چگونه قهوه را بدون هیچ گونه شیرین کننده ای بنوشیم؟

بالا بردن ایمنی بدن با تغذیه در دوران قرنطینه، درمان ام. اس با پوست میوه، لزوم مصرف لیمو ترش تازه در کنار غذا، مصرف قهوه بدون هیچ شیرین کننده و نکات تغذیه ای برای بهبود یافتگان کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، گفت: در کنار انواع پروتیین در وعده های غذایی خود نظیر انواع حبوبات، انواع گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله حتما یک عدد لیموترش یا نارنج تازه مصرف کنید.

مهسا انصاری با اشاره به اینکه این روزها لازم است نکات تغذیه ای که در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند، را رعایت کنیم، اظهار کرد: در اینجا بسیار تاکید میکنم که در کنار انواع پروتیین در وعده های غذایی خود نظیر انواع حبوبات، انواع گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله حتما یک عدد لیموترش یا نارنج تازه مصرف کنید. چراکه عملکرد سیستم ایمنی به دریافت کافی پروتیین و در کنار آن آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین ث نیاز دارد.  

 این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: البته این نکته را یادآوری کنم که کیوی و گوجه فرنگی نیز سرشار از ویتامین ث است. اگر به کرونا نیز مبتلا شده اید حتما همراه سوپ مرغ، خوراک عدسی از این منابع ویتامین ث استفاده کنید.  

انصاری با تاکید بر اینکه اگر به بیماری های سرطان، دیابت، بیماری قلبی  و فشارخون بالا مبتلا هستید دریافت آنتی اکسیدان ها را جدی تر بگیرید، گفت: البته کودکان، سالمندان و زنان باردار نیز باید به این مساله دقت ویژه ای کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: اگر سیگاری هستید بدانید که به شدت در معرض خطر ابتلا به کرونا می باشید.   در افراد سیگاری گاها قرص جوشان ویتامین ث را میتوان توصیه نمود. البته به شرط آنکه مبتلا به سنگ کلیه نباشند.

درمان ام. اس با پوست میوه

پژوهشگران “دانشگاه توماس جفرسون” آمریکا با همکاری عبدالمحمد رستمی، دانشمند ایرانی این دانشگاه دریافتند که ترکیب موجود در پوست برخی میوه‌ها می‌تواند مانع آسیب‌های ناشی از بیماری ام‌اس شود. بیماری ام‌اس به تدریج عضلات را ضعیف و ناتوان می‌کند و بسیاری از درمان‌های آن هنگامی کارآمد هستند که در آغاز بیماری به کار گرفته شوند. در هر حال، بسیاری از درمان‌های کنونی ام‌اس می‌توانند آسیب‌های معکوسی را به همراه داشته باشند که به برخی از سلول‌های مغز موسوم به نورون صدمه می‌زنند.

دانشمندان (دانشگاه توماس جفرسون) آمریکا با همکاری عبدالمحمد رستمی دانشمند ایرانی و مدیر بخش علوم اعصاب این دانشگاه در پژوهش جدیدی نشان دادند ترکیبی که در پوست میوه‌هایی مانند سیب، آلو و برخی از سبزیجات وجود دارد، می‌تواند مانع آسیب بیشتر به نورون‌ها شود و حتی با بازسازی نورون‌ها، آسیب را از بین ببرد.

 گوانگ زیان ژانگ استاد علوم اعصاب دانشگاه توماس جفرسون و از نویسندگان این پژوهش، گفت: اگرچه نتایج این پژوهش هنوز بسیار مقدماتی هستند و از آزمایش مدل‌های حیوانی به دست آمده‌اند، اما ما را تشویق می‌کنند تا این ترکیب را هم دارای ظرفیت متوقف کردن و هم ترمیم آسیب در بیماران مبتلا به ام‌اس ببینیم.

ژانگ افزود: آزمایش‌های بسیاری روی موش‌هایی که در مرحله ابتدایی ام‌اس و یا مرحله حاد آن قرار دارند، انجام شده‌اند اما ما تاثیر این ترکیب را هنگامی روی بیماری آزمایش کردیم که به مرحله مزمن رسیده و به بافت سیستم‌های عصبی آسیب رسانده بود.

رستمی در این زمینه، اظهار کرد: برای بررسی ایمنی این ترکیب موسوم به “اسید اورسولیک باید پژوهش‌های بیشتری انجام شوند اما در هر صورت این پژوهش، یک گام پیشرو به سوی درمان بیماری ام‌اس به شمار می‌رود.

بالا بردن ایمنی بدن با تغذیه در دوران قرنطینه

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: در دوران قرنطینه باید به ایمنی بدن توجه کنیم. مادر شرایطی هستیم که ممکن است خواسته یا ناخواسته هر لحظه ویروس در اطرافمان باشد بنابراین باید به مواردی درباره ایمنی بدن توجه کنیم  که عبارتند از: مایعات فراوان استفاده کنید. حتما از سبزیجات رنگی استفاده کنید مثل گوجه فرنگی و هویج که اگر پخته شود بسیارعالی است.

احمد ساعی افزود: میوه های کم شیرین و رنگی بسیار خوب هستند گریپ فروت و پرتقال خونی و میوه هایی مانند اینها و خوردن غذاهای شیرین و غذاهای چرب و سرخ کردنی را به هیچ عنوان توصیه نمی کنم.

 وی تصریح کرد: برای افزایش ایمنی بدن لازم است در طول روز فعالیت فیزیکی بدنی داشته باشیم و الگو خواب مان درست باشد شب به موقع بخوابیم و صبح به موقع از خواب بیدار شویم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: تا اگر در خانه هستیم و نمی توانیم کاری انجام دهیم توصیه نمی کنم که صبح تا دیر وقت بخوابیم این استراحت و خوابیدن های طولانی مدت و بهم ریختن سایتل خواب می تواند ایمنی بدن را پایین بیاورد و اینکه بنده به هیچ عنوان توصیه نمی کنم افراد در دوران قرنطینه از رژیم های لاغری سفت و سخت استفاده کنند.

 وی با تاکید بر اینکه این رژیم های غذایی سخت که به سرعت وزن را پایین می آورد در طولانی مدت ایمنی بدن را کم خواهد کرد، گفت: ما می خواهیم به سمت ایمنی بالای بدن پیش برویم ولی این کاهش وزن نباید خلی سریع باشد و بنده توصیه می کنم که حداقل در دوران قرنطینه به دنبال کاهش وزن سریع نروید چون ممکن است با پایین رفتن قدرت ایمنی بدن ویروس بتواند موقعیتی پیدا کند که بتواند به بدن ما آسیب جدی وارد کند.

وی با اشاره به اینکه البته کرونا ویروس درست است که شبیه ویروس سرماخوردگی است ولی ممکن است که رفتارهای التهابی متفاوتی را داشته باشد، اظهار کرد: ولی اصولا به نظر میاد که همه مواد مغذی که باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شوند و یا اثرات ضد التهابی دارند می توانند در افزایش قدرت ایمنی بدن ما نقش مهمی داشته باشند.

مصرف قهوه بدون هیچ شیرین کننده

طعم قهوه یک موضوع کاملا سلیقه‌ای و شخصی است که نمی‌شود درباره‌اش قضاوت کرد یا به دیگران توصیه‌هایی داشت. برخی افراد طعم واقعی قهوه را دوست دارند و حتی از افزودن شیر هم پرهیز می‌کنند. به هر حال، به هر دلیلی تصمیم گرفتید قهوه بدون شیرین‌کننده بنوشید؛ چند پیشنهاد برای شما داریم، ولی باز تاکید می‌کنیم که باید طعم مورد علاقه خودتان را پیدا کنید:

شکر، نمک و چربی باعث خوش طعم‌تر شدن غذاها و نوشیدنی‌ها می‌شوند. خیلی سخت است در یک غذا هر سه مورد را با هم کاهش دهید. به همین دلیل است که در دهه ۹۰ میلادی، غذاهای کم چرب، ولی به شدت شور یا به شدت شیرین طرفداران زیادی داشتند.

وقتی می‌خواهید نمک یک غذا را کاهش دهید؛ باید شکر و چربی آن را افزایش دهید تا طعم آن هنوز خوب باقی بماند. برعکس، وقتی می‌خواهید شکر یک غذا را کم کنید؛ به ناچار باید سراغ چربی یا نمک بیشتر بروید. از همین فرمول برای خوردن قهوه بدون شکر و قند یا هر شیرین‌کننده دیگری استفاده کنید.

می‌توانید با خریدن یک دستگاه روستر قهوه، خودتان دانه‌های قهوه سبز رنگ را پخته، بو داده و گریل کنید تا به دانه‌های قهوه برشته تبدیل شوند. وقتی خودتان دانه‌های قهوه را گریل کنید؛ با تنظیم دستگاه روستر می‌توانید به طعمی برسید که دیگر نیازی به شیرین‌کننده ندارد.

اگر طعم تلخ قهوه خالی را دوست ندارید؛ ترفند بعدی سرد کردن قهوه و کاهش دمای آن است. بسیاری از مردم دوست دارند قهوه سرد شده بنوشند و اتفاقا لذت بیشتری می‌برند. یک تکه یخ درون فنجان قهوه بیندازید تا طعم تلخ و گس قهوه کمی گرفته شده و خوشبوتر شود. چشایی مواد غذایی سرد سخت‌تر است و به دهان شما فرصت نمی‌دهد طعم قهوه را کامل بچشد. همچنین دارچین شیرین نیست و القاکننده شیرینی است. طعم دارچین می‌تواند دهان و مغز شما را از طعم واقعی قهوه منحرف کند.

نکات تغذیه ای برای بهبود یافتگان کرونا

در دوران نقاهت بیماری، اشتهای از دست رفته فرد افزایش یافته و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است که در طول دوره بیماری به علت افزایش نیاز به مواد مغذی، آب و الکترولیت ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن به میزان کافی جذب نشده‌اند. به طور کلی رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز در تسریع روند بهبودی و به طور ویژه برای بیماران بهبود یافته کرونایی موثر هستند. اما به جز موارد ذکر شده پایبندی به  اصولی ضرورت دارد که عبارتند از:

-مصرف و تامین مقادیر زیاد مایعات مانند آب، آب‌میوه طبیعی، آب سبزی‌های تازه، چای کمرنگ، آب گوشت یا مرغ به میزان حداقل ۸ لیوان در روز برای رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی

-مصرف سوپ و آش داغ مانند سوپ سبزیجات، سوپ جو و آش برنج

-مصرف روزانه میوه و سبزی تازه یا سبزیجات آبپز به صورت دورچین کنار غذا برای تحریک اشتها و تامین ریز مغذی‌ها

-استفاده از منابع غذایی ویتامین A که سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می‌شود مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، میوه‌ه و سبزی‌های نارنجی و زرد مثل کدوحلوایی، هویج و همچنین استفاده از سبزی‌هایی با برگ تیره

-استفاده از منابع غذایی ویتامین C به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان آن مانند مرکبات، آب نارنج، آب لیمو ترش و...

-استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی، آهن و سلنیوم که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغزها و...

استفاده از منابع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته‌ای همچون برنج، سیب زمینی و نان سبوس دار حداقل در یکی از وعده‌های روزانه

-استفاده از روغن گیاهی یا نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون و کنجد به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول‌ در چربی در تهیه غذا

-استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه

-استفاده از زردچوبه در تهیه غذا به علت خاصیت ضد التهاب آن

-اضافه کردن سیر، پیاز و زنجبیل به غذاها که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

-استفاده از موز یا زنجبیل در مواردی که حالت تهوع وجود دارد

-اضافه کردن مقداری پودر سبوس خوراکی فرآوری شده و استاندارد به غذاهایی همچون آش، سوپ یا سالاد برای جلوگیری از یبوست

-مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تامین انرژی روزانه

کد خبر 417993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.