برای کاربری تالار تیموری پیش داوری نکنید/ اولویت مرمت است

اصفهان شهری تاریخی با آثاری نفیس و باارزش است که از جمله آن‌ها می‌توان به تالار تیموری اشاره کرد. این تالار که با نام «چهار حوض» نیز شناخته می‌شود، در زمان تیموریان ساخته شده و در مجموعه دولت‌خانه صفوی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این تالار در سال‌های پایانی دهه شصت به دکتر محمدعلی جعفریان برای تبدیل شدن به موزه تاریخ طبیعی تحویل داده شد، وی در آن محل، مجموعه‌ای با ارزشی از تاریخ طبیعی فراهم آورد، اما پس از درگذشت این استاد زمین شناسی زمزمه‌هایی در خصوص تعطیلی موزه مطرح شد چراکه این تالار به صورت اجاره‌ای در اختیار وی قرار گرفته بود و علت تعطیلی آن نیز مرمت بنا عنوان شد. این امر واکنش‌هایی را از سوی برخی فعالان این حوزه از جمله فرزندان و وارثان استاد جعفریان به دنبال داشت.

پس از چندی فعالان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان پیشنهاد تغییر کاربری این تالار را مطرح کردند چراکه معتقد بودند اولاً حضور مجسمه‌های سیمانی بزرگ، زیبایی تالار را تحت‌الشعاع قرار داده و از طرفی محیط این تالار سنخیتی با محتوای آن ندارد. محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان معتقد است که در هر محیط محتوا باید با قالب همخوانی داشته باشد و یکی از اقداماتی که شهرداری در این خصوص باید انجام دهد این است که محتوایی مناسب با تالار تیموری را فراهم کند.

پس از تصمیم به تغییر کاربری تالار تیموری دو مسئله مطرح شد؛ نخست اینکه کاربری تالار چه خواهد بود و دیگر اینکه سرنوشت موزه طبیعی چه می‌شود؛ ابتدا این بحث مطرح شد که این بنا قرار است موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی اصفهان شود، این پیشنهاد اعتراضاتی را به همراه داشت؛ مدیرگروه موزه دانشگاه هنر اصفهان که به این پیشنهاد خوش بین نبود پرسشی را مطرح کرد و گفت «باید توضیح داده شود که موزه هنرهای سنتی با موزه هنرهای تزئینی که آن هم در مجاور تالار تیموری است، چه تفاوتی دارد؟ و باید توجه داشت که یک کاسه سفالی را هم در موزه "صنایع دستی"، "هنرهای سنتی" و"هنرهای تزئینی" می‌توان قرار داد و مفهوم هنرهای سنتی بیش از حد عام است.»

تالار تیموری فضای مناسبی برای موزه تاریخ طبیعی نیست

از طرفی دیگر موزه تاریخ طبیعی که با تلاش دکتر جعفریان تأسیس و ۳۰ سال فعالیت کرده است در حقیقت محیطی مناسب برای آموزش و بازدید کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود و نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت. این موزه مربوط به بخش خصوصی است، اما تلاش میراث فرهنگی و شهرداری برای یافتن محیطی مناسب برای این موزه همچنان ادامه دارد.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آثار موزه تاریخ طبیعی سنخیتی با باغ تیموری ندارد به همین دلیل موافق اینکه این آثار در این بنا باشند نبودم؛ این بنا همانطور که می‌دانید یکی از آثار ملی و تنها یادگار از دوره تیموری است.

ساغر حمیدی می‌افزاید: تا حدودی در دوره‌های مختلف در ساخت معماری که از این اثر باقی مانده است دخل و تصرفاتی شده، اما اصل این بنا مربوط به دوره تیموری است و تنها بنای منحصر به فرد ما در این زمینه است و منکر موزه تاریخ طبیعی از نظر آثاری که دارد، نیستیم و نمی‌توان گفت آثار بی ارزشی هستند.

بیشتر بخوانید در:

وی ادامه می‌دهد: آثاری که مرحوم دکتر جعفریان با دید ویژه خودشان جمع‌آوری کرد بسیار تخصصی بوده است و گونه‌های منحصر به فردی است اما تالار تیموری گنجایشی برای نمایش این آثار نداشت و فضای آن نمی‌توانست برای معرفی آن آثار کاری انجام دهد و بجاست که این موزه به محیط مناسب و استاندارد این کار منتقل شود.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اضافه می‌کند: با توجه به اینکه تنها کاربری فرهنگی مفیدی که می‌توان برای این بنا در نظر گرفت همان موزه است من بسیار با موزه بودن تالار تیموری موافق هستم، اما اینکه چه نوع موزه‌ای باشد نیاز به مطالعه، فکر، تحقیق و طراحی مناسب در این خصوص دارد تا این محیط تبدیل به موزه‌ای نشود که مجدداً محیط با آثار سنخیت نداشته باشد.

تالار تیموری نیاز به مرمت دارد

حمیدی تصریح می‌کند: بنابراین فکر می‌کنم اگر در این زمینه پیش داوری نشود بهتر است یعنی اجازه دهیم تحقیقات انجام شود چراکه تالار تیموری نیز نیاز به مرمت دارد و دغدغه اول و مهم مرمت آنجا است.

وی می‌افزاید: تالار تیموری معماری نفیس و تزئیناتی دارد که تا به حال دیده نشده است پس به نظر من اگر موزه‌ای در آنجا قرار گیرد باید موزه‌ای باشد که اختصاصات ویژه و معماری آنجا را نیز محترم شمارد و به نمایش درآورد.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در خصوص یافتن محیطی مناسب برای انتقال موزه تاریخ طبیعی می‌گوید: موزه تاریخ طبیعی متعلق به بخش خصوصی بوده و دولتی نیست که ما بخواهیم برای آن میان ارگان‌های مختلف تعامل داشته باشیم اما باید کمک کنیم تا فضای مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

حمیدی ادامه می‌دهد: از آن جایی که محتوای این موزه کم نظیر و متعلق به کل شهر است باید تمامی دست اندر کاران اعم از میراث فرهنگی و حتی دانشگاه‌ها از این نظر که نمونه‌های منحصر به فرد زمین شناسی و زیست شناسی در آن وجود دارد دست به دست هم دهند تا بتوانند فضای مناسبی برای این موزه فراهم کنند و متولیان بخش خصوصی باید بیایند تا پای یک میز بنشینیم و یک هم اندیشی در این زمینه داشته باشیم.

کد خبر 410798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.