اکبر هاشمی رفسنجانی؛ از سردار سازندگی تا ترورهای نافرجام

اکبر هاشمی رفسنجانی معروف به سردار سازندگی به‌عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی ایران شناخته‌شده است و چهار بار در سال‌های مختلف هدف ترور قرارگرفته است.

به گزارش ایمنا، اکبر هاشمی بهرمانی، معروف به هاشمی رفسنجانی روز سوم شهریورماه سال ۱۳۱۳ برابر با  ۴ آگوست ۱۹۳۴میلادی، در روستای بهرمان از جلگه نوق شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای متدین و نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از ۹ فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه بی‌بی صفریان است. پدرش تحصیلات حوزوی داشت و از باغداران و کشاورزان منطقه بود. نام‌خانوادگی هاشمی با آنکه سید نیستند به این دلیل برای این خانواده انتخاب‌شده که نام جد پدری‌شان هاشم بوده است. اکبر هاشمی تحصیلات را  از سن ۵ سالگی در مکتب‌خانه آقا سید حبیب آغاز کرد و در مکتبخانه «زن ملا عبدالله» ادامه داد، اما در ۱۴ سالگی به خاطر ظرفیت‌های کم و امکانات محدود روستا و باهدف ادامه تحصیل در حوزه علمیه به قم رفت.

رفسنجانی

 استادان وی در قم سید حسین طباطبایی بروجردی، روح‌الله خمینی، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمدکاظم شریعتمداری، شهاب‌الدین نجفی مرعشی و حسین‌علی منتظری بوده‌اند.

رفسنجانی


رفسنجانی بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سقوط دولت قانونی و حصر محمد مصدق به سیاست روی آورد، با تبعید آیت‌الله خمینی، نقش وی در مبارزه با شاه در داخل کشور پررنگ‌تر شد؛ با آنکه او از تاسوعای سال ۱۳۳۷ با سخنرانی علیه سلطنت در همدان، وارد میدان مبارزه علیه پهلوی شد و ۷ بار، مجموعاً ۴ سال و ۵ ماه به جرم فعالیت مخفیانه علیه دولت آن زمان، بازداشت و زندانی شد و حتی علی‌رغم معافیت، به سربازی اجباری رفت اما نخستین مسئولیت‌های رسمی مبارزه را چند ماه قبل از پیروزی انقلاب پذیرفت و به انتخاب امام(ره) و به همراه چهار روحانی دیگر عضو شورای انقلاب شد که پس انقلاب هم‌ عضو آن شورا و سرپرست وزارت کشور برای برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود.

همسر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی  در سال ۱۳۳۷ با عفت مرعشی زاده ۱۳۱۴، فرزند سید محمدصادق مرعشی ازدواج کرد.

رفسنجانی

فرزندان هاشمی رفسنجانی

حاصل ازدواج عفت مرعشی و هاشمی رفسنجانی ۵ فرزند به نام‌های فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است.

رفسنجانی

دو دختر او با دو پسر آیت‌الله لاهوتی اشکوری امام‌جمعه سابق رشت و از دوستان هاشمی رفسنجانی در دوره زندان، ازدواج کردند فاطمه رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص و فائزه نماینده تهران در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی بود. محسن هاشمی پسر بزرگ اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس کنونی شورای شهر تهران است. مهدی هاشمی فرزند چهارم وی است، در گذشته مسئولیت‌هایی را در وزارت نفت بر عهده داشت. یاسر هاشمی کوچک‌ترین فرزند اکبر هاشمی رئیس دفتر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد بود.

ماجرای ترور اکبر هاشمی رفسنجانی چیست؟

اولین ترور نافرجام اکبر هاشمی رفسنجانی، واقعه‌ای بود که در شب ۴ خرداد ۱۳۵۸ روی داد و طی آن اکبر هاشمی رفسنجانی در داخل منزلش توسط عاملان گروه فرقان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه کبد مجروح شد، در آن شب دو نفر به منزل هاشمی رفسنجانی مراجعه و اظهار می‌کنند که ما حامل پیام خصوصی برای آقای هاشمی رفسنجانی هستیم. محافظان به آنان اجازه ورود می‌دهند و پس از رفتارهای مشکوک آن افراد، هاشمی با آنان درگیر می‌شود.

عفت مرعشی، درباره آن شب چنین گفته است: "غروب بود و هوا تاریک شده بود. من در اتاق را باز کردم و صحنه درگیری آنان را دیدم. رفتم داخل. آن مرد چند بار به‌صورت آقای هاشمی زده بود و صورت او سیاه شده بود. بعد نفر دوم منافقین با اسلحه وارد اتاق شد. اول فکر کردم که یکی از پاسدارها برای کمک آمده. اما دیدم نه، این آدم غریبه است. پریدم جلو. آقای هاشمی را پرت کردم روی زمین. یادم آمد که منافقین به سر آقای مطهری شلیک کرده بودند. خودم را انداختم روی آقای هاشمی و دست‌هایم را دور سر او گرفتم. فرد مهاجم نیز هیچ ابا نکرد. دستش را زیر دست من آورد و دو تا تیر پشت سر هم خالی کرد.

یک تیر هم زد به دیوار اتاق و از در رفت. احتمال داد که آقای هاشمی کشته‌شده است. او که رفت، من بلند شدم. دیدم خون از شکم آقای هاشمی بیرون زده. چادری را که برای نماز برداشته بودم، دور بدن آقای هاشمی بستم. فاطمه شروع کرد به جیغ زدن و گریه کردن. گفتم: جیغ نزن، برو ماشین خبر کن. او رفت. خودم هم دویدم داخل کوچه و داد زدم: همسایه‌ها یک ماشین... آقایی وارد خانه ما شد، گفت: ماشین آماده است. من اول وحشت داشتم. گفتم نکند این آقا از منافقین باشد. حالم خوب نبود، گفتم: شما منافق نیستید؟ گفت: نه، خانم من همسایه شما هستم. آقای هاشمی را بغل کردیم و گذاشتیم توی ماشین. مهدی هم پرید داخل ماشین. رفتیم بیمارستان شهدا. تا ما به بیمارستان برسیم، فاطمه از خانه با بیمارستان تماس گرفته و گفته بود که پدرم تیرخورده، بیمارستان را آماده کنید. در خیابان ما به یک چراغ‌قرمز طولانی برخوردیم. من سرم را از ماشین بیرون آوردم و به پلیسی که سر چهارراه بود، گفتم: چراغ را سبز کن. آقای هاشمی در این ماشین است. تیرخورده. پلیس سریع چراغ را سبز کرد. رسیدیم دم بیمارستان. دیدیم که منتظرند."

رفسنجانی


اکبر هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری خود نیز سه بار در تاریخ‌های ۲ تیر ۱۳۶۹، ۲۱ بهمن ۱۳۷۱ و ۱۲ بهمن ۱۳۷۲ هدف ترور قرارگرفته است.

هاشمی رفسنجانی در دفاع مقدس

نام اکبر هاشمی رفسنجانی در میان اسامی تصمیم‌گیرندگان و صاحبان فکر و ایده‌های اثرگذار در دفاع مقدس، همواره خودنمایی می‌کند. این فرمانده بر اساس لیاقت و تدبیر بالای خود توانست نظر امام راحل را به خود جلب کند و بر اساس حکم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی فرماندهی جنگ را در دست بگیرد.

ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی با پایان دوران ریاست جمهوری رهبر انقلاب، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۶۸ شد و با کسب اکثریت آراء رئیس‌جمهور ایران شد. وی چهار سال بعد و در سال ۱۳۷۲ نیز در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و در مجموع به مدت ۸ سال رئیس‌جمهور ایران بود. در آن دوران با توجه به شرایط جدید کشور و پایان جنگ، اقدامات گسترده‌ای را در ابعاد گوناگون سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی، نظامی و امنیتی انجام داد که به دوران سازندگی شهرت یافته است و خود نیز به سردار سازندگی معروف شد.

شکست هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری

اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و در دور دوم از محمود احمدی‌نژاد شکست خورد.

رد صلاحیت رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۹۲ برای چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نشد و سخنگوی شورای نگهبان دلیل آن را عدم توانایی جسمی لازم عنوان کرده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی درگذشت

هاشمی رفسنجانی در روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ در حال شنا در استخر کوشک متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام واقع در نزدیکی مجموعه سعدآباد دچار عارضه قلبی شد و عملیات احیا توسط محافظان وی حاصلی نداشت و در ساعت ۱۸:۲۰ آن روز با علائم ایست قلبی و در شرایطی که علائم حیاتی نداشت، به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. مراحل احیای قلبی برای وی انجام شد؛ اما تلاش بیش از یک‌ساعته احیای وی ناموفق ماند و ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه همان روز در ۸۲ سالگی مرگ وی اعلام شد.

رفسنجانی

پیکر هاشمی در ۲۱ دی ۱۳۹۵ و پس از اقامه نماز  توسط رهبر انقلاب در دانشگاه تهران از خیابان انقلاب تا حرم امام خمینی(ره) تشییع و در آنجا به خاک سپرده شد.

مسئولیت های هاشمی رفسنجانی چه بود؟

هاشمی رفسنجانی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای مؤثر و برجسته شورای انقلاب بوده و سپس فعالیت‌های خود را در عرصه‌های گوناگون پی گیری کرد، از جمله:

  • عضو شورای ۵ نفره انقلاب
  • عضو کمیته حل مشکل سوخت
  • عضو کمیته استقبال از امام
  • عضو شورای فقهی و از مؤسسان حزب جمهوری
  • عضو و مؤسس جامعه روحانیت مبارز
  • سرپرست وزارت کشور
  • نماینده مردم تهران در دوره‌های اول تا سوم مجلس شورای اسلامی
  • رئیس مجلس شورای اسلامی
  • امام‌جمعه موقت تهران از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۸
  • نماینده امام در شورای عالی دفاع
  • سخنگوی شورای عالی دفاع
  • فرمانده دفاع مقدس ارسال ۱۳۶۲
  • جانشین فرماندهی کل قوا
  • نماینده مردم تهران در دوره‌های اول تا پنجم مجلس خبرگان رهبری
  • نایب‌رئیس مجلس خبرگان در پنج دوره
  • رئیس مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم
  • رئیس‌جمهور دوره‌های پنجم و ششم
  • عضو حیات مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی
  • عضو حیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی
  • رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵
  • رفسنجانی

کتاب های هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی تعدادی کتاب با عنوان مجموعه خاطرات روزانه دارد. او انگیزه‌اش را از نوشتن خاطرات روزانه علاقه به نویسندگی عنوان کرده است و علاوه بر این، متن کامل خطبه‌های نماز جمعه، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و نطق‌های پیش از دستورش در مجلس به‌صورت کتاب‌های جداگانه منتشرشده است.

رفسنجانی


عنوان آثار

  • سرگذشت فلسطین، اکبر هاشمی رفسنجانی، اکرم زعیتر، ناشر: بوستان کتاب قم
  • کارنامه و خاطرات، اکبر هاشمی رفسنجانی، عباس بشیری، محسن هاشمی رفسنجانی، ناشر: دفتر نشر معارف انقلاب
  • آزاداندیشی اسلامی و روشنفکری اسلامی، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناشر: برد
  • جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناشر: زینی
  • فرهنگ قرآن، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناشر: بوستان کتاب قم
  • تفسیر راهنما، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناشر: بوستان کتاب قم
  • جهان در عصر بعثت، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدجواد باهنر، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
  • امیرکبیر: قهرمان مبارزه با استعمار، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناشر: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی
  • همبستگی امت اسلامی (مجموعه سخنرانی‌ها در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی)، اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدجلال میرآقایی (گردآورنده)، ناشر: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • سماحه الشیخ الهاشمی الرفسنجانی فی عصر المجابهه: مذاکرات المخاض السیاسی، عبدالرحیم حمرانی، اکبر هاشمی رفسنجانی
کد خبر 404895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.