تبخال چگونه درمان می‌شود؟

تبخال یک بیماری ویروسی مسری است که در اکثر مواقع بی‌خطر است و خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تبخال بیماری واگیرداری است که ناشی از ویروس "هرپس سیمپلکس" است و به طور کلی نمی‌توان این عارضه را درمان و یا از بروز آن جلوگیری کرد، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند مدت بروز آن را کاهش دهد. تبخال به تاول‌های کوچک و دردناک پر از مایع روی پوست گفته می‌شود و ویروس آن می‌تواند از طریق پوست از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. در ادامه شما را با علائم تبخال، علل بروز تبخال و روش درمان آن آشنا می‌کنیم:

علائم تبخال چیست؟

تبخال معمولاً روی لب‌ها ایجاد می‌شود، اما گاهی اوقات تاول‌های کوچک آن روی سوراخ‌های بینی، چانه یا انگشتان دست نیز دیده می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس ممکن است به دلایل متفاوتی فعال شود و به صورت تبخال بروز پیدا کند. تبخال‌ها معمولاً دردناک و چرکین هستند و برخی از مبتلایان به تبخال، علائم بیماری سرماخوردگی مانند خستگی، بی‌قراری، درد یا تب را از خود بروز می‌دهند. بیمار می‌تواند قبل از بروز تبخال از وجود آن باخبر شود و علائمی نظیر خارش و حساسیت موضعی پوست را احساس کند.

علل بروز تبخال چیست؟

بیشتر مواقع ویروس هرپس سیمپلکس به حالت غیر فعال، درون سلول‌های عصبی باقی می‌ماند و زمانی خود را نشان می‌دهد که عفونت دوباره فعال شود. دلایل رایج بروز تبخال می‌تواند شامل استرس و اضطراب، تب و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشد. برخی افراد به صورت ماهانه به این مشکل مبتلا می‌شوند، در حالی که برخی دیگر کمتر از بروز این عارضه رنج می‌برند. این نوع ویروس ممکن است برای تمام عمر در بدن باقی بماند، اما معمولاً در حالت خفته و غیرفعال قرار دارد.

تبخال را چگونه درمان کنیم؟

پزشکان معمولاً برای درمان تبخال داروی آسیکلوویر موضعی یا خوراکی تجویز می‌کنند که به کاهش شدت علائم در عفونت‌های اولیه و ثانویه کمک می‌کند. می‌توان به منظور کاهش درد ناشی از تبخال ‌از مسکن‌هایی مانند آسپیرین و استامینوفن استفاده کرد. مصرف سرم نمکی نیز علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی، به پاکیزه نگه داشتن محل تاول‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این می‌توانید در ۲۴ ساعت اول پس از ظاهر شدن ضایعات پوستی، یک تکه یخ را به مدت چند دقیقه روی محل آن قرار دهید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تبخال‌ها معمولاً بدون درمان بهبود پیدا می‌کنند، اما اگر علائم بیماری شدید بود، ممکن است فرد دچار بیماری دیگری شده و دستگاه ایمنی او دچار اختلال شده باشد. اگر تبخال‌ها پس از گذشت یک تا دو هفته بهبود پیدا نکردند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 416901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیده فردوس شبر IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 0
    من تبخالم فرق داره با عکس چکار کنم