تقویت سیستم ایمنی با مصرف زیره سیاه

زیره دارای خواص بی‌شماری مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب، کاهش وزن و کنترل قند خون است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیره سیاه گیاهی است دو ساله که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر می‌رسد. این گیاه بیشتر در سواحل رودخانه‌ها می‌روید و کشت آن به آب زیادی نیاز ندارد. زیره دارای نوعی اسانس روغنی فرار بوده که از چند ماده دارویی و موثر مانند تانن، رزین، صمع، نوعی الکل و کمی ترکیبات نیتروژن تشکیل شده است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی زیره می‌پردازیم:

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف زیره

ویتامین C، فلاونوئیدها و "فیتواتوتن" موجود در زیره سیاه دارای خواص ضد میکروبی طبیعی است. ویتامین C برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها به دلیل استرس و اضطراب ضعیف شده، بسیار مفید است، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که فعالیت گلبول‌های سفید را تحریک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مقابله کرده و مانع بروز بیماری‌ها شود. زیره سیاه دارای ویتامین A و آهن فراوان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

زیره سیاه و بهبود عملکرد قلب

ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های موجود در زیره به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کرده و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی و ضربان نامنظم قلب پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، فیبر موجود در این گیاه خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش می‌دهد. مصرف مقادیر کم زیره باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها شده و بدین ترتیب فشار خون کاهش پیدا می‌کند. اما توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف این گیاه افزایش فشار خون را به همراه دارد.

کاهش وزن با مصرف زیره سیاه

زیره علاوه بر این‌که طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد، در کاهش وزن نیز بسیار موثر است، زیرا این گیاه دارای مقدار زیادی فیبر بوده که باعث کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. نتایج مطالعات بسیاری نشان داده است که مقادیر بالای فیبر موجود در زیره برای کاهش چربی شکم مفید است. به منظور بهره مند شدن از خواص زیره در کاهش وزن بهتر است پودر آن را به غذا، سالاد یا سبزیجات دیگر اضافه کرد.

زیره سیاه و کنترل قند خون

مصرف منظم زیره تاثیر شگفت انگیزی در کاهش هیپوگلیسمی دارد و به درمان دیابت کمک می‌کند. نتایج بررسی‌های محققان نشان داده است که مصرف روزانه مقدار کمی زیره در مبتلایان به دیابت، به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. علاوه بر این، دانه‌های زیره دارای کمیمالدئید است که در بهبود تحمل گلوکز موثر بوده و با کاهش قند خون به جلوگیری از بروز دیابت کمک می‌کند.

کد خبر 411114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.