ایوان ضلع جنوب غربی تالار تیموری اصفهان مرمت و بازسازی شد

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از اتمام مرمت بنای تاریخی تالار تیموری در شهر اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اله یاری با اعلام این خبر گفت: مرمت ایوان ضلع جنوب غربی تالار تیموری اصفهان با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال در دستور کار قرار گرفت و  بازسازی و مرمت شد.
وی تصریح کرد: مرمت تالار تیموری اصفهان شامل تثبیت سطوح تزئینات، تمیزکاری تزئینات، استحکام بخشی به همراه انجام کلیه مراحل زیرسازی و اجرای خط کشی با خط ابزار می باشد.
وی از آغاز عملیات مرمت تالار تیموری اصفهان از مرداد ماه سال جاری به مدت سه ماه خبر داد و عنوان کرد: با نظارت کارشناسان واحد نظارت بر مرمت ابنیه تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، توسط پیمانکار تا اوایل آبان ماه سال جاری به اتمام رسید.
تالارتیموری در جنوب خیابان استانداری اصفهان قرار دارد که نام دیگر آن عمارت چهارحوض است. این تالار از بناهای دوره تیمور گورکانی است که در سال ۸۰۵ هجری قمری بعد از قتل عام مردم اصفهان، تیمورلنگ دستور ساخت آنرا در مجاورت باغ نقش جهان داد.
این تالار در ابتدا دارالحکومه بوده است. تالار تیموری دارای سالنی وسیع با ایوان بزرگی در مقابل آن همراه با چند اتاق متصل به هم است. این تالار دارای تزئینات بسیار جالب از نوع قطاربندی های گچی است و پنجره‌های گچبری بسیار ریز و زیبایی داشته است.
در دوران حکومت پهلوی تالار تیموری محل اقامت افسران و سربازان بود که در سال ۱۳۲۷ شمسی به باشگاه افسران اختصاص یافت و همزمان با آن به تقلید از مینیاتورهای کاخ چهلستون تابلوهای مینیاتور را به ترئینات آن اضافه کرده‌اند.
سنگاب بسیار نفیس و زیبای بنا دارای اشعاری زیباست که به خط نستعلیق برجسته روی آن حجاری شده است. این سنگاب در وسط یکی از باغچه‌های این کاخ در ضلع جنوبی زینت بخش عمارت است.
در جلوی تالار حوض آبی وجود داشت که به چهارحوض معروف بوده و بنابراین این تالار را، عمارت چهارحوض نیز می‌نامیدند. این تالار که چندین دوره از هنر معماری اسلامی را به تصویر می کشد، اکنون در اختیار موزه تاریخ طبیعی اصفهان است./
12135/135

 
کد خبر 254307

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.