پیامک‌های دلواپس

صف آرایی مخالفان و موافقان FATF و ورود مستقیم نیروهای ترکیه و روسیه به لیبی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۱۲دی ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان امروز،  در صفحه نخست امروز با تیتر «مجمع در آزمون دشوار FATF» به بررسی صف آرایی مخالفان و موافقان FATF  پرداخت و نوشت: زمان زیادی باقی نمانده تا بن‌بست ایجاد شده در موضوع FATF دامن اقتصاد و معیشت مردم را بگیرد اما همچنان مخالفت برخی اعضای مجمع که اغلب وابسته به جریان اصولگرا محسوب می‌شوند، با تصویب دو لایحه CFT و پالرمو ادامه دارد. شرایط به نحوی است که دولت و مجلس، دو نهاد اصلی انتخابی و پاسخگو پیرامون موضوع اقتصاد از تصویب این دو لایحه سرنوشت‌ساز در مجمع تشخیص مصلحت نظام ناامید شده‌اند و مستقیماً از رهبر انقلاب درخواست کرده‌اند که به این موضوع ورود کنند. این در حالی است که رفتار مخالفان تصویب لوایح FATF به معطل نگه داشتن CFT و پالرمو در مجمع محدود نمی‌شود و برخی از هواداران این جریان سیاسی، با ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به اعضای معتدل مجمع، تلاش دارند آنان را نیز از دادن رأی مثبت به این لوایح بازدارند. در همین راستا، مجید انصاری به «ایرنا» گفت که از شامگاه دوشنبه حجم انبوهی از پیامک‌هایی با محتوای مخالفت با تصویب لوایح مرتبط با FATF را دریافت کرده است و این پیامک‌ها همچنان ادامه دارد. به گفته او، اگر چه پیامک‌ها تنوع محتوایی داشته اما ۷۰ درصد آنها شبیه به هم بوده و این طور به نظر می‌رسد که از یک مرکز واحد هماهنگ شده است. سیدمحمد صدر، دیگر عضو مجمع در این باره می‌گوید: محتوای آنها این است که «این لوایح را تصویب نکنید»، «تصویب این لوایح خیانت به خون شهدا و بی‌وفایی به امام است» و... یعنی حرف‌ها و صحبت‌هایی که همواره در این موارد گفته می‌شود و من مطمئن هستم ارسال کنندگان این پیامک‌ها هیچ‌کدام نمی‌دانند FATF و CFT چیست و تنها براساس یک اقدام تشکیلاتی شروع به ارسال این پیامک‌ها کرده‌اند. البته آنها از این موضوع هم بی‌خبر هستند که این پیامک‌ها اثری نخواهد داشت بلکه می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. او همچنین برخی از این پیام‌ها را «حاوی تهدید» عنوان کرد. حتی حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، از اصولگرایان معتدل مجمع نیز از این حملات در امان نبوده و اعلام کرده که برای او نیز چنین پیام‌هایی ارسال شده است. به رغم کشیده شدن این تنش به سطح جامعه، اما نشانه‌ای از نرمش در مخالفان این لوایح دیده نمی‌شود و روز سه‌شنبه شدیدترین حملات به لوایح FATF از سوی مخالفان صورت گرفت.

روزنامه ابتکار،  در صفحه نخست امروز خود با تیتر  «لیبی آبستن آشوب» به بررسی ورود مستقیم نیروهای ترکیه و روسیه به لیبی پرداخت و نوشت: لیبی که به مدت بیش از ۴۰ سال در دوران حکومت معمر قذافی علی‌رغم مشکلات جدی ناکارآمدی حاکمیت، ماندگاری کم‌سابقه‌ای را از خود نشان داده بود براساس سه عامل عمده در بستر افزایش نارضایتی عمومی و بحران اقتصادی به طور کامل از هم پاشیده و گرفتار جنگ داخلی شد.  

این سه عامل مهم که منجر به سرنگونی حکومت قذافی شد، عبارت اند از: شکاف میان نیروهای حاکم، نافرمانی بخشی از نیروهای مسلح که اعتراضات مدنی را به جنگ داخلی تبدیل کردند و سومین عامل مداخله نظامی خارجی که بحران در این کشور را به اوج خود رساند. حالا پس از ۹ سال از سرنگونی معمر قذافی، لیبی تبدیل به سرزمینی معلق در آتش و بی‌ثباتی شده است. سرزمینی که در آن نه دولتی وجود دارد و نه ملتی. هرچند دولت فائز سراج در طرابلس مورد تایید سازمان ملل و جامعه جهانی است، اما این دولت حوزه نفوذش بیشتر از محدوده این شهر نیست. در مقابل و در بنغازی اکنون نیرویی به نام ارتش ملی به رهبری خلیفه حفتر وجود دارد که در پایگاه خود یعنی بنغازی، تهدیدی مستقیم علیه دولت طرابلس است و با توجه به حمایت‌های خارجی احتمال دارد که عملیات تصرف طرابلس توسط این نیروها در سال جدید میلادی محقق شود.
 

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیامک‌های دلواپس» به بررسی ماجرای عجیب پیغام‌های ضد «اف‌ای‌تی‌اف»  پرداخت و نوشت: تنها ۱۸ روز، حالا تنها ۱۸ روز تا سالگرد ارسال لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT باقی است و اگر ظرف مدت باقیمانده اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمی متناسب با منافع ملی اتخاذ نکنند، کره شمالی در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی دیگر تنها نخواهد ماند و جمهوری اسلامی نیز به‌رغم تلاش‌های گسترده مسوولان دولتی و اصرار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عضوی از این لیست خواهد شد. قرارگیری در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی یا به عبارتی دقیق‌تر، لیست کشورهای پرخطر برای تجارت بر اساس آنچه مسوولان دولتی به زبان آورده‌اند، سبب تحدید مناسبات مالی جمهوری اسلامی شده، تا حدی که در صورت لغو تحریم‌های ایالات متحده نیز همچنان روابط تجاری تهران با مشکلاتی عدیده مواجه خواهد بود.

موضوع اما فقط و فقط به CFT محدود نیست. لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو دیگر کنوانسیونی است که گروه ویژه اقدام مالی تصویب آن را شرط لازم برای بازنگرداندن تهران به لیست سیاه عنوان کرده ولی با اتکا به آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام و با توجه به عدم بررسی این لایحه اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان برای مدت یک‌سال، عملا باید این لایحه را رد شده در نظر گرفت؛ کما اینکه محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که چه در دوران اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و چه پیش از آن، علنا با لوایح در ارتباط با FATF مخالفت کرده بود، با تایید رد پالرمو تاکید کرده که مصلحان این کنوانسیون را مورد بررسی قرار نخواهند داد.

با این حال اما با برگزاری جدی‌تر نشست مشترک کمیسیون‌های «اقتصاد»، «سیاسی، دفاعی و امنیتی» و «حقوقی_قضایی» با حضور نمایندگانی از قوای مجریه و مقننه، امیدها برای تصویب این لوایح و پرهیز مصلحان از تحریم دوباره ایران بیشتر شد، امیدی که البته واکنش تند مخالفان را در پی داشت.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طولانی‌ترین بهار بورس» نوشت: شاخص بورس با جهش هفت هزار واحدی روز گذشته به رکورد جدیدی در کانال ۳۸۴ هزار دست یافت. به این ترتیب، از بهار سال گذشته شاهد رشد ممتد قیمت‌ها در بازار سهام هستیم که طولانی‌ترین دوره رونق بورس محسوب می‌شود. در این بازه زمانی، شاخص هموزن که در آن همه سهم‌ها اثر یکسانی مستقل از ارزش بازار خود دارند بیش از هفت برابر شده که این سطح از بازدهی نیز در تاریخ بورس تهران بی‌سابقه است. این رکوردها در شرایطی رقم می‌خورد که سنگین‌ترین تحریم‌های بین‌المللی در کنار رشد اقتصادی منفی را در اقتصاد شاهد هستیم. بنابراین حتی با در نظر گرفتن رشد سه برابری نرخ ارز نیز تقریبا عمده الگوهای تحلیلی مرسوم نمی‌توانند توضیح‌دهنده سطوح فعلی قیمت سهام باشند. به‌طوری‌که کارشناسان به اتفاق، نقش پررنگ پول‌های تازه را محرک اصلی رالی ۱۸ ماهه بازار سهام می‌دانند. ارزش معاملات خُرد سهام در برخی روزهای زمستان تا نزدیک پنج هزار میلیارد تومان نیز پیش رفته و نشان‌دهنده دوره جدیدی از جذب نقدینگی به بورس است. هرچند ورود این پول‌ها در نگاه نخست مطلوب و شاید یکی از مهم‌ترین فرصت‌های تاریخ اقتصاد کشور محسوب می‌شود، اما عدم استفاده مناسب از آنها در خدمت تولید واقعی، صرفا بستری برای سفته‌بازی و موج‌سواری‌های کوتاه‌مدت فراهم آورده است.

کد خبر 403854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.