بزرگترین مزرعه شهری جهان بر بام‌های پاریس

پاریس، پرجمعیت‌ترین شهر اروپا، در حال رشد است؛ اما اینجا منظور از رشد، افزایش جمعیت نیست بلکه میوه‌ها و سبزیجات در سراسر شهر رو به رشد است!

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در یکی از مناطق اطراف پایتخت فرانسه مزرعه‌ای شهری در حال رشد است که قرار است روزانه یک تن سبزیجات و میوه برای ساکنان شهر تامین کند.

این فضای سبز که بر بام یک مجتمع بسیار بزرگ ایجاد شده است، میزبان بزرگترین مزرعه شهری جهان واقع بر پشت‌بام خواهد بود. باغ‌بام بزرگ پاریس فضایی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع، یعنی حدود دو برابر یک زمین فوتبال را در برگرفته است و در آن بیش از ۳۰ گونه گیاه خوراکی کاشته شده است.

گیاهانی که در بزرگترین باغ‌بام پاریس رشد می‌کنند، بدون وجود خاک به حیاط خود ادامه می‌دهند و آب مورد نیاز خود را از باران تامین می‌کنند. در این شیوه که آیروپونیک یا هواکشت نام دارد از کم‌ترین میزان آب برای پرورش گیاهان بسیاری در یک فضای محدود استفاده می‌شود. اساس کشاورزی آیروپونیک عبارت از پرورش گیاهان به‌حالت معلق یا آویزان در محیط‌های دارای فضای باز یا نیمه‌باز است.

گیاهان از طریق افشانه کردن ریزمغذی‌های محلول در آب مورد نیاز آن‌ها بر ریشه‌های آویزان و ساقه‌های پایین‌شان تغذیه می‌شوند و برگ‌ها و بخش تاج گیاهان پرورشی که کانوپی خوانده می‌شود، به سمت بالا گسترش می‌یابد. ریشه‌های این گیاهان توسط صفحات نگهدارنده‌ای از بخش فوقانی مجزا می‌گردد و گیاهان کوچکتر را در حفره‌های کوچکی که بر روی صفحات فوم فشرده ایجاد شده‌ است، جا می‌دهند و سپس آن‌ها را روی محفظه‌های آیروپونیک( هواکشت) مستقر می‌کنند تا با این روش از میزان هزینه و کارگر مورد نیاز کاسته شود.

افرادی که به مزرعه سبز پاریس می‌روند می‌توانند از نزدیک با فرآیند پرورش گیاهان خوراکی آشنا شوند و حتی مزه نمونه‌هایی از این گیاهان را در رستوران باغ‌بام بچشند. این مزرعه سبز میزبان تورهای آموزشی و برگزاری رویدادهای مختلف نیز هست و افراد باید برای شرکت در این کلاس‌ها و رویدادها از ماه‌ها قبلثبت‌نام کنند تا نوبت به آن‌ها برسد. علاوه‌براین، شهروندان پاریس می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی پرورش گیاهان در مزرعه، فضایی از آن را اجاره کنند و به مزرعه‌داری و کشت گیاهان خوراکی مشغول شوند.

پیش از احداث بزرگترین باغ‌بام جهان در پایتخت فرانسه نیز فعالیت‌های زیادی در خصوص تبدیل پشت‌بام‌ خانه‌ها به فضاهای سبز صورت گرفته بود. با این حال مسئولان شهر مایل بودند از پشت‌بام‌های هموار و مناطق بدون استفاده شهر برای گسترش فضای سبز بهره برند و از این طریق علاوه‌بر کمک به پاکسازی هوا، سبزیجات خوراکی مورد نیاز شهروندان را تامین کنند.

جالب است بدانید که دولت فرانسه متعهد شده است بیش از ۱۰۰ هکتار از پشت‌بام‌ها، دیوارها و فضاهای شهری را تا پایان سال ۲۰۲۰ پوشیده از گیاهان سبز کند که قرار است یک سوم این فضاهای سبز به کشاورزی شهری اختصاص داده شود.

بیشتر بخوانید:

شهرهای روی پشت بام!

تغییر بافت شهری با احداث بام‌های سبز

پشت‌بام‌های شهری به فضای عمومی تبدیل می‌شود

بام شهر "تاینان" سبز می‌شود

پشت‌بام‌ها در آینده میزبان تپه‌های سبز خواهد بود

بزرگترین سقف سبز جهان در میان بلندترین آسمان خراش‌ها

کد خبر 405337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.