توصیه‌های نوروزی یک متخصص تغذیه

تاثیر رژیم غذایی کم کربوهیدرات در پیشگیری از افزایش سن بر مغز، عدم درمان فقر آهن از طریق رژیم غذایی، توصیه‌های نوروزی یک متخصص تغذیه، حذف میوه و سبزیجات و افزایش خطر ابتلا به کرونا و فرمول غذایی برای کاهش سرطان و بیماری قلبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به گفته محققان، فرایند پیری با به حداقل رساندن مصرف کربوهیدرات‌های ساده قابل پیشگیری یا بازگشت است. مطالعه جدید محققان دانشگاه استونی بروک نیویورک نشان می‌دهد رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارای پتانسیل پیشگیری و بازگرداندن تاثیرات مرتبط با سن در مغز انسان است. مطالعات همچنین نشان داد تغییرات نوروبیولوژیکی مرتبط با افزایش سن در سنین پایین‌تر قابل مشاهده هستند. معمولاً تغییرات در عملکرد مغز از اواخر دهه ۴۰ اتفاق می‌افتد.

آزمایشات نشان می‌دهد نشانگر مرتبط با افزایش سن مغز با مصرف منابع مختلف سوخت از جمله کاهش گلوکز و افزایش کتون ها تنظیم می‌شود.
«لیلیان موجیکا پارودی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «نتایج مطالعه ما نشان داد ما می‌توانیم با جایگزینی کتون ها به جای گلوکز به عنوان سوخت نورون‌ها، از تأثیر روند پیری مغز پیشگیری کرده یا آن را برعکس نماییم.»

وی در ادامه افزود: «ما فکر می‌کنیم با افزایش سن، مغز توانایی اش در متابولیز مؤثر گلوکز را از دست می‌دهد، در نتیجه نورون‌ها به تدریج از گرسنگی می‌میرند و شبکه‌های مغزی دچار ناپایداری می‌شوند. ناپایداری شبکه‌های مغز با اختلال شناختی مرتبط بوده و با وجود بیماری دیابت نوع۲ هم تسریع می‌شود.

حذف میوه و سبزیجات و افزایش خطر ابتلاء به کرونا

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، گفت: حذف میوه‌ها و سبزیجات یا کاهش آن در رژیم غذایی می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و موجب ابتلاء به بیماری‌های مختلف به ویژه ابتلاء به کرونا ویروس در این مقطع زمانی شود.

فتح‌الله پورعلی، اظهار کرد: این نوع رژیم‌های خودسرانه سبب مشکلاتی در دستگاه گوارش می‌شود، به‌طور کلی می‌توان گفت که رژیم‌های غذایی نامناسب و غیرعلمی می‌تواند پیامدهای نامناسبی مانند پرخاشگری و عصبی بودن، ضعف عضلانی، مشکلات گوارشی، سردرد، سرگیجه، افسردگی، بی‌حالی، ریزش مو، کمخونی، پوکی استخوان را به همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه امروزه بیشتر افراد جامعه از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند، اظهار کرد: دستیابی به وزن ایده آل و لاغری باعث مد شدن رژیم گرفتن شد و در این راستا برخی افراد چاق، حداقل یکبار رژیم کاهش وزن را تجربه کرده‌اند.

وی اضافه کرد: رژیم‌های لاغری در برخی موارد خود سرانه و یا بر اساس توصیه یا تجویز افراد غیرمتخصص بوده و این نوع رژیم همواره با اما و اگرهایی همراه بوده است.

پورعلی گفت: این روزها فقط کاهش فوری وزن برای برخی افراد مهم بوده و این گروه بدون توجه به سلامتی خود و برای داشتن ظاهری مناسب از رژیم‌های غذایی غیرعلمی و خودسرانه پیروی می‌کنند.

این متخصص تغذیه، بیان کرد: رژیم‌های خود سرانه در برخی موارد با حذف برخی مواد غذایی مانند مواد غذایی نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، برنج و ماکارونی همراه بوده و برخی افراد کربوهیدرات‌ها را حذف کرده و به جای آن پروتئین بیشتر از حد معمول مصرف می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه حذف برخی مواد غذایی و یا وعده‌های غذایی از دیگر رژیم‌های نامناسبی است که برخی افراد بکار می‌گیرند، گفت: برخی افراد باورهای غلطی مانند حذف برنج و نان از رژیم غذایی، دارند.

پورعلی افزود: هر کدام از این رژیم‌ها و صد البته تمام رژیم‌های غیراستاندارد و غیرعلمی و رژیم‌هایی که افراد غیرمتخصص تجویز می‌کنند، عوارضی به همراه دارند.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرمز بهداشت آذربایجان شرقی با ارائه تعریفی از رژیم غذایی صحیح، گفت: رژیم غذایی صحیح رژیمی است که در آن همه گروه‌های غذایی توصیه شده گنجانده شود، بطوری که مواد غذایی گروه‌های غذایی اصلی مانند غلات، سبزیجات، میوه جات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزها و لبنیات در آن وجود داشته باشد.

توصیه‌های نوروزی یک متخصص تغذیه

مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران در خصوص نگهداری وزن در حد متعادل در ایام نوروز، گفت: لازم است دو اقدام اساسی توجه به میزان و کیفیت غذاها و میان وعده‌های مصرفی و استفاده از برنامه غذایی کافی، متعادل و متنوع و ورزش و تحرک جسمی متعادل و مداوم روزانه صورت گیرد.

برلیانت بزرگمهر، افزود: خوش گذراندن و برخورداری از اوقات شاد و پرنشاط به مفهوم پرخوری، بدخوری و ایجاد تغییرات نامناسب در زندگی نیست، بلکه به معنای ایجاد اصلاحات مناسب و مفید در برنامه زندگی و برنامه تغذیه‌ای است. از موقعیت مغتنم و شاد نوروز جهت برخورداری از سلامت بیشتر و روحیه بهتر و درنتیجه داشتن اوقاتی پربارتر و ثمربخش‌تر استفاده کنید.

وی تاکید کرد: توجه داشته باشید که تعطیلات شیرین نوروز را با ایجاد تغییرات نامناسب در شیوه زندگی و تغذیه خود، تبدیل به اوقاتی تلخ و ناگوار پس‌ازاین ایام نکنند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: در ایام نوروز جهت برخورداری از سلامت بهتر در میهمانی‌ها بجای شیرینی از انواع میوه استفاده نکنید. در تعطیلات نوروز پس از برخاستن از خواب حتماً صبحانه میل کنید تا از مصرف هله هوله‌های پرکالری تا هنگام ناهار جلوگیری شود. در صورت صرف غذا در رستوران، غذاهای کم‌چرب و کم‌نمک سفارش دهید.

وی ادامه داد: تا حد امکان در برنامه غذایی خود از گوشت قرمز به میزان کمتر استفاده کنید. در برنامه غذایی خود هفته‌ای چند بار گوشت سفید میل نموده و بخصوص ماهی را جانشین گوشت قرمز کنند. در هفته حداقل دو بار مخلوط غلات و حبوبات را جانشین گوشت قرمز کنید.

مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران، اظهار کرد: در تعطیلات نوروز از برنامه غذایی منظم و صحیح پیروی کنید. تأخیر زیاد و طولانی در ساعات مصرف صبحانه، ناهار و شام موجب اختلال در تغذیه می‌شود.

به گفته بزرگمهر، از مصرف نوشابه‌های گازدار همراه غذا خودداری کنند. هرگز نوشابه، شربت و چای را جانشین آب نکنید. از افراط در نوشیدن چای و نیز مصرف چای غلیظ و پررنگ پرهیز کنید. بهتر است بجای نوشیدن مکرر چای در میهمانی‌ها از آب استفاده نمائید.

عدم درمان فقر آهن از طریق رژیم غذایی

یک کارشناس علوم تغذیه، عدم مصرف لبنیات جهت جلوگیری از ابتلاء به کرونا را اشتباه دانست و گفت: برخی تصور می‌کنند شیر سردی است و نباید در روزهای کرونایی مصرف شود، اما مصرف نکردن شیر خطر ابتلاء به بیماری را بالاتر می‌برد. تجویز هر نوع رژیم غذایی مخصوص برای پیشگیری از ابتلاء به یک ویروس خاص مانند کرونا صرفاً جنبه اقتصادی دارد.

امیرحسین خلخالی راد، با بیان اینکه برای اینکه سیستم ایمنی خوبی داشته باشیم و بتوانیم در این شرایط از خودمان مراقبت کنیم به ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها نیاز داریم، افزود: زمانی که یک پاندمی به وجود می‌آید باید رژیم غذایی که کاهش وزن سریع ایجاد می‌کند را کنار بگذاریم، زیرا کاهش وزن خطر ابتلاء به بیماری را بالا می‌برد.

این کارشناس علوم تغذیه، تصریح کرد: برای تقویت سیستم ایمنی به ویژه در این روزها، باید پروتئین کافی با ارزش بیولوژیکی بالا دریافت کنیم. البته ۷۰ درصد پروتئین دریافتی باید از منابع حیوانی همچون شیر، پنیر، تخم مرغ، گوشت، مرغ و ماهی تأمین شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی تصور می‌کنند شیر سردی است و نباید مصرف شود، اما مصرف نکردن شیر خطر ابتلاء به بیماری را بالاتر می‌برد، گفت: افرادی که فقر آهن دارند نمی‌توانند از طریق خوردن غذا و رژیم غذایی کم خونی خودشان را درمان کنند، زیرا یک عدد قرص آهن ویتامینی معادل ۱۰ سیخ کباب گوشت دارد و امکان مصرف این حجم غذا برای یک نفر امکان پذیر نیست.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که در طول روز لبنیات، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها را به اندازه کافی دریافت می‌کنند، نیازی به مصرف مولتی ویتامین ندارند. اگر در کنار غذا از ویتامین C، روی، سلنیوم و منیزیم استفاده کنیم، سطح ایمنی بدن ما بالا می‌رود.

فرمول غذایی برای کاهش سرطان و بیماری قلبی

بیشتر مردم تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا خطر ابتلاء به بیماری‌هایی خطرناک مانند سرطان و بیماری قلبی را کاهش دهند. در شرایطی که برخی عوامل، مانند ژنتیک، قابل کنترل نیستند، برخی تغییرات سبک زندگی می‌توانند احتمال ابتلاء به این بیماری‌ها را کاهش دهند.

مصرف یک رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها، ترکیباتی که در مواد غذایی و نوشیدنی‌های گیاهی وجود دارند، می‌تواند خطر مرگ ناشی از سرطان و بیماری قلبی را کاهش دهد. این مطالعه داده‌های رژیم غذایی ۵۳,۰۴۸ دانمارکی که طی بیش از ۲۳ سال جمع آوری شده بود را تجزیه و تحلیل کرد.

پژوهشگران دریافتند رابطه‌ای معکوس با مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سرطان و مصرف منظم مقادیر متوسط از مواد غذایی سرشار از فلاونوئیدها وجود دارد. این به معنای آن است که مصرف هرچه فلاونوئیدها با خطر کمتر مرگ ناشی از این شرایط مرتبط بوده است. پژوهشگران دریافتند که این اثر با مصرف حدود ۵۰۰ میلی گرم از فلاونوئیدها در روز به نقطه اوج خود می‌رسد.

همچنین، این مطالعه ارتباطی قوی بین مصرف منظم فلاونوئیدها، سیگار کشیدن، و نوشیدن الکل نشان داد. افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به بیماری‌های مزمن ناشی از سیگار کشیدن و مصرف الکل قرار داشتند، به واسطه مصرف مواد غذایی سرشار از فلاونوئید به نظر می‌رسد از فواید بیشتری برخوردار شده بودند.

البته پژوهشگران هشدار دادند که این به معنای آن نیست که مصرف غذاهای سرشار از فلاونوئیدها آثار مضر مصرف الکل و سیگار کشیدن را از بین می‌برد. اما آنها متوجه شدند که این کار ممکن است به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن ناشی از این عادات مضر کمک کند.

فلاونوئیدها گروهی از ترکیبات گیاهی هستند که معمولاً در میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پوست درخت، ریشه‌ها، ساقه‌ها، گل‌ها، و چای وجود دارند. فلاونوئیدها به واسطه خواص ضد التهاب و ضد سرطان خود شناخته شده هستند و فواید آنتی اکسیدانی نیز ارائه می‌کنند. فلاونوئیدها یک زیر گروه از پلی‌فنول ها، دسته‌ای از ترکیبات گیاهی که با یک سری فواید سلامت مانند کاهش خطر ابتلاء به بیماری قلبی، دیابت نوع دو، و برخی انواع سرطان پیوند خورده اند، محسوب می‌شوند.

کد خبر 415551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.