چه کسانی مجاز به انجام بوتاکس هستند؟

فقر عامل افزایش ریسک بیماری های قلبی در مردان، عوارض سزارین، افراد مجاز به بوتاکس،  خواص شگفت انگیز نان جو  و  بهترین ورزش برای چشم‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ یک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: زنان باردار باید تا آنجا که ممکن است زایمان طبیعی کنند و تنها در مواردی مشخص سزارین را انجام دهند. افرادی که سابقه سزارین قبلی یا تنگی لگن دارند، جنین آن‌ها خیلی بزرگ است یا در مواقعی که پاها یا اندام‌های جنین در مقابل دهانه رحم قرار گرفته باشند یا سر جنین به سمت پایین نچرخیده باشد، وجود جفت سرراهی و خون‌ریزی‌های دوران بارداری، انجام سزارین ضرورت پیدا می‌کند.

شیرین نیرومنش، اظهار کرد: سزارین در اوایل و سال‌های قبل عوارض زیادی داشت. این عمل مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است عوارض جراحی و بیهوشی داشته باشد که از جمله عوارض جراحی آن می‌توان به خون‌ریزی هنگام عمل و عفونت پس از عمل اشاره کرد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی، گفت: بیشتر متخصصان بیهوشی انجام سزارین را با بی‌حسی موضعی از کمر یا اسپاینال (اپیدورال) پیشنهاد می‌کنند. در این روش به کمک سوزن‌های خیلی باریک بین مهره‌های کمر فرد داروی بی‌حس کننده تزریق می‌شود، بنابراین انجام سزارین به کمک این روش بسیار خوب است، زیرا دارویی به جریان خون مادر و جنین وارد نمی‌شود.

وی افزود: در برخی موارد که انجام بی‌حسی موضعی از کمر برای مادران امکان‌پذیر نیست، مادر به طور کامل بیهوش می‌شود و تحت عمل سزارین قرار می‌گیرد. به احتمال زیاد عوارض بیهوشی کامل از بی‌حسی موضعی بیشتر است.

نیرومنش، تأکید کرد زنان باردار قبل از انجام عمل سزارین باید تحت بررسی کامل قرار بگیرند تا اگر سابقه بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی و اختلالات انعقادی خون دارند یا اینکه در طول بارداری به دیابت، فشارخون بالا یا مسمومیت بارداری مبتلا هستند، پزشک جراح و متخصص بیهوشی برای جلوگیری از بروز عوارض تمهیدات لازم را برای آنها بیندیشند.

خواص شگفت انگیز نان جو

امروزه نان جو به یکی از محبوب‌ترین نان‌های رژیمی و پر خاصیت در میان مردم تبدیل شده است. نان جو از آرد جو بدون سبوس و یا سبوس دار تهیه می‌شود، تفاوت این دسته از نان‌ها با نان‌هایی مانند نان گندم قدرت سیرکنندگی و فیبر بالایشان است. هم چنین جالب است بدانید که در طب سنتی اسلامی نیز به مصرف نان جو تاکید بسیار شده است. نان جو بخورید تا قند خونتان کاهش پیدا کند: پس نان جو برای افراد دیابتی بسیار مفید است.

سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود: این نوع نان با دارا بودن آنتی اکسیدان‌های فراوان و اسید چرب‌های مفید برای بدن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با رشد تومورها مقابله می‌کند.

نان جو سرشار از فیبر است: همین ویژگی موجب پاک سازی دیواره‌های معده و روده از ذرات آلوده می‌شود و از بیماری‌های دستگاه گوارش جلوگیری می‌شود.

خاصیت رژیمی نان جو: از خواص نان جو که دلیل اصلی استفاده از آن می‌توان به مقوی بودنش اشاره داشت که باعث احساس سیری در فرد می‌شود.

کاهش کلسترول خون: با خوردن نان جو از تولید چربی‌های زیان آور در خون جلوگیری می‌شود. همچنین نان جو از بیماری‌های قلبی عروقی پیش گیری می‌شود. موجب تنظیم فعالیت‌های دستگاه گوارشی بدن  می شود. باعث تحریک انسولین سازی در بدن فرد می‌شود و برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند مصرف نان جو بسیار توصیه می شود.

وجود ویتامین‌های گروه ب: موجب تقویت حافظه، شادابی و زیبایی پوست، آرامش و پیش گیری از نرمی استخوان در کودکان می‌شود.

از خواص نان جو می‌توان به وجود مواد ضدسرطانی اشاره داشت که باعث سرکوب عوامل سرطان به خصوص پیش گیری از بروز سرطان در بستر روده‌ها می‌شود. علاوه بر این با خوردن نان جو می‌توان موجب تومورهای سرطانی شد. با خوردن نان جو سبوس دار از سفید شدن زودرس موهایتان نیز جلوگیری کنید. مواد معدنی و املاح فراوان در نان جو در افزایش سلامت و استحکام استخوان‌های شما نقش به سزایی دارد.

نان جو جزو نان‌های رژیمی است و جایگزینی آن با سهم نان روزانه است. فیبر بالا از خاصیت‌های نان جو است، ولی به علت این که پس از مصرف آن مقدار زیادی از آب بدن شما به علت فیبر زیاد جذب می‌شود. بهتر است از آب و مایعات فراوان استفاده کنید. اگر به پروتئین گلوتن موجود در نان جو حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید. به دلیل اینکه ‌موجب بیماری سلیاک ‌در فرد  می ‌شود.

فقر عامل افزایش ریسک بیماری های قلبی در مردان

تحقیقات ‌نشان می ‌دهد بین شغل،خواب ناکافی ‌و بیماری ‌قلبی ‌عروق کرونر در مردان ‌ارتباط وجود دارد.محققان ‌هشدار می ‌دهند خواب ناکافی ‌یکی ‌از ‌علل ‌اصلی ‌این موضوع است که افراد دارای موقعیت بد اقتصادی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی ‌هستند. افراد دارای وضعیت ‌اجتماعی اقتصادی پایین تر، به دلایل گوناگون ‌خواب کمتری دارند: در چندین زمینه شاغل هستند، کارهای شیفتی ‌دارند، در محیط های پرسروصدا زندگی می ‌کنند، و استرس مای ‌بیشتری دارند.

مطالعه ‌نشان می ‌دهد کم خوابی ۱۳.۴ درصد عامل ارتباط بین شغل ‌و بیماری قلبی عروق کرونر در مردان است. «دوزان پتروویک»، سرپرست ‌تیم تحقیق از دانشگاه پزشکی ‌لوزان سوئیس، در این باره می گوید: «در زنان در مقایسه با مردان، رابطه بین ‌کم خوابی با شغل ضعیف تر است.» این مطالعه شامل ۱۱۱,۲۰۵ شرکت کننده از چهار کشور اروپایی ‌بود. وضعیت اجتماعی اقتصادی افراد بر اساس ضعیف، متوسط و عالی ‌تقسیم بندی شد. سابقه بیماری قلبی عروق کرونر و ‌سکته براساس ارزیابی بالینی، گزارشات پزشکی ‌و خودگزارش ‌دهی افراد به ‌دست آمد.

بهترین ‌ورزش ‌برای ‌چشم‌ها

چشم‌ها ‌همچون ‌دوربین ‌بدن ‌عمل ‌کرده و به فرد اجازه می‌دهند که تماشا کند ‌و به حافظه بسپارد.اندام‌های ‌بدن ‌نیز همچون ‌تجهیزاتی ‌که به کار گرفته می‌شوند درصورتی که استفاده افراطی از آن‌ها شود به استراحت نیاز دارند تا عملکرد صحیح خود را داشته باشند.

نتایج ‌یک ‌بررسی نشان ‌داد کارمندان به طور میانگین ‌سالانه ۱۷۰۰ ساعت را به کار با رایانه ‌اختصاص ‌می‌دهند که در این بین کار با گوشی‌های هوشمند ‌و تبلت ‌در مواقع استراحت نیز به آن اضافه می‌شود.

استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند و رایانه با بروز عارضه‌های ‌چشمی ‌از قبیل فشار چشم، خشکی، سردرد و بی‌خوابی مرتبط است. با این وجود، افراد همچنان ‌مدت زمان زیادی را به کار با این تجهیزات اختصاص می‌دهند. برای ‌بسیاری از افراد خودداری از کار با این تجهیزات ‌و استراحت دادن به چشم‌ها سخت است. با این حال ‌تمریناتی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان به چشم‌ها استراحت داد.

"یوگای چشم" از جمله این تمرینات است. یوگای چشم همچون یوگای مرسوم به دنبال بهبود انعطاف‌پذیری ‌در چشم‌هاست. یوگای چشم شامل مجموعه‌ای ‌از حرکات آرام‌کننده است که در هر زمان از روز قابل انجام است.

تمرین ۲۰ ثانیه‌ای: شیئی ‌را که در فاصله دور از شما قرار دارد انتخاب کرده و برای مدت ۲۰ ثانیه بدون پلک زدن به آن خیره شوید. سپس انگشت شست ‌خود را از همین فاصله دور زیر شیء مزبور نگه دارید ‌و سپس و تمرکز نگاه خود را بین شیء و نوک انگشت‌تان ‌تغییر دهید.

مرطوب کردن چشم‌ها: در این روش ‌کافیست فرد برای مدت چند ثانیه به جهت‌های مختلف نگاه کند یا با چشم‌ها حرکت زیگزاگی داشته باشد. این روش به افزایش ‌رطوبت کره چشم کمک می‌کند.

پلک زدن سریع: چند بار پلک بزنید و سپس چشم‌ها را برای مدت ۲۰ ثانیه بسته نگه دارید. با ‌چشم‌های بسته سعی ‌کنید به جهات پایین، بالا، چپ و راست ‌نگاه کنید، در همین ‌حالت و روی هر جهت، پنج ثانیه مکث کرده و سپس جهت نگاه را در حالی که هنوز چشم‌هایتان بسته است ‌تغییر دهید.

قرار دادن کف دست‌ها روی چشم: دست‌ها را به یکدیگر ساییده تا گرم شوند. چشم‌ها را بسته و کف دست‌ها را روی آن قرار دهید تا زمانیکه احساس کنید ‌چشم‌ها گرمای دست‌ها را جذب کرده‌اند. یوگای چشم برای کاهش فشار چشم نیز مفید است. هرچند، ممکن است در برخی شرایط و بیماری‌ها از قبیل آب مروارید ‌و آب سیاه بی‌اثر باشد.

شناخت افراد مجاز به بوتاکس

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره ‌به شرایط استفاده از بوتاکس، اظهار کرد: استفاده از بوتاکس، محدودیت سنی ندارد. برای استفاده از بوتاکس ‌هیچ محدودیت ‌سنی وجود ندارد، اما برای برخی افراد مثل زنان باردار، دوران شیر دهی مادر، افرادی که داروهای خاص استفاده می کنند ، منع بوتاکس وجود دارد که این ممنوعیت ها را پزشک متخصص ‌در اختیار بیمار قرار می دهد.

امینی ‌آمالی ‌با ‌بیان اینکه بوتاکس ‌در ابتدا برای جنبه های درمانی وارد شد، افزود: بعد از اینکه مشخص شد همراه با جنبه های درمانی ‌بوتاکس، زیبایی ‌نیز تحت تاثیر قرار می گیرد، گرایش به استفاده از بوتاکس برای زیبایی ‌نیز شکل گرفت.

این ‌متخصص ‌گوش ‌و ‌حلق ‌و ‌بینی با ‌تاکید کاربردهای ‌درمانی ‌بوتاکس، گفت: اسپاسم های ‌حنجره با بوتاکس ‌درمان می ‌شود، همین ‌طور اسپاسم های ‌عضلات ‌و ‌خیلی از سردردهای میگرنی به واسطه بوتاکس درمان می شود.

آمالی ‌ادامه داد: با توجه به اینکه بوتاکس اثر موقت روی انتقال جریان عصبی بر روی ناحیه ای که عضله را فلج می کند، بعد از ۴ تا ۶ ماه به پایان می رسد و فرد می تواند مجدد از بوتاکس استفاده کند.

وی ‌تصریح کرد:  یکی دیگر از مزیت های بوتاکس اصلاح برخی رفتارهای فرد است ‌و با انجام بوتاکس، یک سری از رفتارهای فرد مثل اخم کردن، فراموش می ‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ‌تهران، اظهار کرد: بوتاکس ‌یک سم است که عضلات را فلج می کند، برای همین لازم است که افراد مجاز به این کار توسط پزشک متخصص ‌شناسایی شوند و این گونه نیست ‌که هر کسی بخواهد بوتاکس انجام دهد.  

کد خبر 400508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.