۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
گیاه ترخون چه خواصی دارد؟

ترخون گیاهی پایا از خانواده کاسنی است که ساقه آن از ۳۰ سانتی‌متر تا یک متر رشد می‌کند؛ این گیاه دارای برگ‌های باریک، بلند و بسیار معطر بوده و خواص درمانی زیادی دارد.

به گزارش ایمنا، گیاه ترخون به دلیل طعم تند و رایحه دل‌انگیزی که دارد به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود. این گیاه از محبوب‌ترین طعم‌دهنده‌های غذا در فرانسه محسوب می‌شود و با توجه به کاربردهای فراوانی که دارد، "پادشاه سبزیجات" را در این کشور به خود اختصاص داده است. دم‌کرده ترخون، آرام‌بخش اعصاب بوده و در رفع خستگی و بی‌خوابی مؤثر است. جویدن برگ‌های آن نیز نقش بسزایی در تسکین دردهای ناحیه دهانی و دندان‌ها دارد. مصرف این سبزی جادویی همراه غذا علاوه بر افزایش اشتها باعث جذب بهتر غذا می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های روده پیشگیری می‌کند.

تاثیر گیاه ترخون بر عملکرد قلب و مغز

ترخون دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. همچنین برگ‌های این گیاه سرشار از پتاسیم است که نقش مؤثری در بهبود عملکرد کلیه‌ها، کبد و قلب دارد. پتاسیم به انقباضات قلبی کمک، رگ‌های قلبی را از آسیب حفظ کرده و بدین ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. از سوی دیگر برگ‌های ترخون حاوی میزان بالایی آهن و ویتامین C است که نقش شایانی در از بین بردن مشکلاتی نظیر کم‌خونی دارد. آهن موجود در ترخون به تنفس سلولی کمک می‌کند و با بهبود وضعیت گردش خون و توزیع اکسیژن در بدن، منجر به افزایش بهره‌وری جسم و مغز می‌شود.

ترکیبات موجود در برگ‌های ترخون از تجمع پلاکت‌ها و در نتیجه لخته شدن خون در دیواره رگ‌های قلب و مغز پیشگیری می‌کند و بدین ترتیب مانع از بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. ویتامین B6 موجود در این سبزی دوست داشتنی در بهبود عملکرد شناختی مغز اثرگذار است و از زوال عقل پیشگیری می‌کند. ویتامین B12 ترخون باعث بهبود عملکرد عصبی مغز شده و از آسیب وارد شدن به نورون‌ها جلوگیری می‌کند؛ این ویژگی باعث آرامش مغز، کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

تاثیر مصرف گیاه ترخون بر دستگاه گوارش

ویتامین‌های A و C، نیاسین، پیریدوکسین، فولات، ریبوفلاوین موجود در ترخون، خاصیت آنتی‌اکسیدان داشته و در بهبود سوخت و ساز بدن و ترشح صفرا موثر است؛ بنابراین روند طبیعی هاضمه را بهبود می‌بخشد و ناراحتی‌های معده، مشکلات دستگاه گوارشی و سوءهاضمه را رفع می‌کند. مصرف این گیاه در رفع بی‌اشتهایی عصبی، سکسه، نفخ شکم و یبوست مؤثر است. علاوه بر این ترخون یک ادرارآور طبیعی است و به دفع مواد اضافی بدن از این طریق و تعادل مایعات آن کمک می‌کند.

تاثیر گیاه ترخون در درمان سرطان و دیابت

گیاه ترخوناز بدن در برابر اثرات منفی رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و نقش مؤثری در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی دارد. از سوی دیگر حفظ تعادل سطح قند خون در بدن نیازمند توزیع یکنواخت کالری‌های مصرفی است. وجود ترکیبات پلی فنولیک و فیبرهای رژیمی فراوان در برگ‌های ترخون، در این زمینه موثر بوده و در نتیجه باعث پایین آمدن سطح قند خون در بیماران دیابتی می‌شود.

کد خبر 416690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.