ایران در سال ۹۸ + عکس

روزهای آخر سال فرصت مناسبی است برای مرور اتفاق‌های شیرین و اکثرا تلخی که در سال ۱۳۹۸ رخ داد.

به گزارش ایمنا در روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات سال ۹۸ در ایران خواهیم انداخت؛ اتفاقاتی مانند سیل‌های نوروزی، ترور شهید سلیمانی، ماجرای پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین در دی ماه و بیماری کرونا در اواخر زمستان ۹۸ را به طور مختصر مرور خواهیم کرد.

۱ فروردین: سیل در گلستان، مازندران و خراسان شمالی

افزایش بارندگی در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ منجر به جاری شدن سیل در روز اول عید ۹۸ در استان‌های شمالی ایران شد. تلفات این سیل در استان‌های شمالی حداقل ۱۴ نفر بود (استان مازندران ۵ نفر، گلستان ۷ نفر و خراسان شمالی ۲ نفر) و یکی از بی‌سابقه‌ترین سیل‌های صد سال اخیر در این مناطق به شمار می‌رفت.

سیل

گفته می‌شود در این حادثه طبیعی، طی دو روز ۳۰۰ میلی‌متر بارش رخ داده که برابر متوسط بارش یک‌ساله استان گلستان است.

۵ فروردین: سیل در فارس، خوزستان و کرمانشاه

بارندگی شدید که از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۵ فروردین در شیراز آغاز شد، فاجعه‌ای باورنکردنی را در ورودی شهر و منطقه دروازه قرآن به وجود آورد.

سیل

حدود ۲۰۰ خودرو در ابتدای جاده شیراز تهران کنار دروازه قرآن شیراز به علت بارندگی شدید در عرض ده دقیقه بر اثر سیل واژگون شدند. در این حادثه ۲۲ کشته و بیش از ۱۹۰ مصدوم گزارش شد سیل در آن روز به خانه‌های مسکونی متعددی آسیب زد. این سیل در استان‌های خوزستان و کرمانشاه هم جاری شده و تلفاتی در بر داشت.

طغیان رودخانه الوند در سر پل ذهاب زندگی ساکنان این منطقه را که از زمان زلزله کرمانشاه در چادر و اتاقک‌های پیش‌ساخته ساکن بودند، با دشواری‌هایی رو به رو کرد. فرماندار سرپل ذهاب در استان کرمانشاه از جان باختن یک نفر در یکی از روستاهای منطقه در اثر سیلاب خبر داد و همچنین در ۱۵ فروردین جسد یک نفر دیگر نیز در کنار هرسین و به علت طغیان رودخانه با بازدید غرق شده بود کشف شد.

در اثر وقوع سیل در استان کرمانشاه در مجموع ۲ هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی در استان آسیب دید که از این میزان ۱۵۳ واحد شهری و بقیه روستایی بودند.

در استان خوزستان بر اثر شکسته شدن سیل‌بندهای روستاهای اروندکنار و وقوع سیل در این روستاها دو کودک سه و شش ساله در نهر قصر، در مرکز اروندکنار جان باختند.

سیل در این منطقه به علت مد دریا و ورود آب آن به رودخانه و طغیان آب نهرهای روستاها ایجاد شده بود. در استان خوزستان طغیان رودهای کارون و اروند رود و پر شدن سدها خسارت ۱۳۸ میلیارد تومانی به زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی وارد کرد.

۱۱ فروردین: سیل در لرستان و ایلام

سیل در استان لرستان در روزهای ۶ و ۱۲ فروردین در ۲ مرحله خسارت‌های بسیاری به مردم خرم‌آباد، پل‌دختر و بسیاری از شهرهای دیگر تحمیل کرد. در این سیل حدود ۱۵ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.

لرستان

استان ایلام در هفته دوم فروردین دچار خسارت شد و در دوازدهم فروردین برای ساعتی راه‌های ارتباطی تلفنی به این استان قطع شد.

۷ خرداد: حضور مارک ویلتموس در فوتبال ایران

پس از پایان جام ملت‌های آسیا کارلوس کیروش پس از ۸ سال از سمت سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران برکنار شد و پس از چند ماه بلاتکلیفی مارک ویلموتس مربی بلژیکی در خرداد ۱۳۹۸ رسماً سکان هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را برعهده گرفت.

تیم ملی ایران زیر نظر ویلموتس توانست در یک بازی تیم ملی کامبوج را با نتیجه ۱۴ بر صفر شکست دهد. اما بعد از چند ماه، این مربی از سرمربی‌گری تیم فوتبال ایران برکنار شد.

۷ خرداد: اعتراف محمد علی نجفی شهردار سابق تهران به قتل همسر خود

میترا استاد در صبح روز سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ به ضرب گلوله در منزل مسکونی‌اش واقع در سعادت‌آباد تهران کشته شد.

نجفی

محمد علی نجفی شهردار سابق تهران به عنوان مظنون اصلی این قتل شناخته شد و ۱۰ ساعت بعد با مراجعه به پلیس آگاهی تهران به قتل همسر دوم خویش اعتراف کرد، او در دادگاه بدوی، به قصاص نفس محکوم شد ولی در تاریخ ۲۳ مرداد از سوی اولیا دم بخشیده شد.

۱۸ شهریور: دختر آبی

سحر خدایاری (هوادار تیم استقلال) که او را با لقب دختر آبی می‌شناسند در اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه اقدام به خودسوزی کرد. مرگ وی در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ منجر به واکنش فیفا و بسیاری از اهالی فوتبال جهان شد.

۲۵ شهریور: جان باختن کودک ۶ ساله در ورزشگاه آزادی

در جریان بازی تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی، یک پسر بچه ۶ ساله در گیت‌های الکتریکی ورزشگاه دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

این کودک عماد صفی یاری نام داشت و در محوطه ورودی وزرشگاه آزادی در میان داربست‌ها درگذشت.

۱۸ مهر: ورود زنان به ورزشگاه آزادی در بازی ایران و کامبوج

بانوان ایرانی در روز ۱۸ مهرماه برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و کامبوج در چهارچوب مسابقات جام جهانی به ورزشگاه آزادی تهران رفتند.

​    ​

این دیدار با نتیجه ۱۴ بر صفر به نفع تیم فوتبال ایران به پایان رسید و امیدواری برای ورود زنان به استادیوم‌ها را تقویت کرد.

۱۹ مهر: حمله به نفتکش ایرانی

در ۱۹ مهر ۱۳۹۸ نفت‌کش سابیتی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالاً بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۲۰: ۵ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی در دریای سرخ دچار انفجار در بخش بدنه شد.

سابیتی

خوشبختانه در جریان این حمله موشکی هیچکدام از خدمه کشتی آسیب جسمی ندیدند، اما مقداری نفت خام به آب‌های دریای سرخ نشت کرد.

۲۴ آبان: گرانی بنزین

افزایش قیمت بنزین به لیتری ۳,۰۰۰ تومان در آبان ماه یکی از اتفاقات مهم سال ۹۸ محسوب می‌شود.

این موضوع باعث ناآرامی‌هایی در شهرهای مختلف شد که در جریان آن تعدادی جان خود را از دست دادند.

۲۶ آبان تا ۱ آذر: قطعی اینترنت در ایران

در پی ناآرامی‌های پس از گرانی بنزین اینترنت ایران به مدت چند روز قطع شد.

۲۶ آذر: مرگ کولبران نوجوان در مریوان

در روزهای پایانی آذر ۹۸، خبر مفقود شدن دو کولبر در ارتفاعات ژالانه کردستان رسانه‌ای شد. آزاد خسروی ۱۷ ساله و فرهاد خسروی ۱۴ ساله دو برادر کولبر، اهل روستای نِی در شهرستان مریوان بودند. جسد آزاد، در ۲۶ آذر در حالی پیدا شد که بر اثر سرمازدگی شدید جانش را از دست داده‌بود. سه روز بعد، با کمک صدها نفر از مردم محلی، جنازهٔ فرهاد خسروی که بر اثر یخ‌زدگی جان باخته بود، در نزدیکی جادهٔ اصلی پیدا شد.

۵ دی: رمز پویا

استفاده از رمز دوم پویا از دی‌ماه ۱۳۹۸ در هنگام خرید اینترنتی اجباری شد. دلیل اجباری‌شدن رمز پویا، پیشگیری از کلاهبرداری و فیشینگ اعلام شد.

۱۳ دی: شهادت سردار قاسم سلیمانی

در بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ خبری غیر قابل باور منتشر شد: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله‌ای تروریستی توسط پهپاد آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

سلیمانی

سپهبد قاسم سلیمانی در این واقعه به همراه ابومهدی المهندس از رهبران گروه حشدالشعبی و ۱۰ تن دیگر به مقام شهادت نائل شدند. افراد بسیاری در سراسر ایران برای محکوم کردن این ترور به خیابان‌ها آمدند.

۱۷ دی: خاکسپاری سردار شهید قاسم سلیمانی

طی روزهای شنبه ۱۴ تا چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ تشییع و تدفین شهید سلیمانی در شهرهای کاظمین، بغداد، نجف، کربلا، اهواز، مشهد، تهران و قم انجام شد و نهایتاً پیکر سپهبد سلیمانی در نیمه شب ۱۸ دی در کرمان به خاک سپرده شد.

سلیمانی

در ۱۷ دی ماه و طی مراسم تشییع سردار در زادگاهش یعنی شهر کرمان به دلیل ازدحام جمعیت ۵۶ نفر از تشییع کنندگان جان باختند.

۱۸ دی: انتقام سخت؛ حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد

همزمان با خاکسپاری شهید قاسم سلیمانی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جواب این ترور تعدادی موشک بالستیک به مواضع دولت آمریکا در پایگاه عین الاسد کشور عراق شلیک کرد.

الاسد

در طی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا که از آن با عنوان رسمی عملیات شهید سلیمانی یاد می‌شود، تجهیزات کاربردی و جنگی ارتش آمریکا از بین رفت و تعداد آسیب دیدگان این حمله به طور رسمی اعلام نشد.

۱۸ دی: ماجرای پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین

سقوط هواپیمای اوکرانی در بامداد ۱۸ دی ماه در نزدیکی فرودگاه امام خمینی تهران یکی از تلخ‌ترین وقایع سال ۱۳۹۸ است.

این هواپیما به همراه ۱۷۶ سرنشین در پی یک حادثه دلخراش سقوط کرد و علت آن خطای انسانی اعلام شد.

۷ بهمن: مرگ ۱۵ هزار پرنده در تالاب میانکاله مازندران

روز ۷ بهمن ۹۸ خبر مرگ هزاران پرنده مهاجر در تالاب میانکاله بسیاری از مردم و فعالان محیط زیست را ناراحت کرد.

پس از آزمایش‌های سازمان دامپزشکی کشور، دلیل مرگ ۱۵ هزار پرنده مهاجر سم بوتولیسم اعلام شد. اگرچه بسیاری از فعالان محیط زیست این موضوع را زیر سوال بردند.

۳۰ بهمن: شیوع ویروس کرونا

در حالی که بیش از یک ماه از شیوع ویروس کرونا در چین و کشورهای اطراف گذشته بود، در ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ اولین مورد از ابتلاء به ویروس کرونا در شهر قم گزارش شد. در اسفند ۹۸ اخبار ایران و جهان تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا بود، طبق آمار رسمی تا تاریخ ۲۶ اسفند ماه تعداد مبتلایان به کرونا در ایران ۱۴۹۹۱ نفر و جان باختگان این ویروس ۸۵۳ نفر است.

کرونا

۲ اسفند: انتخابات

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ و همزمان با نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم برگزار شد.

به نظر شما مهمترین رویداد خبری ایران در سال ۱۳۹۸ چه بود؟

کد خبر 415306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    0 0
    عجب سال بدی بود بره دیگه برنگرده