عفونت‌ قارچی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

عفونت‌های قارچی زمانی اتفاق می‌افتد که قارچ ناحیه ای از بدن را درگیر کرده و با سیستم ایمنی بدن مقابله می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ابتلا به عفونت های قارچی در بیشتر نقاط جهان امری طبیعی و رایج است و هر فردی در طول عمر خود ممکن است حداقل به یکی از انواع آن مبتلا شود. عفونت‎های شایع مانند پای ورزشکاران، عفونت قارچی کشاله ران و کچلی قارچی به راحتی قابل سرایت است. این عفونت‌ها در افراد سالم، معمولاً تنها در سطح پوست گسترش می‌یابد؛ بنابراین درمان آن‌ها آسان است. در ادامه شما را با بعضی از انواع عفونت‌های قارچی و روش‌های درمان آن آشنا می‌شویم:

عفونت قارچی پای ورزشکار

پای ورزشکار با ایجاد خارش‌، سوزش، ترک‎خوردگی و لایه‎برداری در پا همراه است. این قارچ، نوعی کرم حلقوی است که معمولاً بین انگشتان پا ایجاد می‌شود و می‎تواند از طریق محیط مرطوب اتاق رختکن، حوله و کفش آلوده منتقل شود. با پوشیدن دمپایی مخصوص حمام در باشگاه، شستن روزانه پاها، خشک کردن آن‌ها و پوشیدن جوراب تمیز می‌توان از سرایت این بیماری جلوگیری کرد.

عفونت قارچی کشاله ران

نشانه‌های عفونت قارچی کشاله ران شامل بروز جوش در اطراف کشاله ران بوده که با خارش و قرمز شدن ناحیه مزبور همراه است. این عفونت نوع دیگر کرم حلقوی است و معمولاً در اثر تعریق، محیط‌های مرطوب و لباس‌های ورزشکاران ایجاد می‌شود. با تمیز و خشک کردن کشاله ران، عوض‌کردن لباس‌های خشک و لباس زیر و همچنین خودداری از پوشیدن لباس‌های تنگ، می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

قارچ ناخن

ناخن‌های شکننده، بی‌رنگ و ضخیم ممکن است از نشانه‌های عفونت قارچ ناخن باشد. با تمیز و خشک نگه‌داشتن دست و پا، پوشیدن جوراب‎های خشک و عوض‎کردن مکرر آن‌ها، پوشیدن دمپایی مخصوص حمام، استخر یا اتاق رختکن و خودداری از خراشیدن پوست‎های آلوده به عفونت، می‌توان از ابتلا به قارچ ناخن جلوگیری کرد. همچنین پوشیدن کفش‌های جلو باز که انگشتان پا را به‌هم فشار ندهد و استفاده نکردن از ناخن‌گیر مشترک می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

کرم حلقوی

کرم حلقوی در در اثر تماس مستقیم پوستی با فرد یا حیوان آلوده ایجاد می شود. این عفونت قارچی می‌تواند روی بدن یا پوست سر ایجاد شود. راهکار پیشگیری از این عفونت، تمیز و خشک نگه‌داشتن بدن است. عفونت کرم حلقوی به‌راحتی پخش می‌شود؛ بنابراین افرا باید از استفاده مشترک حوله، شانه یا سایر موارد شخصی پرهیز کنند.

راهکارهای پیشگیری از عفونت های قارچی

توصیه می‌شود افراد پس از انجام تمرینات ورزشی، لباس ورزشی خود را عوض کنند. وسایل ورزشی مرطوب، محلی مناسب برای رشد قارچ‌ها و سایر میکروب‌ها است. بعد از هر بار استفاده از لباس‌های ورزشی، آن‌ها را بشویید و قبل از تمرینات ورزشی، لباس تمیز بپوشید.

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی در منزل، بهترین راهکار، تمیز و خشک نگه‌داشتن پوست است. روزانه لباس زیر و جوراب خود را عوض کنید. بگذارید کفش‌های ورزشی هوا بخورد و مرتباً آن‌ها را بشویید. در منزل نیز کفش‌های خود را از پا خارج کنید تا پاهای‌تان در معرض جریان هوا قرار گیرد.

بهداشت رختکن و سالن بدن‌سازی

برای مقابله با عفونت‌های قارچی توصیه می‌شود در اتاق رختکن باشگاه دمپائی‌های مخصوص به پا کرده و از نشستن روی نیمکت‌های مرطوب خودداری کنید. تشک یا حوله تمرین خود را به‌صورت مشترک استفاده نکنید. قبل و بعد از تمرین دستان خود را بشویید و قبل و بعد از استفاده از تجهیزات ورزشی، آن‌ها را خشک کنید.

درمان عفونت‌های قارچی

با وجود حداکثر تلاش برای پیشگیری، گاهی عفونت قارچی ایجاد می‌شود و در این موارد، مراجعه به پزشک ضروری است. در عفونت‌های خفیف، تمام آنچه نیاز دارید، داروهای موضعی است، اما برای درمان عفونت‌های جدی ممکن است به مصرف داروهای تجویزی خوراکی نیاز باشد. عفونت‌های قارچی پوست و ناخن ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما به ندرت باعث خارش و سوزش شود. اگر نگران عفونت قارچی کشاله ران، پای ورزشکار یا هر گونه جوش دیگر هستید، با ارائه دهنده خدمات درمانی مشورت کنید.

کد خبر 410477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.