تب‌های اورژانسی کودکان کدامند؟

شایع‌ترین علت بروز تب در کودکان بیماری‌های عفونی است و معمولاً بیماری‌های ویروسی باعث بروز تب می‌شوند. غیر از ویروس ها، عوامل عفونی دیگر مثل باکتری‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها در بالا رفتن تب بدن کودکان موثر است، همچنین بیماری‌های بدخیمی مثل سرطان‌ها و بیماری‌های روماتیسمی می‌توانند باعث بروز تب شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بروز تب در کودکان از شایع‌ترین عوامل نگرانی والدین است تب کشنده نیست مگر اینکه بسیار بالا و طولانی باشد، به عنوان مثال دمای ۴۱.۶ درجه سانتی گراد که از قسمت رکتال اندازه گیری شود، نشانه وجود بیماری جدی است که معمولاً علت آن عفونت‌های شایع است. وقتی کودک دچار تب می‌شود سیستم ایمنی بدن او در مقابل بیماری و عفونت مقاومت می‌کند، پس مغز فرمان بالا رفتن دمای بدن را می‌دهد، زیرا در این حالت است که گلبول‌های سفید می‌توانند به ویروس‌ها و باکتری‌ها حمله کنند.

بیشتر مواقع تب کودک خیلی مشکل خطرناکی نیست. تب ویروسی در کودکان یکی از بیماری‌های واگیر دار است که در صورت عدم رعایت بهداشت می‌تواند به سرعت به کودکان دیگر انتقال یابد و آن‌ها را به این بیماری مبتلا کند؛ زمانی که ویروس وارد بدن کودک می‌شود، سیستم ایمنی بدن درگیر شده و در نتیجه دمای بدن به منظور مقابله با این عامل خارجی افزایش می‌یابد. در خصوص علل ابتلاء تب در بین کودکان، موارد خطرناک و اورژانسی تب و عوارض آن با محمد راست قلم متخصص نوزادان و کودکان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

بروز تب در بدن کودکان چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

دمای طبیعی بدن در طول روز در نوسان است کمترین دمای بدن را صبح زود و بیشترین دمای بدن در غروب داریم. یعنی دمای طبیعی و نرمال بدن از ۵/‏۳۶ درجه سانتی گراد در صبح‌ها شروع می‌شود و تا ۵/‏۳۷ درجه سانتی گراد در بعد از ظهرها و غروب افزایش می یابد. دمای بدن کودکان بیشتر از این اندازه تب محسوب می شود، معمولاً دمای بدن در همه سنین یکسان است.

شایع‌ترین علل ابتلاء به تب در کودکان چه مواردی است؟

شایع‌ترین علت بروز تب بیماری‌های عفونی است و معمولاً بیماری‌های ویروسی نیز باعث بروز تب می‌شوند. غیر ازویروس ها عوامل عفونی دیگر مثل باکتری‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها در بالا رفتن تب بدن کودکان مؤثر است. ولی در این میان شایع‌ترین علت بروز تب بیماری‌های ویروسی است، علاوه بر بیماری‌های عفونی علل دیگری هم داریم که باعث تب می‌شود. بیماری بدخیمی مثل سرطان‌ها و بیماری‌های روماتیسمی می‌توانند باعث بروز تب شوند.

تب‌های ساختگی چه زمانی بروز می‌کند؟

برخی از اشخاص فعالیت‌های ورزش زیادی انجام می‌دهند و یا داروهایی را مصرف می‌کنند که این عوامل باعث بروز تب‌های ساختگی می‌شود. همچنین گرما زدگی، یک سری از بیماری‌های سیستماتیک، بیماری‌های متابولیک باعث ایجاد این نوع تب‌ها می‌شود.

آیا بروز تب در همه موارد برای کودکان خطرناک است؟ پایین آوردن تب در چه مواقعی ضروری است؟

درو واقع تب یک مکانیسم دفاعی برای بدن است و بدن دمای خود را از حد طبیعی بالاتر می‌برد که در این دما میکروب‌ها رشد و تکثیر پیدا نکنند. بنابراین هیچ عجله‌ای برای پایین آوردن تب در شرایط معمولی و در کودکان سالم نداریم مگر در چند مورد استثنایی پایین آوردن تب سرعت می‌یابد. اول اینکه کودک سابقه تب و تشنج داشته باشد در این موارد بهتر است که به صورت اورژانسی دمای بدن او را پایین آورد. اگر کودک سابقه بیماری تنفسی، قلبی و نقص ایمنی داشته باشد در این موارد هم بهتر است که تب به صورت اورژانسی پایین آورده شود. به دلیل اینکه وقتی دمای بدن بالاتر می‌رود مصرف اکسیژن بیشتر شده، بنابراین در مواردی که مشکل زمینه‌ای قلبی، نارسایی ریوی و کم خونی‌ها وجود داشته باشد یا کودک سابقه تب و تشنج دارد بهتر است که به صورت اورژانسی تب او را کاهش دهیم.

آیا پاشویه کردن کودکان را برای پایین آوردن تب توصیه می‌کنید؟

پاشویه کردن برای تب‌های بسیار مناسب است. در بین کودکان با تب‌های ۳۸ و ۳۹ درجه این عملکرد لازم نیست و معمولاً کودکان سالم را پاشویه نمی‌کنیم. پاشویه کردن مربوط به تب‌های بالای ۴۰ درجه می‌شود. استفاده از آب ولرم و حوله خیس نیز توصیه می‌شود، همچنین استفاده از تب برها برای کاهش تب در کودکان مانعی ندارد.

بالا رفتن تب در بین کودکان چه عوارضی را به دنبال دارد؟

بروز تب در کودکان باید جدی گرفته شود. در مورد تب در نوزادان از بدو تولد تا یک ماهگی مساوی با اورژانس است یعنی اگر نوزادی دمای بدنش از ۳۷.۵ بالاتر رفت باید به وسیله پزشک ویزیت شود و فوق العاده اورژانسی است، به دلیل اینکه این نوع تب‌ها علت‌ زمینه‌ای دارد و عفونت‌های زودرس سریع پیشرفت کرده و نیازمند بررسی است.

در بین کودکان سالم بروز تب چندان اورژانسی نیست، اما برخی از کودکان بیماری‌های زمینه‌ای و سابقه تشنج دارند یا دچار بیماری‌های قلبی و ریوی هستند، در این موارد متأسفانه بروز تب در بین بچه‌ها اورژانسی بوده و عوارضی را به دنبال دارد، بایستی تب در بین آنها را جدی گرفت و نسبت به پایین آوردن آن به وسیله پزشک اقدام کرد.

بروز تب دربیماری آنفلونزا به چه صورتی است و برای کاهش آنچه باید کرد؟

بیماری آنفلونزا یک بیماری خوش خیم با تب سه یا چهار روزه بوده و معمولاً در شب‌ها میزان تب بیشتر می‌شود، در کنار بروز تب ممکن است بدن درد، گوش درد، سردرد و سوزش گلو هم وجود داشته باشند. بعضی از کودکان و بزرگسالان دچار اسهال و استفراغ هم می‌شوند. باید بیمار از مصرف آنتی بیوتیک پرهیز کند به دلیل اینکه روند بیماری را طولانی‌تر می‌کند. برای درمان آنفلونزا داشتن استراجت کافی، استفاده از تب برها و مصرف مایعات توصیه می‌شود.

آیا مصرف داروهای گیاهی برای پایین آوردن تب در بین کودکان را توصیه می‌کنید؟

یکی از مواردی که با آن تب را در کودکان پایین می‌آوریم استفاده از مایعات است به خصوص در مواردی که تب بالا باشد و به آن هاپیرپروکسی تب‌های بالای ۴۰ درجه می‌گوئیم که استفاده از سرم تراپی توصیه می‌شود. است. مصرف مایعات و گیاهان هم برای کاهش تب بسیار مفید است اما نمی‌توان اذعان کرد که فقط یک سری از داروهای گیاهی خاص باعث کاهش تب می‌شوند.

بروز تب در بین کودکان چه هنگامی نگران کننده است؟

تب یک مکانیسم دفاعی است، والدین از بروز تب در بین کودکان سالم نگران نشوند. در بین این گروه از کودکان نیازی نیست که تب را به صورت اورژانسی پایین آورد. تب سیستم ایمنی و دفاعی بدن مثل سرفه کردن است. در واقع سرفه کردن هم یک مکانسیم دفاعی است و با سرفه کردن ارگانیسم‌های پاتوژن و مهاجم از بدن دور می‌شود.

کد خبر 409085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.