ریچارد فاینمن/ از ماجراجویی تا کسب جایزه نوبل

ریچارد فاینمن، فیزیکدان آمریکایی قرن بیستم بود که به دلیل نظریات خود در مباحث فیزیک ذرات و کوانتوم، جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دلیل اصلی شهرت ریچارد فاینمن به دلیل مطالعات وی در زمینه فرمول‌بندی انتگرال مسیر در مکانیک کوانتوم، نظریه الکترودینامیک کوانتوم و فیزیک ابرشارگی در هلیوم مایع است. او در زمینه فیزیک ذرات نیز مطالعاتی انجام داده و مدل پارتون را هم در این بخش معرفی کرده است. ریچارد فاینمن موفق شد در سال ۱۹۶۵ جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کند. در ادامه شما را با ماجراجویی‌های فاینمن، دوران تحصیلی و موفقیت‌های او آشنا می‌کنیم:

دوران کودکی و نوجوانی ریچارد فاینمن

ریچارد فاینمن در سال ۱۹۱۸ در منطقه کویینز شهر نیویورک متولد شد. پدر ریچارد مدیر فروش بود و همواره پسر خود را به تحقیق کردن در مورد وقایع اطراف تشویق می‌کرد. ریچارد از کودکی به مهندسی علاقه داشت؛ بنابراین یک آزمایشگاه تجربی در منزل برای خود ساخت و در آن‌جا رادیو و وسایل دیگر را تعمیر می‌کرد. فاینمن در ۱۵ سالگی بدون هیج معلمی مباحثی مانند مثلثات، جبر، هندسه تحلیلی، ریاضیات دیفرانسیل و انتگرال را یاد گرفت. او در سال آخر دبیرستان موفق به کسب جایزه قهرمانی ریاضیات در نیویورک شد.

دوران دانشجویی ریچارد فاینمن

ریچارد فاینمن در دوران دانشجویی خود دو مقاله با عنوان‌های The Scattering of Cosmic Rays by the Stars of a Galaxy و Forces in Molecules را در مجله Physical Review منتشر کرد. وی در سال ۱۹۴۲ مدرک دکتری خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. در سال ۱۹۴۳، یعنی زمان جنگ جهانی دوم فاینمن به منظور کار در پروژه تولید اورانیوم غنی شده استخدام شد. این پروژه که منهتن نام داشت از تجربه‌ها و نظریات فیزیکدانان معروف جهان مانند نیلز بور، فرمی و دیگر افراد استفاده می‌کرد. فاینمن در این پروژه مسئول گروه محاسباتی بود؛ او روشی برای انجام محاسبات به صورت موازی پیدا کرد که به صورت باور نکردنی سرعت عمل محاسبات را افزایش داد.

دریافت جایزه نوبل

یکی از مسائل مورد علاقه فاینمن در آن دوره زمانی، بررسی رفتارهای فیزیکی یک دیسک معلق در فضا بود. حل معادلات حرکت چرخشی اجسام، او را به سمت معادلات الکترودینامیک کوانتومی (QED) سوق داد؛ سپس فاینمن در حل معادلات QED، انقلابی به وجود آورد. او برای این معادلات نمودارهایی طراحی کرد که به "نمودارهای فاینمن" معروف شد. این نمودارها به حل معادلات پیچیده QED بسیار کمک می‌کرد. در نهایت او در سال ۱۹۶۵ موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

ماجراجویی‌های فاینمن

فاینمن نه تنها در زمنه فیزیک بلکه در حوزه‌های دیگر نیز یک ماجراجو بود. ماجراجویی‌های او از طریق دو کتابش به نام‌های "حتماً شوخی می‌کنید آقای فاینمن؟ " و "چه اهمیتی می‌دهید مردم چه فکر می‌کنند؟ " بسیار معروف شد. او معلمی بود که در انتقال مفاهیم بسیار پیچیده فیزیک بسیار موفق بود، زیرا به زبانی بسیار ساده آن‌ها را بیان می‌کرد. فاینمن اولین فردی بود که به امکانات فناوری‌های ریز ابعاد که امروزه نانو فناوری نام دارد پی برد. علاوه بر این، او یکی از افرادی بود که واقعه انفجار شاتل فضایی چلنجر را در سال ۱۹۸۶ مورد بررسی قرار داد.

کد خبر 402013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.