بزرگترین سقف سبز جهان در میان بلندترین آسمان خراش‌ها

آشنایی با علوم و قوانین شهری نقش بسزایی درعمران و آبادی شهرها دارد؛ علومی که شناخت آن‌ها منجر به اعمال قوانینی در راستای طراحی ساختمان‌ها و چشم اندازها در فضای شهری می‌شود.

به گزارش ایمنا، فریتس شوماخر(Fritz Schumacher)، یکی از طراحان شهری معروف می‌گوید که شهر مانند یک تابلوی نقاشی است با این تفاوت که به اندازه نصف یک اثر هنری به طراحی آن پرداخته می‌شود و برای نصف دیگر می‌بایست این اثر را مانند یک گیاه دانست که نسبت به شرایط محیط زیست خود نیاز به قوانین و قواعد رشد دارد.

شاید چنین برداشت شود که زندگی شهری، انسان‌ها را از لذت بردن از فضاهای باز و طبیعی محروم می‌سازد در حالی که طراحان شهری با شناخت علوم شهرسازی و به کارگیری روش‌های نوین و خلاق در صدد رفع این معضل هستند. امروزه در این دنیای پر استرس و هیاهو، تاثیر پارک‌ها و فضاهای سبز بر جسم و روان انسان‌ها بر کسی پوشیده نیست. براساس مطالعات، پارک‌ها و فضاهای سبز بر روی بهبود سلامت عمومی و کاهش خشونت در بین افراد با سنین و شرایط مختلف بسیار تاثیر گذار هستند.

برای مثال در تحقیقی، تاثیر فضاهای سبز شهری را بر روی حافظه و قدرت تمرکز دانش آموزان بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند دانش آموزانی که در مدارسی با فضای سبز تحصیل می‌کنند از حافظه بهتر و قدرت تمرکز بالاتری برخوردار هستند. همچنین به تازگی پزشکان برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند، سپری کردن مدتی از زمان روزانه را در فضای سبز و پارک‌ها تجویز می‌کنند. در این راستا با یکی از موفق ترین پروژه های فضای سبز در ایالت آمریکا آشنا می‌شویم.

پارک هزاره شیکاگو

پارک هزاره یا پارک ملنیوم (Millennium Park)، یک پارک عمومی در شهر شیکاگو است که بین آسمان خراش‌های تجاری شیکاگو و ساحل دریاچه میشیگان واقع شده است. این پارک خود بخشی از پارک تاریخی وبزرگ گرنت پارک محسوب می‌شود که شامل فضایی با مساحت ۱۰ هکتار است. این پارک به منظور بزرگداشت هزاره سوم ساخته شده و امروزه به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۷، ورود بیش از ۲۵ میلیون بازدیدکننده به این منطقه، آن را به اولین مقصد گردشگری در شیکاگو تبدیل کرد و همچنین ملنیوم را در میان ۱۰ مقصد برتر گردشگری در ایالات متحده جای داد.

رونق اقتصادی و صنعت گردشگری در منطقه

این پارک محصول مشارکت عمومی و خصوصی بین شهرداری، اشخاص حقیقی و حقوقی، خانواده ها و شرکت‌های خیّر در شیکاگو است. حدود ۴۹۰ میلیون دلار برای اجرای این پروژه سرمایه گذاری شده است؛ مبلغی بیش از دو برابر آنچه که در آغاز طرح پیش بینی می‌شد. اما با افتتاح و استقبال از این پروژه نتایج مثبت آن نمایان شد؛ علاوه بر اینکه سپری کردن زمان در چنین مکانی باعث اثرات مثبت بر روحیه تعداد زیادی از افراد می‌شود، به عنوان یک محرک اقتصادی نیز باعث افزایش ارزش املاک محدوده و کسب درآمد سالانه ۲.۶ میلیارد دلاری در صنعت گردشگری شده است.

طراحی منحصر به فرد در بافت شهری

طراحی منحصر به فرد پارک هزاره که پیوندی از گذشته و حال را نشان می‌دهد، جلوه ای فوق العاده به این مکان بخشیده است. نمایش جنبه‌های مختلف از هنر و پشتیبانی از ۵۰۰ برنامه فرهنگی در سال، توجه هنرمندان و هنردوستان زیادی در سراسر دنیا را به این پارک معطوف کرده است. همچنین در این پارک، معماری نقش به سزایی در ایجاد منظر طبیعی و یک مکان عمومی دارد و این پارک را به یک نمونه بی‌نظیر در خلق فضاهای عمومی سبز در بافت شهری تبدیل کرده است. گفتنی است که پارک هزاره به عنوان یکی از بزرگترین سقف‌های سبز جهان به شمار می‌آید.

دروازه ابر

دروازه ابر Cloud Gate، این نماد شهری محبوب و خلاقانه با الهام از قطره جیوه توسط مجسمه ساز بریتانیایی هندی تبار بین سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ ساخته شده است. به علت تشابه آن به لوبیا، در بین اهالی شیکاگو به لوبیا (Bean)  نیز معروف است. این طرح با هزینه ای حدود ۲۳ میلیون دلار ساخته شده. رویه فلزی آن با انعکاس محدب و مقعر، نمایی زیبا و متفاوت را از آسمان، پارک و افراد به تصویر می‌کشد. سالانه برای نگهداری این نماد شهری، پاک کردن اثر انگشت و غبار و قطرات باران هزینه ای بالغ بر ۷۰ هزار دلار هزینه می‌شود. این اثر هنری بین شهروندان و گردشگران بسیار محبوب است و موقعیت ویژه‌ای را برای خلق عکس‌های خلاقانه فراهم می آورد.

آبنمای کرون؛ خلق فضایی مفرح

آبنمای کرون(Crown Fountain)، ترکیبی از هنر و مجسمه سازی ویدیویی است که توسط هنرمند کاتالان، جاومه پلنسا(Jaume Plensa) ، طراحی شده و با هزینه ۱۷ میلیون دلاری ساخته شده است. این آبنما به افتخار خانواده کرون، اسپانسر پروژه نام گذاری شده است و شامل دو برج ۵۰ فوتی از جنس آجر شیشه‌ای است که بین آنها استخری کم عمق از جنس گرانیت ساخته شده، در این طرح از دو صفحه LED بزرگ به منظور نمایش ویدیو بر روی سطوح برج‌هایی که روبروی یکدیگر قرار دارند استفاده می‌شود. نکته جالب، استفاده از تصاویر ساکنان شهر در سطح آبنماست، هدف از این طرح، نشان دادن تنوع و تفاوت افراد در سن، نژاد و قومیت است؛  به نوعی بیان برابری انسان‌ها با وجود رنگ‌ها و نژادهای متفاوت. این آبنما، با ایجاد فضایی شاد و خلاقانه به مکانی برای تفریح عمومی، رهایی از گرمای تابستان و بازی کودکان تبدیل شده است.

کد خبر 369386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.