افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ +جزئیات

بهره برداری از پروژه توسعه ترمینال خارجی فرودگاه اصفهان در سال جدید، افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹، بی‌توجهی بانک جهانی به درخواست رسمی کمک‌های ایران و تمدید خودکار کارت های بازرگانی تا ۲۹ فروردین ۹۹، عناوین مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است که در این بسته خبری مطالعه می‌کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای پایانی ۹۸ برخی از مسئولان صحبت‌هایی در خصوص اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ کرده بودند و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در گفتگو با خبرنگاران از پیگیری ویژه این طرح توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۹ خبر داده بود.

پیش از این به رغم اینکه این طرح به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم رسیده بود، سال‌ها با بی‌توجهی مسئولان روبرو شد و تعدادی از نمایندگان، علت اجرایی نشدن آن را کمبود منابع مالی اعلام کرده بودند، اما نوبخت در نیمه دوم سال ۹۸ اعلام کرد: سال ۹۹ قراراست، شش هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص دهیم، برای اجرایی شدن این طرح بیشترین هزینه‌ها و سطح مصارفی که برای امور مختلف در نظر گرفته شده سال آینده حقوق بازنشستگان ۱۸ درصد رشد خواهد داشت بر این اساس مصارف سال آینده افزایش می‌یابد.

روح الله بابایی صالح عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز درباره مهمترین اقدام‌های کمیسیون اجتماعی برای بودجه سال ۹۹، گفت: یکسان سازی حقوق بازنشستگان و تقویت حمایت از مستمری بگیران مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در اولویت دستور کار نمایندگان این کمیسیون برای بودجه بوده است.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی هم چندی پیش درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تدارک هستیم از ماه‌های پایانی سال و به تدریج، همسان‌سازی حقوق و دستمزد بازنشستگان درون سازمان تأمین اجتماعی با تکیه بر بودجه خود سازمان تا حد مقدور حل و فصل شود و تا سال ۹۹ به نتیجه نهایی رسد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی نیز پیش‌تر در یکی از برنامه‌های رسانه ملی گفته بود: منابع بازنشستگان کشوری و لشکری باید توسط دولت تأمین می‌شد که مبلغ پنج هزار میلیارد تومان در بودجه آمده و به رغم اینکه کافی نیست تا حدی اجرا شده است.

اما بالاخره تکلیف این طرح در روز پنجم فروردین‌ماه سال جدید مشخص شد و محمدباقر نوبخت با انتشار یک پست در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: در سال ۹۸، برای جبران قدرت خرید بازنشستگان، اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پنج هزار میلیارد تومان بود و این رقم در سال جاری با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

نوبخت پیش از این در هفتم دی ماه سال گذشته از احتمال افزایش منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ خبر داده و گفته بود: با وجود تمامی مشکلات در لایحه بودجه سال ۹۹ اعتباری بالغ بر شش هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد، در صورت امکان و معرفی منابع جدید، دولت از افزایش اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان استقبال می‌کند.

قابل ذکر است، بازنشستگان تأمین اجتماعی مشمول این طرح نمی‌شوند و همسازی سازی برای این گروه از بازنشستگان بعد از پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی اجرا خواهد شد، سازمان متبوع نیز این وعده را به بازنشستگان خود داده که به محض دریافت طلب خود از دولت همسان سازی را اجرایی کند.

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

**مدیر کل گمرکات استان اصفهان میزان صادرات استان اصفهان را در سال گذشته، هفت میلیون و ۴۱۵ هزار تن و به ارزش دو میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان صادرات استان اصفهان نسبت به سال ۹۷ از لحاظ ارزش تقریباً بدون تغییر و از حیث وزن ۴۵ درصد رشد داشته است.

** مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از انعقاد تفاهم نامه کرونایی برای کارگران میان معاونت روابط کار این وزارتخانه و سازمان تأمین اجتماعی خبر داد.

** رئیس مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بسته حمایتی کرونایی دولت ماهیانه است و سه مرحله بعدی این بسته در سه ماهه اول سال ۹۹ واریز خواهد شد.

** وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توافق کارگران و کارفرمایان تصمیم‌گیری درباره تعیین حداقل دستمزد به فروردین ماه سال ۱۳۹۹ موکول شد.

** مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر حجم خالی سدهای استان با احتساب سد سیمره بالغ بر ۶.۳ میلیارد متر مکعب است.

** رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش گفت: در بین کشورهای با درگیری بالا با بحران بیماری کرونا، ‎ایران تنها کشوری است که هیچ آماری از بیماران بد حال خود اعلام نمی‌کند.

** ‏نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای جهش تولید باید از افزایش تولید در معنای سنتی عبور کرد و با رفع تنگناهای موجود، جهش در ارزش‌افزوده ایجاد کنیم.

** عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: بی‌شک دولت در سال آینده دچار کسری بودجه خواهد شد اما ادامه دار شدن روند شیوع ویروس کرونا در کشور می‌تواند عاملی برای بسط و گسترش این کسری بودجه باشد زیرا هزینه‌های مقابله با این بیماری، هزینه‌های پیش‌بینی نشده دولت، محسوب می‌شود.

احمد گوگردچیان در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در سال ۹۸، یک پدیده غیرمنتظره بود، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در هفته‌های پایانی سال ۹۸ منجر به تحمیل هزینه‌های گسترده بر جامعه شد و بخشی از درآمدهای دولت نیز صرف مقابله با آن شده است.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سریال پایتخت در جذب مخاطب نسبت به سایر برنامه‌های سیما موفق بوده؛ در تهران و خراسان‌ها و فارس بیشتر، در آذربایجان‌ها و خوزستان کمتر، اصفهان هم به نسبت خراسان و تهران کمتر در هنگام پخش سریال، ترافیک شبکه کاهش می‌یابد.

** عضو هیئت علمی گروه اقتصاد و دانشیار دانشگاه امام صادق گفت: بخشی از اقتصاد نوروز، عیدی بچه‌ها است که اثرات تربیتی و اقتصادی مهمی دارد؛ گرچه عید دیدنی نمیریم، اما عیدی بچه‌ها رو نباید فراموش کنیم.

** مدیرکل فرودگاه‌های اصفهان از برنامه‌ریزی برای تکمیل و بهره برداری از عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه ترمینال خارجی و موتورخانه تأسیسات شماره دو فرودگاه بین‌المللی اصفهان در سال ۹۹ خبر داد.

** دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: سال آینده سال جنگ بقا کسب و کارها خواهد بود! کسب کارهایی که هنوز سنتی می‌اندیشند و کسب و کارهایی که به اقتصاد دیجیتال ایمان آورده‌اند! کسب و کارهایی که آمارهای اقتصادی را لحظه به لحظه بررسی می‌کنند و مدیریت ریسک را جدی گرفته‌اند!

** یک عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: برای گذر از رونق تولید به جهش تولید وظیفه مسئولان به مراتب بیشتر از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است.

** معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به افزایش مصرف آب از زمان شیوع بیماری کرونا در این استان، گفت: استفاده بهینه از آب برای حفظ منابع و پایداری شبکه شرب ضروری است.

ناصر اکبری در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به افزایش مصرف آب در ماه پایانی سال ۹۸، اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا از یکم تا ۲۰ اسفندماه مصرف آب مشترکین در استان اصفهان ۱۳ درصد و از ۲۰ تا ۲۹ اسفندماه ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: اغلب نظام‌های اقتصادی که در شرایط تحریم قرار می‌گیرند راهی جز توسعه داخلی تولید با تکیه بر علم و فناوری‌های بومی ندارند و دولت نباید نگاه شعاری به نامگذاری سال ۹۹ داشته باشد بلکه لازم است طرح‌های عملیاتی ویژه برای محقق شدن آن در سازمان برنامه‌وبودجه کشور بررسی و تدوین شود.

مصطفی ایمانی پور در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به‌نام "جهش تولید"، اظهار کرد: تاکید ایشان بر رشد و توسعه روند تولید از این جهت است که اغلب اقتصادهایی که در تنگنا قرار می‌گیرند، دو راه برای خروج از این شرایط بیشتر ندارند و یکی از این دو راه اهتمام ویژه به ارتقای تولید و اشتغال در کشور و الگوگیری از اقتصادهای داخلی گرا، است.

** رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک جهانی برای کمک به اقتصاد کشورهای منطقه mena در مقابله با کرونا، همه وزرای اقتصادی کشورهای منطقه به جز ایران را دعوت کرده؛ این در حالی است که ایران به صورت رسمی درخواست کمک کرده بوده و وظیفه داشتند کمک کنند.

** یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: وضع بیمارستان‌ها، به ویژه در شهرهای کوچک، از نظر تجهیزات پزشکی و درمانی افتضاح است. ضعف مالی دولت‌ها، بدهکاری بالای نظام درمان و بحران سازمان‌های خدمات درمانی، بیمارستان‌ها را به فقر زیرساختی انداخته است.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان از کمک ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی فعالان اقتصادی استان گلستان برای خرید تجهیزات پزشکی موردنیاز بیماران کرونایی خبر داد.

** وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تمدید خودکار اعتبار کارت‌های بازرگانی تا ۲۹ فروردین ۹۹ خبر داد.

** مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: در پی تعیین جهش تولید به عنوان شعار سال ۱۳۹۹ و تاکید رهبر انقلاب بر نقش مهم سازمان برنامه و بودجه در این امر، نخستین جلسه ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید روز شنبه دوم فروردین و به ریاست نوبخت تشکیل شد.

** رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: اگر همین روزها با کمک گرفتن از همه ظرفیت‌های علمی و تجربی کشور فکری برای برآورد خسارات اقتصادی کرونا و راه‌های جبران آن به صورت عاجل ننمایید مطمئن باشید اگر کشور از کرونا هم نجات یابد اقتصادمان فرو می‌پاشد.

**رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تخصیص ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال گذشته گفت: بخشی از نیازهای وارداتی در سال جدید با تحقق سیاست جهش تولید در بخش‌های مختلف با اتکای به ظرفیت‌های داخلی و مجموعه‌های دانش بنیان تأمین خواهد شد.

** عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اولویت اصلی و اساسی مردم رسیدن به راه حل پایدار برای حل مشکل پیش آمده و توقف روند ابتلاء به این ویروس است و آسیب این ویروس به اقتصاد شهری و ارکان مهم آن همچون گردشگری در اولویت دوم و پس از حل بحران کرونا قرار دارد.

بابک صفاری در گفت‌وگو با ایمنا، با بیان اینکه وضعیت کنونی کشور بحرانی است و نمی‌توان روی گمانه‌زنی‌های اقتصادی حساب کرد، اظهار کرد: تحلیل آسیب‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در شرایط کنونی، کارایی چندانی ندارد و در حال حاضر باید اولویت همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور، حل مشکلات مرتبط با این ویروس باشد.

وی افزود: باید همه مردم دست به دست هم داده و مسئله پیش آمده را حل کنند، شاید اهمیت پیش بینی آسیب‌های اقتصادی پساکرونایی در زمانی که با بحران ابتلاء به این ویروس مواجه هستیم، بسیار کم باشد.

** مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیل فروردین ماه امسال یک هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد.

** با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت توزیع رایگان ۹ میلیون ماسک سه لایه و دو میلیون و ۳۰۰ هزار ماسک N۹۵ در سطح استان‌ها آغاز شد.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه گفت: مهم‌ترین راهبرد برای ‎جهش تولید بهبود فضای کسب‌وکار و تثبیت شاخص‌های اقتصاد کلان و توجه ویژه به صادرات است.

** معاون طرح و برنامه وزیر صمت با اشاره به جایگاه ویژه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در تحقق شعار سال، تحریک تقاضا و استفاده از ظرفیت‌های مردم در سرمایه گذاری ها را نگاه اصلی در وزارت صمت دانست.

** رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: ما جمهور هستیم و شما رئیس جمهور، رئیس جمهور باید پاسخگوی جمهور باشد.

** نرخ تورم کل کشور در اسفند ماه ١٣٩٨ برابر ٣٤, ٨ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٣.٩ درصد برای دهک اول، تا ٣٦.٦ درصد برای دهک دهم، نوسان دارد.

محدوده تغییرات تورم ۱۲ ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٣٩.٨ درصد برای دهک اول تا ٤٤.٥ درصد برای دهک دهم است. همچنین در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٨.٦ درصد برای دهک اول تا ٣٤.٦ درصد برای دهک دهم است.

** نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ‏ تا زمانی که‎‬ دولت برای تأمین مخارج فزاینده بدنه کُند، بزرگ و ناکارآمد خود، راه تنفس تولید را با فشار افزایش ‎ مالیات تنگ می‌کند، نمی‌توان امیدی به بهبود اقتصاد کشور داشت.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از گذراندن دوره نقاهت بیماری خود از رشد هشت برابری تولید مواد ضدعفونی کننده، چهار برابری تولید ماسک سه لایه و واردات بیش از ۱۹ میلیون عدد ماسک، لباس پزشکی و تب سنج در ماه گذشته خبر داد.

**یک کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: کرونا به عنوان یک ویروس فراگیر در جهان، بخش زیادی از کسب و کارهای خرد و بنگاه‌های کوچک اقتصادی را تعطیل کرده است همچنین با متوقف کردن فعالیت مدیریت شهری در برخی از ارکان توسعه پایدار همچون صنعت گردشگری، اقتصاد شهر را تهدید می‌کند.

عباس ثابتی راد در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به تبعات شیوع گسترده ویروس کرونا بر اقتصاد شهری و سیستم مالی نهادهای مدیریت شهری، اظهار کرد: گردشگری به عنوان یکی از ارکان مهم درآمد پایدار و توسعه اقتصاد شهری در معرض تعطیلی کامل قرار گرفته و بی‌شک در صورت ادامه پیدا کردن روند شیوع این ویروس، همه شهرهای جهان، خالی از گردشگر شده و کسب و کارهای مرتبط با این بخش به صورت کامل از بین می‌رود.

وی افزود: سیستم تأمین مالی برگرفته از درآمدهای حاصل از گردشگری در برنامه‌ریزی اقتصادی اغلب سیستم‌های مدیریت شهری جهان وجود دارد و به جرأت می‌توان گفت که ادامه دار شدن روند تعطیلی صنعت گردشگری و کسب و کارهای مرتبط با آن در بستر شهرهایی که برای استفاده از درآمدهای گردشگری خود برنامه‌ریزی بلند یا کوتاه مدت کرده بودند، شهرداری‌ها را تعطیل خواهد کرد.

** رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با انتقاد از بازشدن مجدد ادارات، گفت: اگر واقعاً از مردم می‌خواهید که از خانه بیرون نیایند، پس اداره‌ها را چرا باز می‌کنید؟

** مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از برنامه این صندوق برای حرکت هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه در جهت تحقق شعار سال یعنی "جهش تولید" خبر داد.

** وزیر راه و شهرسازی گفت: ملموس‌ترین نتایج گرمایش جهانی، تعدد رخدادهای مخاطرات جوی و اقیانوسی است که به صورت وقوع خشکسالی‌های ممتد، سیلاب‌های مخرب، امواج گرمایی و … در سراسر جهان ظهور یافته‌اند.

** دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: ‎‎از مدیران و مسئولان سلامت کشور انتظار می‌رفت با قدرت جایگاه علم را در ایران نهادینه کنند. حرف علمی را به کرسی بنشانند و مانع از جان باختن ایرانیان شوند!

** مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: تاکنون ۵۲ هزار تن مرغ مازاد از ۲۹ استان کشور خریداری شده و این خرید با قیمت مصوب متوسط ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان انجام شده است.

** عضو هیئت رئیسه فدراسیون واردات ایران و عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران گفت: کرونا بیاید یا نه، بخش عمده اقتصاد تعطیل باشد یا نباشد، کارمندان دولتی، شبه دولتی و بخش خصوصی حتی اگر نصف و نیمه سر کار رفته باشند، حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و کارفرمای بخش خصوصی در این شرایط دست تنها مانده است.

** سرپرست معاونت حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صمت گفت: بنا بر دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، محل نمایشگاه بین المللی برای تجهیز و میزبانی از بیماران کرونایی در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا و ارتش قرار گرفت.

** رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و معاون رئیس جمهور گفت: ‏ با شیوع و گسترش ‎ کرونا در اکثر کشورهای جهان شاهد تفاوت در سیاست‌های دولت‌ها در این مورد و اختلاف نظرهای جدی در نوع برخورد و برنامه‌های اجرایی هستیم.

** مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از تمدید دو ماهه قرارداد کارگزاری‌های این صندوق خبر داد و گفت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، قرارداد همه کارگزارانی که تا تاریخ ۲۹ اسفندماه سال گذشته فعال بوده‌اند، تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری تمدید می‌شود.

** رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون رئیس جمهور گفت: ‏قیمت خریدتضمینی ‎گندم مورد تجدیدنظر و افزایش یافت تا دولت گندم معمولی را کیلویی ٢٥٠٠ تومان و گندم دوروم را کیلویی٢٦٠٠ تومان خریداری کند.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از احتمال وقوع سیل برای روزهای شنبه و یکشنبه آتی خبر داد.

** مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان از اجرای طرح ویژه بازرسی واحدهای صنفی بازار اصفهان در ایام عید نوروز خبر داد.

جواد محمدی فشارکی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: طرح ویژه بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان از واحدهای صنفی بازار از ۲۵ بهمن ماه سال جاری آغاز شده و ۸۷ بازرس دائم و ۲۴۲ بازرس افتخاری در این طرح مشارکت دارند.

وی افزود: طرح بازرسی از واحدهای صنفی از ساعت هشت صبح تا ۱۰ شب برقرار است، حتی امروز یکم فروردین ماه نیز متوقف نمی‌شود؛ برخی از کالاها همچون کیف، کفش، پوشاک و کالاهای اساسی مورد نیاز در ایام نوروز مشمول طرح ویژه بازرسی است و بازرسان اتاق اصناف اصفهان تمرکز بیشتری بر واحدهای صنفی عرضه کننده این موارد خواهند داشت.

** مدیر کل امور مجلس وزارت نیرو گفت: دریافت مبلغ حداکثر ۲۰۰ ریال برای هر مترمکعب برداشت مجاز آب از چاه‌های مجاز کشاورزی و بعلاوه اقدام جهت پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز و همزمان اعمال جریمه پنج برابری برای برداشت‌های آب انجام شده از این قبیل چاه‌ها مصوب شد.

** معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تقاضا برای استفاده از خدمات حمل و نقل ریلی در آستانه ایام عید نوروز با کاهش ۹۰ درصدی مواجه شده است.

شهرام آدم نژاد در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: بر اساس مصوبات کمیته راهداری ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا، هرگونه تعطیلی پایانه‌های مسافربری در شهرهای کشور باید با نظر و تصویب این ستاد باشد.

وی افزود: بر اساس اختیارات تعیین شده برای ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا، قادر به تعطیل کردن همه پایانه‌های مسافربری در یک استان است یا در صورت لزوم می‌تواند تنها یکی از پایانه‌های مسافربری استانی را تعطیل کند.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت با تبریک فرارسیدن سال جدید به پیشگاه ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری، اعلام کرد: مایه افتخار است که در ادامه سال "رونق تولید"، سال ۱۳۹۹ نیز از سوی رهبری گرانقدر به عنوان "جهش تولید" مزین شد.

** دومین محموله کمک‌های بهداشتی دولت قطر، شامگاه روز جمعه _اول فروردین ماه_ وارد فرودگاه امام خمینی تهران شد.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: به رغم افزایش میزان معاملات در آخرین لحظات سال ۹۸، به نظر می‌رسد بازار مسکن شهرستان‌های کشور در سال ۹۹ عقب ماندگی خود از افزایش قیمت در بازار مسکن پایتخت را، جبران کنند و قیمت مسکن در تهران نیز تورم محسوسی خواهد داشت.

امیرعلی قاسمی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: آمار رسمی ارائه شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک کشور و گزارش میدانی منابع خبری مطمئن از روند معاملات در بازار مسکن، از رشد ۱۲ تا ۲۵ درصدی معاملات در بازار مسکن تهران و رشد هشت تا ۱۲ درصدی میزان معاملات در بازار مسکن شهرستان‌های کشور خبر می‌دهد.

وی افزود: رشد قابل توجه میزان معاملات در بازار مسکن پایتخت و شهرستان‌های کشور در حالی صورت گرفته که قیمت مسکن در بازار تغییر چندانی نداشته و اغلب افزایش معاملات در بازار مسکن سال‌های گذشته زمانی رخ می‌داد که نرخ مسکن تا حدودی متعادل می‌شد و قدرت خرید مردم در بازار افزایش پیدا می‌کرد.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مصرف اینترنت نشان می‌دهد نوروز امسال حدود یک میلیون نفر از تهران خارج شده‌اند و این آمار در نوروز سال گذشته، چهار میلیون نفر بوده است.

**درپی نامگذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان "جهش تولید" با ابلاغ وزیر تعاون، کارگروه ویژه جهش تولید تشکیل می‌شود.

**مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان از ثبت‌نام ۱۰ هزار متقاضی در مرحله دوم طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در این شهر جدید خبر داد.

**نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: فعالیت کلید به‌دست ها در استان‌های شمالی کشور همچون گیلان و مازندران و برخی از استان‌های دارای ظرفیت‌های گردشگری همچون اصفهان ممنوع شده است.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف کشور، اظهار کرد: کلید به دست‌ها در بازه زمانی شیوع ویروس کرونا در تهران فعالیتی نداشته‌اند.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: با هدف تأمین نقدینگی و تداوم صادرات، بخشی از منابع بلوکه شده پرداختی صادرکنندگان از محل مالیات بر ارزش افزوده صادرات آزاد شود.

کد خبر 416443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    رییس تامین اجتماعی چرا حقوق ما مستمری بگیر بد بخت که حقوق زیر ۲ میلیون میگیره اضافه نشد شما چرا از حق ما دفاع نمیکنی ما که قسط دارم عروس داماد همه میان خونم چکار کنم از کجا بیارم ترا بخدا فکری بحال ما بکنید شما میتونید با این حقوق زندگی کنی چرا این همه به ما ظلم میشه
  • AE ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    فکر همه هستید الا کارگران زحمت کش انصاف نیست بخدا