آیین سنتی "طبخ حلیم نذری" در گلشهر برگزار شد

آیین سنتی "طبخ حلیم نذری" گلشهر در آخرین جمعه پاییز برگزار شد.

مهدی یاوری، عضو انجمن دوست داران میراث فرهنگی گلپایگان (ورپادگان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گلپایگان با اشاره به اجرای سنت "پخت حلیم" در این شهر، اظهار کرد: طبخ آش حلیم نذری حسینیه قدیم شهر گلشهر قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و هر سال در نخستین شب جمعه زمستان به نیت حضرت فاطمه الزهرا(س)  و در طلب نزولات آسمانی پخته می‌شده و در هنگام پخت آش مردم به دعا و نیایش و  صلوات آن شب را سپری می‌کنند.

وی افزود: در گذشته‌ برای پخت این آش چند نفر به صورت خودجوش پیاده و با کوله پشتی گندم را از درب منازل جمع آوری می‌کردند و سپس خانم‌ها به صورت داوطلب ‌ضایعات گندم را جدا و پس از شستشو با چرخ «دِسار» به بلغور تبدیل تا برای پختن آش آماده ‌شود.

عضو انجمن دوست داران میراث فرهنگی گلپایگان افزود: در گذشته هیزم‌هایی که از تابستان و پائیز جمع‌آوری می‌شد با آن آش حلیم را می‌پختند و مانند این زمان، هرکس به نیت و توانایی خودش در در پخت آش کمک می‌کرد.

یاوری گفت: امروزه با صنعتی شدن زندگی دیگر برای جمع کردن کردن گندم کسی با گاریچه یا پیاده نمی‌رود بلکه با ماشین از درب منازل جمع‌آوری می‌شود و برای تهیه بلغور گندم نیز از آسیاب استفاده  و در پخت آش از اجاق گاز استفاده می‌شود.

وی افزود: مواد لازم برای تهیه آش حلیم نذری مانند پیاز و حبوبات و گوشت نیز با نذر مردم تهیه می‌شود.

وی افزود: مواد لازم آش از دو ماه قبل از سوی متولیان امر پخت فراهم و پخت آش در جمعه نخست ماه دی انجام شود؛ پخت آش از شامگاه پنجشنبه تا سپیده قبل اذان صبح ادامه دارد، سپس زیردیگ‌های آش خاموش و درب آن‌ها را می‌بنند و مقداری نمک روی درب دیگ می‌ریزند تا بنا به اعتقاداتی که دارند مهر ائمه روی دیگ آش‌ها بخورد و پس از اقامه نماز صبح متولیان پخت آش به سراغ دیگ‌ها برای توزیع بین مردم می‌آیند.

عضو انجمن دوست داران میراث فرهنگی گلپایگان گفت: حسینیه قدیم یکی از قدیمی‌ترین آثار مذهبی شهر گلشهر است و مردم این  منطقه اعتقادات خاصی به این مکان مذهبی دارند و در سال‌های اخیر برای توسعه حسینیه ساختمان جدید احداث شد.

وی افزود: سال گذشته بنا به درخواست انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی و هیئت امنای حسینیه با پیگیری مستمر شهرداری و شورای اسلامی شهر گلشهر توسط میراث فرهنگی گلپایگان طبخ آش حلیم حسینیه قدیم در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال در نخستین شب جمعه زمستان مراسم پخت حلیم نذری حسینیه قدیم شهر گلشهر طبق یک سنت دیرینه طبخ می‌شود، اما از دو سال گذشته با نزدیک شدن این روز به شب اول زمستان، ایین طبخ در آخرین جمعه آذرماه انجام می‌شود؛ امسال نیز همانند سال‌های قبل ۴۵ دیگ آش نذری در این آئین طبخ و توزیع شد.

کد خبر 401996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.