دوراهی ایران برای جهانی شدن یا انزوا

یک تحلیلگر حقوق بین الملل گفت: عدم تصویب FATF می تواند محور مقاومت و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را هدف قرار داده و مسائل و مشکلات بین المللی مهمی را برای ایران به وجود آورد.

پژمان میرکریمی زراسوند در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد عدم تصویب معاهده FATF و پیوستن به گروه مالی اقدام مشترک و مبارزه با پولشویی اظهار کرد: FATF دارای لوایح چهارگانه بوده که از این چهار لایحه، لوایح مبارزه با پولشویی و لایحه منع تأمین مالی تروریست تصویب نشده است.

وی افزود: هدف اروپا و آمریکا قراردادن ایران در تنگنا و فشار حداکثری برای تصویب لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی و منع تامین مالی تروریسم توسط جمهوری اسلامی ایران است؛ چراکه این کشورها به دنبال محدود کردن عمق استراتژیک ایران بوده و با تصویب این لوایح، ایران نمی‌تواند برای گروه هایی که غرب از آنها با نام تروریست نام می برد کمک های مالی ارسال کند؛ زیرا با تصویب این لوایح نظام مالی شفاف تر خواهد شد.

این تحلیلگر حقوق بین الملل ادامه داد: غربی ها بلافاصله گروه های محور مقاومت را در لیست گروه‌های تروریستی قرار خواهند داد؛ همان طور که سپاه پاسداران ایران در این لیست قرار داده شد. تصویب این لوایح توسط ایران باعث ناتوانی در ارسال کمک به سپاه پاسدارن، محور مقاومت حزب الله، حماس، فاطمیون و ... خواهد شد.

میرکریمی زراسوند تصریح کرد: درماوراء معاهده FATF جنگ نیابتی اقتصادی وجود دارد. از دیدگاه غرب کمک های مالی و مبادلاتی که جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد، تأمین مالی تروریست و پولشویی است و اگر ایران نتواند این معاهدات را تصویب کند غرب در رویایی با ایران سخت ترین برخوردهای اقتصادی را خواهد داشت. این رفتار با ایران با مشروعیت جامعه جهانی یعنی کشورهای عضو سازمان ملل و اعضای گروه FATF رو برو شده و مبارزه با ایران را مبارزه با فساد اقتصادی خوانده و مشروع دانسته اند. این همان نقطه حساسی است که می تواند مشکلات بیشتری را برای ایران به وجود بیاورد.

این تحلیلگر حقوق بین الملل تصریح کرد: این دولایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما شورای نگهبان آنها را مغایر با قانون اساسی دانسته و رد کرد. صدور اسلام، حمایت از مستضعفان و محرومان جهان، کمک به گروه های جهادی مبارز و توسعه دین به صراحت در قانون اساسی آمده و به همین دلیل این دو لایحه به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع و تاکنون تصمیمی در اینباره گرفته نشده است.

میرکریمی زراسوند با بیان اینکه کشورهایی که پایه گذار معاهدات بین المللی هستند، خود به تعهدات بین المللی پایبند نیستند، گفت: چه ضرورتی وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران با پیوستن دائم خود به اینگونه معاهدات همچنان زمینه تنگ تر شدن فضا را برای مردم به وجود بیاورد؛ پیوستن به FATF مزایای بسیار زیادی از جمله شفافیت مالی، فعال شدن در عرصه اقتصاد بین الملل و... دارد اما صرف نظر از اینکه ایران از مزایای پیوستن به FATF بهره خواهد برد اما عدم تصویب این دو لایحه باقی مانده می تواند محور مقاومت و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را هدف قرارداده و مسائل و مشکلات بین المللی مهمی را برای ایران به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: اولین اثر مثبت عدم تصویب لوایح مبارزه با پولشویی این است که جامعه جهانی هنوز امضا و تاییدی از ایران نداشته و نمی تواند برخوردی با این کشور داشته باشد، زیرا ایران هنوز این لوایح را تأیید و تصویب نکرده است؛ با این حال عدم تصویب این لوایح دو اثر منفی را نیز در پی خواهد داشت؛ اولین اثر منفی نپیوستن جمهوری اسلامی به FATF زمانی است که ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفته و علاوه بر تحریم های آمریکا، تحریم مربوط به گروه مالی جهانی که همان FATF است بر ایران تحمیل خواهد شد که آثارشان بسیار سنگین تر، زیان بارتر و ویرانگر از تحریم های دیگر است؛ دومین بار منفی نیز این است که ایران را از گردونه تجارت و اقتصاد بین الملل خارج کرده و باعث از دست رفتن شفافیت اقتصادی خواهد شد.

این تحلیلگر حقوق بین الملل خاطرنشان کرد: ایران با پیوستن به این دو لایحه، ریال به ریال هزینه هایش را شفاف سازی می کند و دیگر نمی تواند تحریم ها را دور زده و در بازار سیاه نفت بفروشد و به هرنوع تجارتی تن بدهد. پیوستن یا نپیوستن به معاهده FATF هر دو تهدید بوده و هرکدام مخاطرات خود را به دنبال خواهد داشت. علتی که ایران به این دو لایحه باقیمانده ملحق نمی شود، فلج شدن عمق استراتژیک و بحث صدور انقلاب و حمایت از محور مقاومت است که پذیرفتن یا نپذیرفتنش هرکدام آثار و تبعاتی خاص خود را دارد.

کد خبر 403570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیمردان نوروزی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    با درود به جناب میر کریمی . به درستی اشاره فرمودی ولی به عقیده من تمام این فشارها و لازم الاجرا کردن ایران به پیوستن به لوایح یا قوانین بین المللی که تا چنی پیش هیچ اصراری بر ان نبود از طرف غرب . یک هدف را دنبال میکنند. انهم اینکه جامعه جهانی تصمیم گرفته تا ایران را از یک کشور انقلابی به یک کشور معمولی تغییر داده و در قالب قوانین جهانی گنجانده تا بتواند مدیریت جهانی را طبق روال خود دنبال کنند و این وسط یک دولت کشور خود مختار از انچه جهانی شدن است نداشته باشند... ( میان تمام دنیا یک کشور نمیتواند خود مختار عمل کند)
  • امیر نصیری IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    به نظر من جمهوری اسلامی باید لوایح FTfتصویب کنه وتائید کنه در غیر اینصورت تحریمهای بسیار سنگین تری از جانب کشورهای پیشرو وغرب اعمال خواهد شد وفشار زیادی بر معشیت مردم خواهد آورد که ریسک بالایی دارد با تصویب کردن لوایح رابطه اقتصادی و مبادلاتی بانکیمان با دنیا بهتر خواهد شد ..ومطمعنا همانطور که تا حدودی تحریمها رو تونستیم دور بزنیم سران جمهوری اسلامی راهی هم برای دور زدن اینگونه تعهدات هم پیدا میکنن.
  • سعید کورکور AE ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    کاملا فرمایشات جناب دکتر پژمان میر کریمی زراسوند درست بود-و هیچ موقه زیر مشکلات و تحلیل کردن مشکلات اقتصادی مردم شانه خالی نکرد همیشه پشتیبان ایران بنده-ومردم هست
  • محمد طادی IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    اولین دفعه ای هست که تحلیل های دکتر میرکریمی را خواندم عالی بود چون بیطرفانه گفتند و‌ مزایا و اشکالات پیوستن یا نپیوستن به fatf را دقیقا و صادقانه و علمی بیان کردند ممنونم
  • مرضیه میر محمد حسینی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    بیطرفانه و عمیق و کارشناسانه و با بررسی هر دو دیدگاه اصولگرا و اصلاح طلب عالی بود
  • ایرانی IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    از دلسوزان واقعی کشور انتظار میره با تعقل در مورد آینده تصمیم گرفته شود
  • جلال حسینی DE ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    بالاخره چی میشه دکترجان خسته شدیم به خدا اینهمه تحریم و فشار و اف ای تی و اف و برجام و‌ فقر و مشکلات اقتصادی و ... چه کار بکنیم چند روزه خونه نرفتم بخاطر شرمندگی جلوی دخترم که قول دادم براش چکمه و کاپشن بخرم برای همین همش این چند روز مسافرکشی می کنم با لیسانس معماری میشه این مشکلات حل بشه ؟
  • Zarasvand IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    1 0
    درود بر دکتر میرکریمی عزیز تحلیل جالب ودقیقی بود با نظر ایشان موافقم
  • .:مسافر:. IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    0 0
    به تحلیل گر بین الملل بفرمائید؛ مگر عمق محور مقاومت هم اکنون مورد هدف قرار نگرفته!