نان‌های حاوی ارزش تغذیه‌ای را بشناسید

مصرف نوشیدنی‌های قندی در افزایش کلسترول، افزایش سطح ایمنی بدن با چند توصیه ساده تغذیه‌ای، فواید نوشیدن آب ظروف مسی، آشنایی با نان‌های حاوی ارزش تغذیه‌ای و سبزیجات مفید برای کلیه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، گفت: «گلاب» آرامبخش است و باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود؛ مستندات علمی وجود دارد که نشان می‌دهد گلاب مهارکننده آنزیم ACE۱ است؛ همان چیزی که ویروس از طریق آن در ریه منتقل می‌شود.

روزبه در خصوص بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای، اظهار کرد: مهمترین نکته برای پیشگیری از بیماری کرونا رعایت قرنطینه و قطع زنجیره انتقال آن است. در کنار این مسئله موضوع دیگری که باعث می‌شود از این ویروس و دیگر بیماری‌ها در امان بمانیم افزایش سطح ایمنی بدن‌مان است.

وی در مورد تأثیر تغذیه بر سیستم ایمنی بدن، خاطرنشان کرد: تغذیه نقش بسیار مؤثری در بهبود عملکرد ایمنی بدن ما دارد و دارای دو بعد است؛ اولی تعادل در مصرف مواد غذایی است و دوم تنوع غذایی است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: به صورت کلی شش گروه غذایی داریم که همگی باید به تعادل مورد استفاده شود؛ نان و غلات، سبزی‌ها و میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت‌ها و تخم‌مرغ، حبوبات و در نهایت آجیل‌ها شش گروه اصلی غذایی هستند که همگی باید در رژیم غذایی هر فرد گنجانده شود و به شکل متناسب مورد استفاده قرار گیرد چرا که بدن ما به تمام این مواد احتیاج دارد.

روزبه با تاکید بر تأمین گروه‌های مختلف غذایی برای بدن، گفت: پروتئین مورد نیاز بدن ما از طریق گوشت قرمز، ماهی، مرغ و تخم‌مرغ، لبنیات و فرآورده‌های آن، انواع حبوبات و مغز دانه‌ها تأمین می‌شود.

وی تاکید کرد: البته در مورد کربوهیدرات‌ها باید از مصرف اقلامی مانند قند، شکر، شکلات، نوشابه و تمام خوراکی‌هایی که قند بالا دارند خودداری کرد به دلیل اینکه به ایمنی بدن آسیب می‌رسانند.

روزبه در مورد نقش ویتامین‌ها در بدن، اظهار کرد: از طرف دیگر بدن ما نیاز به جذب انواع ویتامین‌ها دارد که در این بین ویتامین D از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که بر تقویت سلول‌های ایمنی بدن بسیار تأثیرگذار است.

وی تاکید کرد: برای تأمین امگا سه نیز باید از روغن زیتون و ماهی استفاده کرد. ویتامین D نیز از طریق ماهی و زرده تخم مرغ جذب بدن می‌شود. برای تأمین ویتامین B نیز مصرف سبوس‌ها توصیه می‌شود.

وی با اشاره به ویتامین D اظهار کرد: در مورد ویتامین D توصیه می‌شود که ماهانه یک قرص ۵۰ هزار واحدی مصرف شود. توصیه می‌شود زمانی که از منابع آهن‌دار مثل حبوبات استفاده می‌کنیم در کنار آن از ویتامین C مثل نارنج و لیمو استفاده کنیم.

این نوشیدنی‌ها کلسترول افراد مسن را بالا می‌برند

اکثر افراد بر این باورند که نوشیدنی‌های شیرین فقط در بروز دیابت نقش دارد، در حالی که مطالعات نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی‌های قندی در افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید نیز مؤثر است. مطالعه محققان دانشگاه تافتس در آمریکا نشان می‌دهد بزرگسالانی که در روز حداقل یک نوشیدنی قندی مانند نوشابه، لیموناد و آبمیوه مصنوعی مصرف می‌کنند، ۹۸ درصد شانس بیشتری برای ابتلاء به کلسترول و تری‌گلیسیرید دارند.

کاهش کلسترول یکی از مهمترین روش‌های جلوگیری از سخت‌شدن رگ‌های خونی است. از طرفی کاهش کلسترول از تشکیل پلاک‌های خون در رگ‌ها و انسداد آن جلوگیری می‌کند و در کنار افزایش فشار خون یک روش مؤثر برای سلامت سیستم قلب و عروق است. بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است؛ بنابراین لازم است افراد برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی مصرف نوشیدنی‌های قندی را تا حد امکان کاهش دهند.

نان‌های حاوی ارزش تغذیه‌ای را بشناسید

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه مصرف نان‌های سنتی به علت نداشتن سبوس ارزش تغذیه‌ای مفیدی برای ما نخواهند داشت، اظهار کرد: متأسفانه نان‌های سنتی که امروز مصرف می‌کنیم به هیچ عنوان حاوی سبوس نیستند؛ تعداد اندکی از نانوایی‌های کشور از مقدار کمی سبوس در نان‌های خود استفاده می‌کنند و به همین علت ارزش غذایی زیادی برای بدن ندارد.

نرگس جوزدانی با بیان ارزش‌های تغذیه‌ای سبوس، افزود: سبوس حاوی ویتامین‌های گروه B است که هنگام فرایند تخمیر ویتامین‌های آن آزاد شده و دیگر ارزش تغذیه‌ای برای ما ندارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: فیبر موجود در سبوس می‌تواند برای یبوست، بهبود حرکت لوله گوارش و مواردی از این قبیل مفید باشد؛ بنابراین نان‌های سبوس ما به علت فراوری نشدن سبوس‌ها و کیفیت پایین نان‌ها هیچ مواد مغذی و مفیدی ندارند.

جوزدانی درباره سبوس‌های موجود در نان بربری، گفت: در نان‌های بربری سبوس به داخل نان اضافه نمی‌شود بلکه به پشت آن اضافه می‌شود که در اینصورت افراد هنگام خرید نان بربری تمام سبوس‌های آن را با فرجه تمیز کرده و بعد میل می‌کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به سبوس‌های موجود در نان‌های صنعتی، اظهار کرد: در نان‌های صنعتی شرکت‌ها و کارخانه‌هایی در تولید نان با کیفیت به صورت جدی فعالیت می‌کنند، می‌توان نان‌های سبوس دار یا نان با غله کامل را از آن‌ها خریداری کرد و به مصرف رساند.

وی تصریح کرد: اضافه کردن مغزها مخصوصاً تخمه آفتاب گردان به نان‌های صنعتی ارزرش تغذیه‌ای و کیفی آن‌ها را بالا برده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است؛ البته در تهیه نان‌های صنعتی از غلات مختلف، گندم، جو و چاودار به صورت کامل استفاده می‌شود.

جوزدانی درباره مصرف نان‌های حاوی چاودار، گفت: مصرف چاودار به علت آزاد سازی آهسته قند از این نوع غله می‌تواند سطح قند خون را در حالات بالا یا نرمال نگهداشته و دیابت را کنترل کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نان‌های جو، تاکید کرد: در نان‌های صنعتی هیچ نان جو کاملی وجود ندارد. از آنجایی که گندم مزه خوش عطر و تردی خوبی به نان می‌دهد به نسبت درصدی آرد گندم، آرد جو و چاودار با هم ترکیب شده و سپس تبدیل به نان می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: نان‌هایی که در نانوایی‌های سنتی با آرد برنج و آرد ذرت تهیه می‌شوند برای افراد حساس به آرد گندم، بیماران مبتلا به سلیاک، کاهش ورم و درد معده گزینه خوبی است.

فواید نوشیدن آب ظروف مسی

استفاده از ظروف مسی ضمن کمک به حذف میکروارگانیسم‌های موجود در آب بر سلامت بدن هم تأثیر مثبت دارد. نگه داشتن آب در ظرف مسی و استفاده از لیوان مسی برای نوشیدن آب باعث دفع گازها و رفع مشکل سو هضم می‌شود چرا که مس باعث حرکت بهتر معده و بهبود هضم غذاست. ظروف مسی می‌تواند میکروارگانیسم‌های موجود در آب را از بین ببرد، مس یکی از مواد معدنی ضروری برای سلامت بدن است همچنین دارای خواص ضدمیکروبی، ضد سرطان، ضد التهاب و آنتی اکسیدانی بوده و به خنثی کردن سموم کمک شایانی می‌کند.

مس به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی از بروز چین و چروک در پوست جلوگیری می‌کند همچنین می‌تواند سلول‌های پوستی را بازسازی کند علاوه بر آن حجم تولید ماده ملانین را که محافظ پوست در برابر تابش خورشید است، بالا می‌برد و زخم‌ها را زودتر بهبود می‌بخشد. آبی که در لیوان مسی نوشیده شود، نه تنها سو هاضمه را برطرف می‌کند، بلکه باعث بهبود سوخت و ساز بدن (متابولیسم) و کم شدن وزن می‌شود؛ مس به بدن در تجزیه چربی و خلاص شدن از آن بسیار می‌کند. مس باعث تولید ماده میالین می‌شود و این ماده مسئول ساماندهی سیستم عصبی مغز است که آب نوشیدن در لیوان مسی باعث بیشتر شدن قدرت مغزی و فکری می‌شود؛ از لحاظ پزشکی هم استفاده از لیوان مسی برای نوشیدن آب باعث نابودی سلول‌های سرطانی، التیام زخم‌ها و افزایش کارکرد قلب می‌شود.

سبزیجات مفید برای کلیه

از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌توانید به حفظ سلامت کلیه‌های خود کمک کنید. در این مطلب با سبزیجاتی که دوستدار کلیه هستند آشنا شوید.

مارچوبه

مارچوبه یکی از سبزیجات مفید برای کلیه است. با مصرف مارچوبه ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی وارد بدن می‌شود. مارچوبه منبعی قدرتمند از آنتی‌اکسیدان، سرشار از ویتامین C و فیبر است. به علاوه مارچوبه فاقد چربی و سرشار از پروتئین گیاهی است.

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی مقادیر کافی پتاسیم است، به همین دلیل جز سبزیجات مفید برای کلیه محسوب می‌شود. به علاوه فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی لیکوپین،

گل کلم

گل کلم نیز سرشار از مواد مغذی است و مزیت‌های زیادی برای کلیه‌ها دارد. می‌توانید از گل کلم در سالادهای خود استفاده کنید. گل کلم سرشار از ویتامین C و فیبر است و طعم خوشایندی نیز دارد. فولیک اسید و فیبر موجود در گل کلم به تقویت و پاکسازی کلیه‌ها کمک می‌کند. به علاوه به کبد کمک می‌کند تا سموم یافت شده در بدن را خنثی کند. بنابراین توصیه می‌شود گل کلم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سیر

سیر یک داروی طبیعی و قدیمی شناخته شده است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد، با عفونت مبارزه و بدن را پاکسازی می‌کند، کلسترول را کاهش می‌دهد و یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود. به علاوه سیر حاوی مقدار مناسبی آنتی‌اکسیدان و ضد انعقاد است. برای تقویت کلیه‌ها بهتر است مصرف سیر را در غذاهای خود افزایش دهید. لازم نیست نگران چگونگی پخت آن باشید، جوشاندن سیر خواص آن را از بین نمی‌برد. سیر را می‌توان در پخت انواع غذاها استفاده کرد.

پیاز

پیاز سرشار از فلاونوئیدهایی مانند کورستین است که به بدن کمک می‌کند سموم و مواد شیمیایی وارد شده به بدن و همچنین آن‌هایی که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شوند را از بین ببرد. پیاز به پاکسازی رگ‌ها و بهبود گردش خون کمک می‌کند، به علاوه دارای خواص ضد التهابی است. اگر به فکر تغییر مثبت در رژیم غذایی خود و همچنین بهبود عملکرد کلیه‌ها هستید، حتماً سبزیجات مفید برای کلیه که در این مطلب معرفی شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کد خبر 417263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.