خواص دارویی گیاه آنجلیکا چیست؟

آنجلیکا یک گیاه دارویی است که برای درمان اختلالات پوستی، بی‌اشتهایی، سوزش سر دل، عفونت‌های تنفسی، بی‌خوابی و مشکلات گردش خون استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنجلیکا یا سنبل ختایی یک گیاه علفی دو ساله معطر با ارتفاعی بیش از یک متر و از گونه چتریان است که به دلیل دارا بودن خواص بیشمار دارویی در تمام نقاط دنیا کشت می‌شود. دامنه کشت آنجلیکا از اروپا تا آسیای شرقی، کشورهای مدیترانه‌ای و آمریکای شمالی گسترده است و تمامی بخش‌های آن اعم از ریشه، دانه، برگ و میوه در تولیدات دارویی و محصولات آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. برای مصارف خانگی این گیاه به‌صورت چاشنی، اسانس خوراکی روغنی و دمنوش قابل استفاده است.

وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات شیمیایی بیشمار آنجلیکا را در زمره مهم‌ترین گیاهان مورد استفاده در ساخت انواع داروها قرار می‌دهد، به‌طوری‌که در کشورهای آمریکایی سالانه بیش از ۵۰ تن از آن بدین‌ منظور کشت و برداشت می‌شود. با این حال مصرف این گیاه بیش از میزان معین دارای خطرات بسیار و جبران‌ناپذیر بوده و در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است، اما در حالت کلی می‌توان از آنجلیکا به‌عنوان بهترین ضداسپاسم گیاهی نام برد.

اسپاسم، انقباض ناگهانی و دردناک است که در اثر کمبود مواد معدنی مهم و یا گردش خون ناکافی در نقاط مختلف بدن رخ می‌دهد و فشار زیادی بر آن ناحیه وارد می‌آورد. بسیاری از متخصصان گیاهی باور دارند که عصاره این گیاه و روغن آن بهترین درمان برای از بین بردن اسپاسم است. علاوه بر این مصرف آنجلیکا نقش بسزایی در سم‌زدایی کبد و تصفیه خون دارد و راه بروز بیماری‌های کبدی را سد می‌کند.

خاصیت اداردآوری نیز این گیاه را به گزینه‌ای مناسب برای مبتلایان به نارسایی‌های کلیوی، آرتریت، نقرس، روماتیسم و سایر بیماری‌های ناشی از انباشت سموم در بدن تبدیل می‌کند، چراکه عمده سموم و مواد اضافی بدن از طریق ادرار دفع می‌شود. همچنین آنجلیکا در درمان اختلالات پوستی، بی‌اشتهایی، سوزش سر دل، عفونت‌های تنفسی، بی‌خوابی و مشکلات گردش خون مفید است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن نیز با خنثی کردن اثرات آسیب‌زای رادیکال‌های آزاد می‌توانند سهم بسزایی در بهبود سلامت کلی بدن و مقابله با سرطانی شدن سلول‌های سالم داشته باشند.

کد خبر 420330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.