تغذیه سالم، شاه کلید پیشگیری از کرونا

ویتامین‌ها دشمن ویروس کرونا، راه‌های پیشگیری از سوزش معده، مصرف شیر و افزایش خطر ابتلاء به سرطان سینه، احتمال آلودگی میوه و سبزیجات به ویروس کرونا و تغذیه سالم شاه کلید پیشگیری از کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه‌های به مردم برای مقابله با ویروس کرونا به مردم توصیه کرد: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری ویروس کرونا دارد. عامل ابتلاء به این ویروس بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های ریوی، قلبی، سو تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است.

مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه و یک عدد پرتقال یا دو عدد نارنگی، هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو که از منابع خوب ویتامین A هستند برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها (بجز سبزی‌های نشاسته ایی) و حداقل دو واحد میوه توصیه می‌شود.

کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلاء هستند و لازم است برای پیشگیری نکات زیر را رعایت کنند.

بنا بر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افراد برای پیشگیری از کرونا، هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند، هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه مصرف و خوردن پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا مهم است. از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین پرهیز شود و استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.

مصرف شیر و افزایش خطر ابتلاء به سرطان سینه

نتایج مطالعات محققان دانشگاه لوما لیندا در آمریکا نشان می‌دهد که بسته به میزان مصرف، نوشیدن شیر می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان سینه را در بانوان تا ۸۰ درصد افزایش دهد. به استناد نتایج این تحقیق، مصرف تنها یک چهارم تا یک سوم فنجان شیر در روز خطر ابتلاء به سرطان سینه را در بانوان تا ۳۰٪ و نوشیدن حداکثر یک فنجان شیر در روز، این خطر را تا ۵۰٪ افزایش می‌دهد. به علاوه، در خانم‌هایی که روزانه دو تا سه فنجان شیر می‌نوشند، این خطر بین ۷۰ تا ۸۰٪ افزایش می‌یابد.

محققان معتقدند که دلیل احتمالی این موضوع در محتوای هورمون جنسی موجود در شیر نهفته است، زیرا گاوها شیردهی می‌کنند و در اغلب موارد حدود ۷۵٪ گله گاوهای شیری باردار هستند. مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد سرطان سینه می‌شود، هورمون‌های جنسی هستند. به علاوه، در برخی موارد به ارتباط میان مصرف لبنیات و سایر پروتئین‌های حیوانی با افزایش سطح فاکتور رشد شبه انسولین نوع یک (IGF-۱) همراه است، که گمان می‌رود عامل افزایش خطر بروز برخی سرطان‌های خاص باشد.

تغذیه سالم، شاه کلید پیشگیری ازکرونا

رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به اهمیت تغذیه سالم در پیشگیری از ابتلاء به کرونا و هنگام بیماری، اظهار کرد: نقش محوری تغذیه در کاهش بار بیماری‌ها و جلوگیری از بیماری‌های غیر واگیر نظیر دیابت، اضافه وزن، سندم متابولیک، بیماری‌های قلب و عروق و سرطان به اثبات رسیده و رعایت اصول تغذیه سالم می‌تواند تا ۵۵ درصد از باربیماری ها را در آینده کاهش دهد.

جلال الدین میرزای رزاز، افزود: حدود ۲۴ تا ۲۸ درصد از بیماران بستری در بیمارستان‌های ایران دچار سو تغذیه هستند که متأسفانه این امر باعث طولانی شدن مدت زمان بستری بیمار گردیده و درمان را با اخلال جدی مواجه می‌کند. ضمن اینکه هزینه‌های مادی و معنوی زیادی به بیمار و خانواده او تحمیل می‌کند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با تاکید بر راهکارهای تغذیه‌ای پیشگیری از ابتلاء به کرونا، گفت: شاه کلید پیشگیری از ابتلاء به کرونا افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

این متخصص علوم تغذیه، تصریح کرد: مطلب که سیستم ایمنی به دو بخش اختصاصی و غیر اختصاصی تقسیم می‌شود، غیر اختصاصی، شامل پوست، آنزیم لیزوزوم، لایه‌های مخاطی همچون گوارش، تنفس و گلبول‌های سفید است و اختصاصی، شامل لنفوسیت‌های T و B است.

رزاز تاکید کرد: افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های مزمن و حاد تنفسی و نقص سیستم ایمنی، نیازمند مراقبت‌های ویژه تغذیه‌ای هستند. چنانچه شرایط رعایت اصول کلی تغذیه سالم فراهم باشد همه ویتامین‌ها و املاح برای بدن تأمین می‌شود.

این متخصص تغذیه، اظهار کرد: توجه ویژه به صبحانه کامل مانند استفاده از عدسی، لوبیا، تخم مرغ، سبزیجات، حبوبات، مصرف زرد چوبه به همراه زعفران، دارچین و سیر، مصرف شود.

وی تاکید کرد: بهتر است همراه غذا، پیاز خام یا سالاد و سبزیجات، روغن زیتون و لیموترش یا نارنج مصرف شود. استفاده از میان وعده‌ها مثل میوه، انواع مغزها و شکلات تلخ به عنوان منابع آنتی اکسیدان، مورد توجه قرار گیرد.

احتمال آلودگی میوه و سبزیجات به ویروس کرونا

طی چند روز اخیر با گسترش شیوع بیماری کرونا در کشور اخبار مبتنی بر تأثیر برخی مواد خوراکی در روند ابتلاء به این بیماری بازار برخی محصولات خوراکی از جمله زنجبیل، لیمو و سیر را داغ کرده است و در پی این افزایش تقاضاها قیمت این محصولات نیز در حال افزایش است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات در خصوص حجم تقاضا در بازار، گفت: " در حال حاضر تقاضا در بازار برای اغلب محصولات عادی و مانند سایر روزهای سال است اما در خصوص برخی از محصولات مانند زنجبیل، سیر و لیمو شاهد تقاضای نجومی در بازار هستیم. "

اسدالله کارگر، افزود: میوه و سبزیجات آخرین محصولات سبد خرید مردم برای شب عید هستند و بر این اساس تا ۲۷ الی ۲۸ اسفند بازار تقاضا نجومی را تجربه نخواهد کرد بلکه حجم عظیم تقاضا در آخرین روزهای اسفند به وجود خواهد آمد.

وی در خصوص احتمال آلودگی محصولات به ویروس کرونا، گفت: " میوه و سبزیجات از جمله محصولاتی هستند که صحت و سلامت آنها را نمی‌توان تضمین کرد چراکه این محصولات در فضای باز پرورش پیدا می‌کنند و برای پرورش آنها از انواع سموم و آفت کش‌ها استفاده می‌شود"

رئیس اتحادیه میوه و سبزیحات، تصریح کرد: اتحادیه میوه و سبزیجات تمام تلاشش را برای رساندن محصول سالم به مغازه دارها و فروشگاه‌ها می‌کند با این حال احتمال اینکه این محصولات در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها آلوده شوند نیز بسیار بالا است و تقاضا ما از مردم این است که پس از خریدن محصولات آنها را با دقت بشویند و ضد عفونی کنند.

راه‌های پیشگیری از سوزش معده

سوزش سر دل ناشی از عملکرد نامناسب مری است. گاهی اوقات علائم سوزش سر دل آن‌قدر زیاد است که بیشتر افراد آن را با حمله قلبی اشتباه می‌گیرند. یکی دیگر از علل اصلی ابتلاء به این عارضه، انتخاب غذای نامناسب است. برخی از غذاها باعث به هم خوردن تعادل ph بدن و افزایش اسیدیته معده می‌شود. از جمله این خوراکی‌ها که باید به میزان متعادل آن را مصرف کرد عبارتند از:

گوشت قرمز

مصرف بیش از حد گوشت قرمز سطح التهاب بدن را افزایش می‌دهد. گوشت قرمز باعث افزایش اسید معده می‌شود و مشکلاتی برای هضم ایجاد می‌کند.

گوجه فرنگی

اگر از بیماری بازگشت اسید به مری رنج می‌برید، بهتر است از گوجه فرنگی و محصولات آن پرهیز کنید. گوجه سرشار از اسید سیتریک، مالیک اسید و آسکوربیک اسید است که می‌تواند معده و مری را اذیت کند. این اسید می‌تواند سبب احساس سوزش ناخوشایندی در سینه شود. مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت می‌تواند علائم ریفلاکس و سوزش معده یا سر دل را تشدید کند.

شکلات

شکلات حاوی کافئین و محرک‌های دیگری مانند تئوبرومین است که باعث ریفلاکس یا سوزش معده می‌شود. تئوبرومین نوعی متیل گزانتین است که مانع تنگ‌شدن ماهیچه اسفنکتر تحتانی می‌شود و به این ترتیب به شکل مستقیم احتمال ریفلاکس را افزایش می‌دهد. شکلات چربی زیادی دارد، یعنی هضم آن طولانی‌تر است و می‌تواند محرک سوزش معده باشد.

قهوه

کسانی که برای بازیابی قدرت و انرژی روزانه، چیزی جز نوشیدن قهوه را انتخاب نمی‌کنند، یک مشکل اساسی دارند. قهوه اگرچه خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد ولی یکی از منابع اصلی کافئین است و کسانی که از سوزش سر دل رنج می‌برند، باید از آن اجتناب کنند. کافئین باعث افزایش اسیدیته معده و ریفلاکس می‌شود.

سوسیس و مواد غذایی کنسرو شده

سرشار از مواد مصنوعی است که باعث ایجاد بیش از حد اسید در خون و معده می‌شود. این نوع غذاها با چربی بالا بر متابولیسم معده شما تأثیر می‌گذارند. اضافه کردن این غذاها به رژیم روزانه به بیماری‌هایی مانند چاقی و سطوح بالای کلسترول و چربی منجر می‌شود.

کد خبر 412424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.