مبتلایان به ایدز کدام مواد غذایی را مصرف کنند؟

تغذیه سالم در مقابله با عفونت‌ها نقش زیادی دارد و به کاهش مشکلات ناشی از بیماری ایدز و درمان آن کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هیچ برنامه غذایی خاصی برای افراد مبتلا به HIV وجود ندارد، اما رعایت یک رژیم غذایی سالم به بهبود این بیماران کمک زیادی می‌کند. ویروس HIV سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. از آنجا که بدن برای دفاع از خود در برابر میکروب‌ها، از مواد مغذی استفاده می‌کند، تغذیه سالم در مقابله با عفونت‌ها نقش زیادی دارد. همچنین تغذیه مناسب با تأمین انرژی مورد نیاز بدن، آن را قوی نگه می‌دارد و به جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی و همچنین کاهش مشکلات ناشی از بیماری ایدز و درمان آن کمک می‌کند. در ادامه شما را با مواد غذایی مفید برای مبتلایان به ایدز آشنا می‌کنیم:

میوه و سبزیجات فراوان: این مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند. روزانه پنج تا ۹ وعده از این محصولات را در برنامه غذایی خود قرار دهید؛ برای رسیدن به این هدف می‌توانید در هر وعده غذایی، نیمی از ظرف غذای خود را به میوه و سبزیجات اختصاص دهید.

پروتئین بدون چربی: بدن از این نوع پروتئین برای ساخت عضله و تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌کند. مواد غذایی سالم مانند گوشت گاو بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لوبیا و آجیل انتخاب خوبی است. در صورت کمبود وزن یا قرار داشتن در مرحله آخر بیماری HIV باید افراد پروتئین بیشتری مصرف کننند؛ پزشک می‌تواند در تشخیص مقدار مناسب پروتئین کمک کند.

غلات کامل: کربوهیدرات‌ها انرژی بدن را تأمین می‌کنند؛ کربوهیدرات‌های غلات سبوس‌دار نظیر برنج قهوه‌ای و نان گندم سبوس‌دار، منبع غذایی خوبی محسوب می‌شود. غلات کامل سرشار از ویتامین‌های گروه B و فیبر هستند. با مصرف فیبر فراوان، احتمال ابتلاء به سندرم لیپود یستروفی (Lipodystrophy) که یک مشکل نسبتاً شایع در افراد بالغ مبتلا به عفونت HIV است، کاهش می‌یابد.

مصرف قند و نمک را محدود کنید: در مبتلایان به بیماری ایدز به دلیل مصرف داروهای درمانی، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی افزایش پیدا می‌کند. مصرف زیاد قند و نمک به قلب آسیب می‌رساند؛ بنابراین توصیه می‌شود هر روز کمتر از ۱۰ درصد کالری مصرفی خود را با غذاها و نوشیدنی‌های دارای قند مصنوعی تأمین کنید. همچنین نباید بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز مصرف کنید.

چربی‌های سالم را در حد اعتدال مصرف کنید: چربی انرژی بدن را تأمین می‌کند، اما کالری بالایی نیز دارد. اگر مایل به افزایش وزن نیستید، مقدار مصرف آن را محدود کنید. گزینه‌های سالم برای قلب شامل آجیل، روغن‌های گیاهی و آووکادو است.

در صورت بروز هر گونه مشکل در مورد رژیم غذایی یا وزن خود به پزشک مراجعه کنید.

ازدست‌ دادن اشتها: کاهش ناخواسته وزن می‌تواند بدن را ضعیف کند؛ بنابراین تأمین کالری کافی برای حفظ سلامت بدن بسیار حائز اهمیت است. خوردن غذاهای پرانرژی مانند کره بادام‌زمینی یا سایر کره‌های تولید شده از آجیل‌ها برای این گروه از افراد توصیه می‌شود.

حالت تهوع: اگر خوردن غذا باعث ایجاد تهوع شود، می‌توان مصرف مقادیر کمتر و وعده‌های بیشتر را جایگزین سه وعده غذایی بزرگ روزانه کرد. اگر بوی غذا باعث ایجاد تهوع می‌شود، از فرد دیگری بخواهید غذای شما را آماده کند.

سلامت دهان: برای رفع سختی بلعیدن غذا یا درد ناشی از زخم دهان، سبزیجات خود را به آرامی بپزید به‌طوری‌که سفت و ترد نباشد. از مصرف غذاهای تند یا اسیدی پرهیز کنید و قبل و بعد از خوردن غذا دهان خود را با آب بشویید.

کالری مناسب بدن خود را تأمین کنید: در صورت کاهش وزن ناخواسته، پزشک ممکن است برای افراد مصرف مکمل غذایی توصیه کند، اما مبتلایان به HIV اغلب وزن زیادی دارند. اضافه‌وزن یا چاقی می‌تواند احتمال ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن مانند امراض قلبی، دیابت و بعضی سرطان‌ها را افزایش دهد. علاوه بر این چاقی ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. نتایج مطالعه جدیدی نشان داد که افراد چاق مبتلا به HIV در مقایسه با کسانی که وزن مناسب‌تری دارند، علائم بیشتر بیماری را از خود بروز می‌دهند.

مایعات فراوان بنوشید: بیشتر افراد به اندازه کافی آب نمی‌نوشند. توصیه می‌شود مبتلایان به ایدز حتماً روزانه حداقل هشت تا ۱۰ لیوان آب یا سایر نوشیدنی‌های سالم مصرف کنند. مایعات به انتقال مواد مغذی و داروهای مصرفی در بدن کمک می‌کند. همچنین نوشیدن مایعات سطح انرژی بدن را بالا می‌برد و مانع از کم‌آبی بدن می‌شود. افراد باید در صورت ابتلاء به اسهال یا حالت تهوع، مایعات بیشتری مصرف کنند.

قوانین ایمنی غذایی را رعایت کنید: از آنجا که HIV دفاع بدن را در مقابل میکروب‌ها پایین می‌آورد، حتی یک مورد خفیف مسمومیت با مواد غذایی، می‌تواند منجر به عفونت یا بیماری جدی شود.

این عادات خوب را تمرین کنید:

• دستان خود را قبل و بعد از غذا با آب و صابون بشویید.

• از مصرف تخم‌مرغ خام خودداری کنید. گوشت، غذاهای دریایی و مرغ را به طور کامل طبخ کنید.

• میوه‌ها و سبزیجات تازه را با آب تمیز بشویید.

• تاریخ انقضای مواد غذایی را بررسی کرده و مواد غذایی که تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است را دور بیندازید.

• اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید، آب معدنی استفاده کنید و از مصرف یخ و نوشیدنی‌های غیر پاستوریزه خودداری کنید.

کد خبر 418033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.