مخالفان FATF نگران جیب خود هستند

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: برخی حتی از تلفظ واژه FATF هم عاجزند، اما مدعی اند با تصویب آن خون شهدا هدر می رود و هرزمان که دستشان خالی بوده به بدنه جامعه رجوع می کنند تا حرف ناحق خود را به کرسی بنشانند؛ این رفتارها تنها از کسانی سرمی زند که فکر جیب خود هستند.

محمدعلی محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، پیرامون عدم تصویب FATF اظهار کرد: لازمه پیشرفت و پویایی کشور، رابطه با نظام جهانی است؛ بنابراین کشور برای افزایش زیر ساخت های اقتصادی و جذب سرمایه گذار و درمان اقتصاد مریض کشور، نیازمند رابطه با نظام جهانی است که مهمترین لازمه آن جذب سرمایه گذار خارجی و شفافیت مالی است که متاسفانه این مبحث در کشور گرفتار بازی های سیاسی شده است.

وی افزود: یکی از کانال های ارتباط با جهان در مبحث اقتصادی، FATF یا گروه اقدام ویژه مالی است که ماموریت دارد استانداردهای موثر در مبارزه با پولشویی را مشخص و از تامین مالی گروه های تروریستی جلوگیری کند. این لایحه با توجه به اهمیت ویژه آن در دولت و مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما شورای نگهبان با کلیات آن مخالفت کرده و آن را قرار داد استعماری خواند و سرانجام نیز این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد:  اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام به لایحه FATF نگاهی حقوقی و اقتصادی داشته باشد، خروجی آن به سود کشور است اما در حال حاضر کاسبان تحریم نگاه سیاسی به لایحه را آغاز کرده اند و با ایجاد رعب و وحشت در جامعه سعی دارند مجمع تشخیص را تحت فشار قرار دهند تا این لایحه را رد کند. اینکه عده ای در کشور با شفافیت مالی و عدم پولشویی مخالف هستند زیرا FATF از ورود پول های نامشروع به کشور جلوگیری می کند.

محمدی تصریح کرد: آیا عده ای که مخالف FATF هستند، مسئولیت مشکلات و هزینه های ناشی از عدم تصویب آن را می پذیرند؟ اگر دلواپسان آن را استعماری می دانند راهکاری را برای جلوگیری از پولشویی پیشنهاد کنند. این افراد ناتوانی در ارسال کمک به محور مقاومت را بهانه کرده اند تا با استفاده از آن افکار عمومی را تحریک کرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام را تحت فشار قرار دهند. اگر FATF تصویب شود کمک های مالی وهابیون به گروه های تروریستی در کشور نیز مشخص می شود. مخالفان این لایحه نگران کاسبی خود هستند.

وی تاکید کرد: FATF موثرترین اقدام برای دورزدن تحریم های حداکثری آمریکا به ویژه در حوزه غذا و دارو  است و عدم تصویب آن در این شرایط سخت اقتصادی برای کشور مشکلات مضاعفی را ایجاد خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: دستگاه دیپلماسی ایران اعلام کرد که تصویب لایحه FATF مشکلی برای کشور ایجاد نمی کند، اما عده ای با جوسازی به دنبال عدم تصویب این لایحه هستند. این افراد سابقه سنگ اندازی در تصویب برجام را نیز دارند در صورتی که بهترین دستاورد برجام خروج ایران از شورای امنیت بود و به نوعی سایه اجماع جهانی برای جنگ با ایران را برطرف کرد؛ بنابراین آشکار است که انگیزه مخالفان  لایحه FATF مسائل حقوقی و اقتصادی نیست و تنها ابعاد سیاسی دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: عده ای با جو سازی موضوعی در سطح نخبگان حقوقی و اقتصادی را به سطح جامعه می آورند. این افراد حتی از تلفظ واژه FATF هم عاجزند اما مدعی اند با تصویب آن خون شهدا هدر می رود و هرزمان که دستشان خالی بوده به بدنه جامعه رجوع می کنند تا حرف ناحق خود را به کرسی بنشانند. شاهد اینگونه رفتارها در مجلس نیز هستیم که برخی پرچم کشوری را آتش زدند و شبنامه علیه دولت پخش کردند. این رفتارها تنها از کسانی سر می زند که فکر جیب خود هستند زیرا اگر به فکر مردم بودند با راه حل های قانونی مسائل را پیگیری می کردند.

کد خبر 402308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.