دمل (Boil)چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

دُمَل (Boil) عفونت شایع و دردناک است که به علت نفوذ باکتری در فولیکول‌های مو و پوست اطراف آن ایجاد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دُمَل در ابتدا به صورت یک برآمدگی قرمز رنگ دیده می‌شود، سپس هنگامی‌که سلول‌های سفید خون برای مبارزه به آن ناحیه هجوم می‌آورد، با عفونت یا چرک پر می‌شود. معمولا مراقبت‌های خانگی می‌تواند دُمَلی را که به آبسه پوستی معروف است برطرف کند، اما درصورتی‌که این توده چرکی در برابر درمان مقاومت کند یا در بعضی از نواحی آسیب‌پذیر بدن ایجاد شود، انجام مراقبت‌های پزشکی ضرورت دارد. در ادامه شما را با بعضی از نشانه‌ها و دلایل ایجاد دُمَل آشنا می‌کنیم:

علائم عفونت چرکی

دُمَل‌ها معمولاً کوچک است، اما ممکن است به اندازه یک توپ گلف نیز رشد کند؛ علائم این توده عفونی شامل تورم، قرمزی و درد، تراوش مایع از پوست و یا یا پوسته‌پوسته شدن آن است. همچنین این وضعیت ممکن است با احساس ناخوشی، خستگی یا تب همراه باشد که در اینصورت مراجعه به پزشک ضروری است.

محل تشکیل دُمَل

دُمَل ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود، اما اکثراً این عفونت‌ها در صورت، گردن، زیر بغل، شانه و کمر دیده می‌شود. بعضی نواحی بدن مانند داخل کشاله ران و یا اطراف بینی، نقاط معمول برای بروز دُمَل است؛ با جمع شدن چرک در زیر پوست، غالباً درد بدتر می‌شود و سپس با تخلیه مایع چرکی موجود در آن، تسکین می‌یابد.

چه عواملی باعث ایجاد دُمَل می‌شود؟

اکثر دُمَل‌ها ناشی از باکتری‌های استاف (Staphylococcus aureus) ناشی می‌شود که روی پوست و یا داخل بینی بسیاری از افراد سالم وجود دارد. هنگامی‌که یک خراش، برش یا شکاف پوست را باز می‌کند، با ورود این باکتری‌ها به فولیکول مو، عفونت آغاز می‌شود. عفونت استاف یکی از مشکلات شایع پوستی است که گاهی اوقات به بافت‌های داخلی بدن نیز نفوذ می‌کند. حدود ۲۵ درصد از مبتلایان به عفونت استاف، علائم و نشانه‌های عفونت را ندارند. این عفونت ابتدا به عنوان یک بخش کوچک ظاهر می‌شود که به دلیل فعالیت باکتری استافیلوکوک، گسترش می‌یابد.

دُمَل معمولی یا عفونت MRSA ؟

عفونت MRSA (استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین) مانند دمل معمولی، قرمز، متورم و چرکی بوده و در برابر بسیاری آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است؛ اگر عفونت پوستی بعد از دو تا سه روز مصرف آنتی‌بیوتیک، پیشرفت کند یا بهبود نیابد، پزشک به عفونت MRSA مشکوک می‌شود. برای بهبود MRSA و جلوگیری از عفونت عمقی‌ و خطرناک‌، درمان صحیح و به موقع اهمیت زیادی دارد.

 آیا دُمَل مسری است؟

 میکروب‌هایی که باعث ایجاد دُمَل می‌شود، به‌ راحتی از طریق تماس پوست یک فرد با فرد دیگر و همچنین اشیاء آلوده پخش می‌شود. این باکتری‌ها معمولاً تا زمانی که راهی به داخل پوست نیابد، هیچ آسیبی به فرد وارد نمی‌کند. هنگام بروز این توده‌های عفونی، افراد نباید از حوله، لباس یا وسایل ورزشی مشترک استفاده کنند. پوشاندن روی دُمَل و شستشوی مکرر دست‌ها نیز می‌تواند از شیوع این باکتری‌ها جلوگیری کند.

 دُمَل در چه افرادی ایجاد می‌شود؟

این عفونت‌های چرکی ممکن است در هر کسی ایجاد شود؛ احتمال ابتلا به  دُمَل در صورت وجود آکنه، اگزما یا سایر عوامل ایجادکننده شکاف‌های پوستی، بیماری دیابت و یا سیستم ایمنی ضعیف افزایش می‌یابد. برای بهبود اکثر  دُمَل‌ها، مراقبت خانگی موثر است. چندین بار استفاده از از کمپرس گرم در طول روز به باز شدن  دُمَل و خروج چرک کمک می‌کند. همچنین تمیز نگه داشتن دُمَل پس از خارج شدن عفونت، تعویض بانداژ و شستشوی دست‌ها، می‌تواند در بهبود آن نقش بسزایی داشته باشد.

کد خبر 401847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.