پخت و پز کرونا را از بین می‌برد؟

فواید آب گلابی، پرهیز از خوردن غذاهای خشک و گرم در فصل بهار، ویتامین C و کووید -۱۹، از بین رفتن کرونا با پخت و پز و خواص درمانی سنجد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند در فصل بهار از خوردن غذاهای گرم و خشک پرهیز شود. متخصصین طی سنتی توصیه می‌کنند که لازم است در فصل بهار، از خوردن غذاهای گرم و خشک، حرکت و ورزش زیاد، حمام مکرر و خوردن غذاهای گوشتی و شیرینی زیاد خودداری شود. همچنین در این فصل، نوشیدن شربت لیمو، آلبالو، و سکنجبین، و افزودن زرشک، سماق و انار به غذاها توصیه‌می‌شود.

به گفته متخصصان طب سنتی شش آنتی هیستامین طبیعی برای کاهش آلرژی‌ها چای سبز چای ریبوس، سرکه سیب، ماست طبیعی، دم کرده یونجه و جوشانده گزنه است.

پخت وپز کرونا را از بین می‌برد

ویروس کرونا به میزبان زنده (حیوان یا انسان) نیاز دارد تا رشد کند و نمی‌تواند در غذا رشد کند، انتظار می‌رود که پخت‌وپز کامل ویروس را بکشد زیرا فرآیند گرمایی حداقل ۳۰ دقیقه ایی با ۶۰ درجه سانتیگراد برای از بین بردن آن مؤثر است.

یک متخصص داخلی، اظهار کرد: ویروس کرونا به طور مستقیم از طریق تماس با مایعات بدن فرد مبتلا به عنوان مثال قطرات از سرفه یا عطسه، به طور غیر مستقیم از طریق تماس با سطوحی که با ذرات آلوده بی فرد مبتلا یی که سرفه یا عطسه می‌کند، منتقل می‌شود.

احمدرضا اکرمی، افزود: این ویروس ممکن است چند ساعت در سطوح زنده بماند مواد ضد عفونی کننده خانگی ساده می‌توانند آن را بکشند و تحقیقات در مورد شناسایی منبع شیوع بیماری و روش‌هایی که می‌تواند به مردم منتقل شود ادامه دارد.

وی ادامه داد: افرادی که با تهیه و توزیع مواد غذایی سر و کار دارند با سرفه و یا عطسه، یا از طریق تماس دست آلوده این ویروس را به مواد غذایی منتقل کنند، بنابراین باید موارد بهداشتی به خصوص بهداشت دست‌ها را به دقت رعایت کنند.

این متخصص داخلی تصریح کرد: شست وشوی دست‌ها با آب و صابون قبل از تماس با غذای پخته و یا آماده برای خوردن، بعد از دست زدن و یا آماده کردن مواد غذایی خام، بعد از دفع زباله‌های حاصل از انجام کار، بعد از تمیز کردن وسایل استفاده شده، بعد از استفاده از توالت، بعد از تمیز کردن بینی، عطسه کردن و یا سرفه کردن، پس از خوردن یا آشامیدن یا سیگار کشیدن، بعد از دریافت یا پرداخت پول به پول و روش صحیح شستن دست‌ها و چگونگی استفاده از دستکش باید رعایت شود.

به گفته اکرمی، نظافت مناسب برای جلوگیری از آلودگی متقابل بین غذاهای خام یا نپخته و پخته و یا آماده خوردن، در آشپزخانه مهم است. صاحبان کسب و کارهای مرتبط با غذا و مواد غذایی باید برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های عفونی به طور کلی و کرونا ویروس بطور خاص موارد بهداشتی را رعایت کنند.

فواید آب گلابی

گلابی یکی از محبوب ترین میوه‌ها است که برای بدن شما خواص فراوانی دارد و به عنوان یک تقویت کننده انرژی شناخته می‌شود که حاوی مواد مغذی و فعال متراکم‌تری است و تأثیر چشمگیری بر سلامت فرد مصرف کننده دارد. آب گلابی از گیاه گلابی بوده که متعلق به یک درختچه از جنس Pyrus است. آب گلابی با از بین بردن حداکثر میزان آب این میوه و بدون ترکیب شدن در مواد فیبر تشکیل می‌شود. در حالی که این کار سبب افزایش غلظت مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها می‌شود، فیبر رژیمی که مورد نیاز را نیز از دست می‌دهید که با خوردن یک گلابی کامل به دست می‌آید.

ادعا می‌شود که آب گلابی دو یا سه عدد از این میوه می‌تواند مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی را در یک وعده واحد برای بدن تأمین کند، بنا براین عدم جذب فیبر آن می‌تواند یک ایده وحشتناک نباشد. آب گلابی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اجزای قدرتمندی نظیر ویتامین C، پتاسیم، مس، ویتامین K، ویتامین‌های مختلف گروه B، آنتوسایانین، فلاونول ها، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن و همچنین ترکیبات مختلف پلی فنولی و آنتی اکسیدان‌ها است.

مزایای اصلی ناشی از مصرف آب گلابی شامل بهبود جذب مواد مغذی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، افزایش گردش خون، پیشگیری از ابتلاء به سرطان، افزایش تراکم استخوا، حمایت از سلامت سیستم عصبی، کمک به توانایی‌های شناختی و رفع التهابات بدن است.

ویتامین C و کووید -۱۹

ویتامین C به روش‌های مختلفی بر سلامت سیستم ایمنی انسان تأثیرگذار است. فعالیت آنتی اکسیدانی آن می‌تواند التهاب را کاهش دهد که ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد. در شرایطی که پزشکان و پژوهشگران در حال بررسی آثار تزریق وریدی دوز بالای ویتامین C بر کروناویروس جدید هستند، باید به این نکته اشاره داشت که هیچ مکملی، از جمله ویتامین C، نمی‌تواند از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ پیشگیری کرده یا آن را درمان کند.

مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای ویتامین C برابر با ۹۰ میلی گرم است اما زنان شیرده باید ۳۰ میلی گرم بیشتر از این میزان مصرف کرده و افراد سیگاری نیز به مصرف ۳۵ میلی گرم بیشتر از این ماده مغذی نیاز دارند. تأمین نیاز روزانه به ویتامین C از طریق رژیم غذایی تا زمانی که انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات را مصرف می‌کنید، نسبتاً آسان است. به عنوان مثال، یک پرتقال اندازه متوسط می‌تواند ۷۷ درصد و یک پیمانه (۱۶۰ گرم) بروکلی پخته ۱۱۲ درصد از ارزش روزانه برای این ویتامین را تأمین کنند.

ویتامین C به روش‌های مختلفی بر سلامت سیستم ایمنی انسان تأثیرگذار است. فعالیت آنتی اکسیدانی آن می‌تواند التهاب را کاهش دهد که ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد. همچنین، ویتامین C با تقویت تولید کلاژن به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند، بر همین اساس، پوست به عنوان مانعی کاربردی در برابر ورود ترکیبات مضر به بدن عمل می‌کند. ویتامین C می‌تواند به روند بهبودی زخم‌ها نیز کمک کند.

این ویتامین فعالیت فاگوسیت ها، سلول‌های ایمنی که می‌توانند باکتری و دیگر ذرات مضر را ببلعند، را تقویت می‌کند. افزون بر این، ویتامین C رشد و گسترش لنفوسیت‌ها، نوعی سلول ایمنی که گردش پادتن‌ها، پروتئین‌هایی که می‌توانند به مواد خارجی یا مضر در خون حمله کنند، را افزایش می‌دهد. در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه استفاده از مکمل‌های ویتامین C خوراکی به پیشگیری از بیماری کووید -۱۹ کمک می‌کند، وجود ندارد.

ویتامین C ممکن است مدت و شدت سرماخوردگی‌های ناشی از ویروس‌های دیگر را کاهش دهد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که اثری مشابه بر کروناویروس که موجب بیماری کووید -۱۹ می‌شود، داشته باشد. افزون بر این، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و مقدار اضافه آن در بدن ذخیره نشده و از طریق ادرار دفع می‌شود. مصرف ویتامین C بیشتر به این معنی نیست که بدن شما مقدار بیشتری از آن را جذب می‌کند.

خواص درمانی سنجد

سنجد میوه‌ای بسیار مفید است، که طبع خشک و سردی دارد. معمولاً مصرف سنجد در رژیم غذایی بسیاری افراد غیر متداول است، اما سنجد برای درمان زخم، کبد چرب، لاغری و غیره بسیار مفید است. در طب سنتی راه‌کارهای مختلف و ساده‌ای برای پیشگیری یا درمان برخی از بیماری‌ها به وسیله خواص درمانی معجزه‌آسای سنجد وجود دارد. سنجد برای ترمیم شکستگی، ترک استخوان و پوکی استخوان بی‌نظیر است؛ پودر هسته سنجد، غضروف‌ساز بوده و برای ترمیم مفاصل و کمردرد می‌توان آنرا با شیر میل کرد. عصاره و یا عرق گل سنجد برای باز کردن گرفتگی‌ها، رفع گاز و نفخ معده، درمان استسقا و یرقان نافع است. این عرق گیاهی موجب تقویت معده و کبد می‌شود. همچنین برای درمان بیماری‌های دماغی مانند فلج و کزاز مفید است.

تاثیر ضد التهابی و ضد درد: عصاره سنجد در درمان درد و التهاب بسیار مؤثر است. فلاونوئیدهای موجود در سنجد نقش اصلی این درمان را بر عهده دارند. به همین دلیل برای افرادی که دچار نرمی استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید می‌باشد.

لاغری و کاهش وزن: سنجد فیبر بسیاری دارد به همین دلیل با مصرف آن، اشتها کمتر شده و از پر خوری جلوگیری می‌نماید. در نتیجه در کاهش وزن و لاغری مؤثر است. سرشار از فیبر است و گرسنگی را کاهش می‌دهد و خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد.

درمان سرماخوردگی: سنجد سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، گلودرد، سرفه و تب مفید است.

درمان سنگ کلیه: خاصیت ضد درد و التهاب سنجد ثابت شده است، علاوه بر این سنجد یک دیورتیک طبیعی است که با پاکسازی و سم زدایی کلیه‌ها به درمان سنگ کلیه کمک می‌کند.

درمان تکرر ادرار: سنجد دارای خاصیت درمانی برای رفع تکرر ادرار در زنان و مردان است.

ضد باکتریایی: عصاره موجود در سنجد با جلوگیری از رشد باکتری‌ها، آنها را متوقف می‌سازد. زیرا این عصاره تأثیر آنتی بیوتیکی دارد.

ضد تومور: مصرف سنجد یا همان زیتون روسی از بروز تومور در بدن پیشگیری می‌کند. همچنین مصرف سنجد در کنترل دیابت، درمان آرتریت روماتوئید، درمان رتینوپاتی و بیماری‌های پوست مانند پسوریازیس مفید می‌باشد.

درمان کبد چرب: خاصیت ضدا التهابی قوی در سنجد، به عنوان یک دیورتیک قوی و طبیعی عمل می‌کند و با پاکسازی و سم زدایی کبد در درمان بیماری‌های کبدی از جمله ورم کبد و کبد چرب مؤثر است.

درمان زخم: عصاره سنجد در داروهای قارچی به یک بهبود دهنده زخم معروف است. علاوه بر خاصیت درمانی کاهش دهنده التهاب، قابلیت بهبود و درمان زخم نیز از مهمترین خواص سنجد محسوب می‌شود. عصاره میوه سنجد در بسته شدن سریع محل زخم به خوبی تأثیر می‌گذارد.

کاهش درد و آرامش عضلانی: عصاره سنجد مانند داروی دیازپام عمل می‌کند و موجب آرامش بدن می‌شود.

سلامت قلب و عروق: افرادی که از بیماری‌های قلب و عروقی رنج می‌برند می‌توانند با مشورت پزشک خود، از خواص مصرف سنجد بهره مند شوند.

ضد استرس: عصاره برگ سنجد در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از کروم، از موش‌ها محافظت می‌کند. این عصاره با ترکیبات شیمیایی خود از سلول‌های موش محافظت می‌نماید و با تولید رادیکالهای آزاد، استرس را برطرف می‌کند.

رفع تهوع و استفراغ: مکانیسم مهار صفرا در سنجد باعث می‌شود که معده تقویت شده و از بروز تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند. افرادی که دچار حالت تهوع صبحگاهی هستند و مزه دهان آنها تلخ است مانند افراد صفراوی با مزاج گرم وخشک، بهتر است پس از بیدار شدن از خواب دو تا سه عدد سنجد مصرف کنند. این خاصیت برای زنان باردار که حالت تهوع دارند بسیار مفید است. سنجد هم چنین برای رفع سموم معده و روده بسیار مناسب است.

رفع سکسه: برای برطرف نمودن سکسه، یک لیوان شیر را به همراه ۵۰ عدد سنجد میل کنید.

کاهش قند خون و دیابت: تأثیر سنجد بر دیابت بسیار زیاد نیست. اما می‌توان به جای استفاده از قند و شکر و شیرینی، از سنجد استفاده کرد. البته نباید در مصرف سنجد زیاده روی نمود. روزانه می‌توان ۱ قاشق غذاخوری پودر سنجد و یا یک چهارم لیوان، سنجد خشک میل کرد.

درمان اسهال: میوه سنجد قابض و بر طرف کننده اسهال است. برای درمان اسهال کودکان می‌توان از جوشانده برگ سنجد استفاده کرد که تأثیر بسیاری دارد و جایگزین داروهای شیمیایی برای درمان اسهال کودکان می‌باشد. اما مصرف بیش از اندازه سنجد موجب یبوست می‌شود. سنجد سموم موجود در معده و روده را از بین می‌برد.

کد خبر 417540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.