۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
علت سکوت در فضا چیست؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد چون در فضا ماده‌ای وجود ندارد که بتواند امواج صوتی را منتقل کند، صدایی در آنجا شنیده نمی‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، صدا مجموعه‌ای از امواج صوتی است که برای شنیده شدن باید در فضایی در آن ماده وجود دارد منتشر شود، البته فرقی نمی‌کند که جنس این ماده چه چیزی باشد. چیزی که روی زمین باعث می‌شود صداهای مختلف به گوش ما برسد، مولکول‌های هوا هستند که با به ارتعاش درآمدن، موج صدا را منتقل می‌کنند. بنابراین جایی که هیچ نوع ماده‌ای وجود نداشته باشد، امواج صوتی قادر به جابجایی نیستند و در نتیجه صدایی شنیده نمی‌شود.

امواج صوتی پس از منتشر شدن از مبدا، توسط مواد منتقل می‌شوند. یکی از ویژگی‌های انرژی صوتی این است که هر چه از طریق مواد جلوتر برود، انرژی‌ آن کمتر می‌شود. به همین دلیل است که صداهای نزدیک را راحت‌تر و با کیفیت بهتر می‌شنویم و صداهای دور برای ما واضح نیست. همانطور که می‌دانیم در فضا خلأ وجود دارد؛ به این معنا که ماده‌ای وجود ندارد که بتواند موج صوتی را از مبدا منتقل کند.

اگرچه ستاره‌ها و سیاره‌های موجود در فضا ماده هستند، اما از آنجایی که فضا بسیار بزرگ است و فاصله بین ستاره‌ها و سیاره‌ها از یکدیگر بسیار زیاد است، فضای بین آن‌ها خالی از هر ماده‌ای است و به اصطلاح علمی می‌گویند در فضا خلأ وجود دارد؛. در نتیجه امواج صوتی قادر به انتقال پیدا کردن نیست و هیچ صدایی در فضا شنیده نمی‌شود.

کد خبر 417858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.