰۰ نامزد زن برای انجام نخستین پرواز فضایی انتخاب شد. او در تاریخ ۱۶ ژوئن سال ۱۹۶۳ با فضاپیمای وستوک ۶ به فضا رفت. این ماموریت سه روز طول کشید و ترشکوا طی این مدت آزمایش‌های بسیاری را روی خود انجام داد و داده‌های ارزشمندی را درباره تاثیر بی وزنی فضا بر زنان گردآوری کرد.

عضویت در باشگاه هوانوردی

والنتینا ترشکوا در تاریخ ۶ مارچ سال ۱۹۳۷ در روستای "ماسلنیکوو" در استان یاروسلاول روسیه متولد شد. او در سن ۱۰ سالگی به مدرسه ابتدایی رفت و تا ۱۷ سالگی تحصیلات خود را ادامه داد. سپس ترشکوا به دنبال کار رفت تا بتواند کمک خرج خانواده باشد. او ابتدا در یک کارخانه تایرسازی و سپس در یک کارخانه نساجی مشغول کار شد. ترشکوا همراه با کار کردن، تحصیلات خود را نیز ادامه داد و در سال ۱۹۶۰ از دانشکده فنی در یاروسلاول، فارغ‌التحصیل شد. او علاقه زیادی به چتربازی داشت؛ بنابراین عضو باشگاه هوانوردی شد و اولین پرواز خود را در ۲۲ سالگی، در تاریخ ۲۱ مه سال ۱۹۵۹ با موفقیت به اتمام رساند.

اولین زن فضانورد تاریخ

علاقه زیاد ترشکوا به چتربازی باعث ورود او به دنیای فضانوردی شد. او پس از انجام آزمایش‌های متعدد و گذراندن کلاس‌های مرتبط، به عنوان کاندیدای اصلی پرواز با وستوک ۶ انتخاب شد. پس از پرواز موفقیت آمیز وستوک ۶، نام ترشکوا به عنوان اولین زن مسافر فضا در تاریخ ثبت شد. از آنجایی که او در سن ۲۶ سالگی این سفر را انجام داد، لقب جوانترین زن فضانورد تاریخ را نیز از آن خود کرد. ترشکوا پس از سفر تاریخی به فضا، به چهره‌ای مشهور در فضای ملی و بین المللی تبدیل شد. بسیاری از کشورها او را به عنوان قهرمان زن می‌شناختند؛ در حقیقت پرواز ترشکوا به فضا دوران تازه‌ای را در فعالیت‌های اجتماعی زنان سراسر دنیا ایجاد کرد.

جوایز و افتخارات ترشکوا

اولین زن فضانورد تاریخ در سال ۱۹۶۶ عضو انجمن صلح جهانی شد. از آنجا که او علاقه زیادی به فعالیت در حوزه فضانوردی داشت، در سال ۱۹۷۷ مدرک دکتری مهندسی هوانوردی خود را دریافت کرد و هیچگاه از تلاش برای پرواز مجدد به فضا ناامید نشد. او تا سال‌ها به عنوان مدرس در مرکز آموزش فضانوردی یوری گاگارین مشغول فعالیت بود. ترشکوا پس از سفر به فضا جوایز و افتخارات زیادی را از کشورهای سراسر جهان دریافت کرد که شامل نشان خلبان فضانورد شوروی در سال ۱۹۶۳، مدال طلای انجمن بریتانیا در سال ۱۹۶۴، دکتری افتخاری از دانشگاه ادینبرا در سال ۱۹۹۰، مدال افتخار روسیه در سال ۲۰۰۳، جایزه دولتی فدراسیون روسیه به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه در سال ۲۰۰۹ می‌شود. علاوه بر این، کشورهای دیگر مانند لهستان، مغولستان، افغانستان، اردن، مصر، میتنام، سیلی، کوبا، لائوس و کرواسی نیز مدال‌های افتخاری خود را به اولین زن فضانورد تاریخ اهدا کردند.

کد خبر 420629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.