پشت‌بام‌های شهری به فضای عمومی تبدیل می‌شود

افزایش بی‌رویه جمعیت در سراسر دنیا برنامه‌ریزان شهری را بیش از پیش به سمت توسعه مناطق مسکونی و کاری سوق داده است؛ به همین دلیل توجه به افزایش فضاهای عمومی و تفریحی از اولویت کم‌تری در بسیاری از شهرهای جهان برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعیت انبوه کلانشهرها و مهاجرت روز افزون به آن‌ها، مقامات رسمی و معماران را به توسعه برج‌های مسکونی برای شهروندان سوق داده است و به همین دلیل فضاهای عمومی در شهرها رو به کاهش رفته است. حتی در بسیاری شهرها، به علت کمبود فضای کافی برای احداث خانه‌های مسکونی و اداری، مقامات رسمی در فضاهای سبز بی‌نظیر، آسمان‌خراش‌هایی برای سکونت شهروندان خود احداث می‌کنند.

امروزه، پشت‌بام‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای احداث فضاهای عمومی در بسیاری از شهرهای جهان بشمار می‌رود چرا که وجود آسمان‌خراش‌های شهری جای کمی برای احداث فضاهای سبز و مکان‌های تفریحی باقی گذاشته است.

در چند دهه اخیر، بسیاری از معماران از پشت بام خانه‌ها، به خصوص خانه‌های بزرگ، برای کاربردهای مختلف بهره گرفته‌اند؛ برخی از آن‌ها از فضای آزاد پشت بام‌ها برای احداث فضای سبز استفاده کرده‌اند، برخی از طراحان وسایل بازی مختلفی را در این مکان‌ها قرار داده‌اند تا کودکان ساکن در آپارتمان‌های کوچک و تاریک را به بازی در این مکان‌ها فراخوانند و برخی دیگر نیز باغ‌هایی مملو از درختان و سبزیجات در پشت‌بام‌ها احداث کرده‌اند تا ساکنان مجتمع‌های مذکور را از محصولات کشاورزی آن بهره‌مند سازند.

برای مثال برنامه‌ریزان شهر آمستردام بر بام یکی از مجتمع‌های بزرگ مسکونی که روی یکی از کانال‌های آب شهر واقع شده ، فضای طبیعی ایجاد کردند که توسط ساکنان آن برای گذراندن اوقات فراغت مورد استفاده قرار می‌گیرد و مکانی برای پرورش گیاهان و حیوانات بومی نیز هست؛ با این اقدام ساکنان می‌توانند بدون صرف وقت زیاد، از یک منظره سبز و  چشم‌نواز رو به شهر در کنار منزل خود لذت ببرند.

یکی از بهترین ایده‌هایی که در خصوص استفاده از پشت‌بام‌ها تا کنون اجرا شده است، تبدیل این مکان‌ها به سینماهایی برای تماشای فیلم بوده است. مدیریت شهری در بسیاری از شهرهای آمریکایی نظیر لس‌آنجلس، نیویورک، سن دیگو و هیستون و همچنین کلانشهر لندن در انگلستان، روی پشت‌بام‌های ساختمان‌های شهر خود صندلی‌هایی به همراه یک صفحه نمایش بسیار بزرگ قرار داده‌اند. مردم می‌توانند از طریق هدفون‌های بسیار با کیفیتی که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، در فضایی مشرف به چشم‌اندازهای زیبای شهری، به تماشای فیلم‌های جذاب در آسمان بپردازند!

همین ایده ساده، علاوه بر اینکه شهروندان را از حالت انزوا خارج می‌کند می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های گروهی در بین افراد شود و به این ترتیب نشاط اجتماعی را با القای حس "لذت دسته جمعی" افزایش دهد. البته نیازی نیست که فضای عمومی الزاما در پشت بام مجتمع‌های مسکونی ایجاد شود بلکه هر خانه‌ای می‌تواند از وجود چنین فضاهای ساده اما پر نقش بیشترین بهره را ببرد.

کد خبر 404678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    0 0
    شهرداری اصفهان هم باید به همین سمت برود.