۱۶ آذر، روز بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی

روز ۷ دسامبر ۲۰۱۹ یعنی ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ به عنوان روز بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی نامیده شده است. هر سال این روز توسط سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) گرامی دشته می‌شود.

به گزارش ایمنا پرواز از کهن‌ترین آرزوهای بشر بوده است و حتی اسکیموها نسل به نسل برای هم نقل کرده‌اند که اجدادشان هزاران سال قبل با پرندگانی آهنین به این سرزمین یخ‌بسته منتقل شده‌اند، در اسطوره‌های چینی و یونانی افسانه‌هایی از پرواز انسان با اژدها، اسب بالدارو بال برای انسان وجود دارد، داستان قالیچه حضرت سلیمان را همگی شنیده‌ایم ولی آن‌چه از صحتش مطمئنیم تلاش جدی بشر از سال ۱۵۰۰ میلادی و ساخت دستگاهی کوچک توسط لئوناردو داوینچی دانشمند و نقاش ایتالیایی، متشکل از دوبال، یک بدنه و سکان است، در طی سال‌ها این تلاش توسط افراد مختلف ادامه داشت و اولین پرواز کنترل شده که به وسیله یک موتور توانست نیروی رانش برای پرواز را بدست بیاورد، پرنده رایت ۱ بود که در سال ۱۹۰۳ توسط  برادران رایت در امریکا آزمایش شد و کورتیس آمریکایی در سال ۱۹۰۸ اختراع برادران رایت را تکمیل و با قراردادن چند چرخ کوچک در زیر هواپیما مسئله فرود آمدن و برخاستن این وسیله را برطرف کرد، با پیشرفت صنعت هواپیمایی و استفاده از هواپیماها نیاز به قوانین مشخص بین‌المللی در ارتباط با ایمنی پروازها، شرایط پرواز و ... بیشتر شد، روز بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی به اهمیت این صنعت و ایمنی و قوانین آن می‌پردازد و دراین روز در سرتاسر جهان و ازجمله ایران برنامه‌های مختلف برای تاکید بر اهمیت صنعت هواپیمایی برگزار می‌شود.

تاریخچه روز بین المللی هوانوردی غیرنظامی

با توجه به تصویب معاهده شیکاگو در تاریخ هفتم دسامبر ۱۹۴۴ و از پنجاه سال پس از تنظیم آن یعنی در سال ۱۹۹۴ سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی هر سال روز ۷ دسامبر (۱۶ آذر) را گرامی می‌دارد، در سال ۱۹۹۶ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۷ دسامبر را به عنوان روز بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی نامید.

هدف روز بین المللی هوانوردی غیرنظامی چیست؟

 هدف از روز جهانی هواپیمایی کشوری، کمک به ایجاد آگاهی در سراسر جهان نسبت به اهمیت حمل و نقل هوایی بین‌المللی در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورهاست و نقش منحصر به فرد ایکائو در کمک به کشورها جهت همکاری و تحقق بخشیدن به یک شبکه جهانی حمل و نقل سریع که در خدمت تمام بشر است.

شعار روز بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی چیست؟

شورای ایکائو هر ۵ سال یک‌بار (سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۹، ۲۰۲۴، ۲۰۲۹) ، یک سال‌گرد ویژه برای روز بین‌المللی حمل و نقل هوایی تعیین می‌کند. بین این سال‌های سال‌گرد، نمایندگان شورا یک موضوع واحد را برای دوره چهار ساله کامل چهار انتخاب می‌کنند، برای سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۸ شورا شعار: همکاری با یکدیگر برای اطمینان از اینکه هیچ کشوری عقب نماند را انتخاب کرده بود.

 در سال ۲۰۱۹ و به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد فعالیت این سازمان، ایکائو اعلام کرد: شبکه بین‌المللی هواپیمایی سالانه بیش ۴ میلیارد مسافر را حمل می‌کند، بیش از ۱۰ میلیون زن و مرد در این صنعت کار می‌کنند تا ۱۲۰،۰۰۰ پرواز و ۱۲ میلیون مسافر در روز با خیال راحت به مقصد خود منتقل شوند، تاثیرات متقابل شغل‌ها و به ویژه صنعت جهانگردی و حمل ونقل هوایی باعث شده است که حداقل ۶۵.۵ میلیون شغل و ۳.۶ درصد از فعالیت های اقتصادی جهانی یعنی ۲.۷ تریلیون دلار فعالیت اقتصادی  توسط شبکه بین‌المللی هواپیمایی جهانی پشتیبانی شود.

ICAO (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیر نظامی) چیست؟

سازمان بین‌المللی هوانوردی غیر نظامی یا ایکائو (International Civil Aviation Organization؛ به‌صورت مخفف ICAO) یک نهاد تخصصی سازمان ملل است و ماموریت آن هماهنگ‌سازی استانداردهای بین‌المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان است. با پیشرفت صنعت هواپیمایی و نیاز به هماهنگ‌سازی استانداردهای بین‌المللی پرواز و انسجام این صنعت در سراسر جهان در سال ۱۹۴۴ و با تصویب و امضا پیمان حمل و نقل هوایی معروف به پیمان شیکاگو، سازمان بین‌المللی  هوانوردی غیرنظامی تشکیل شد و به‌صورت رسمی در سال ۱۹۴۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

منشور ایکائو

  • اطمینان از رشد منظم و ایمن هواپیمایی کشوری بین‌المللی در سراسر جهان
  • تشویق صنعت و طراحی هواپیما برای مقاصد صلح‌جویانه
  • ترغیب توسعه خطوط هوائی، فرودگاه‌ها و تسهیلات هوانوردی برای هواپیمایی کشوری بین‌المللی
  • پاسخ به نیاز مردم جهان به حمل و نقل هوائی ایمن، منظم، کارا و باصرفه
  • جلوگیری از تضییع اقتصادی ناشی از رقابت مضر
  • حفظ حقوق دول عضو و تامین فرصت مساوی برای اعضاء برای برقراری سرویس هوایی بین‌المللی
  • از بین بردن تبعیض میان کشورهای عضو
  • افزایش ایمنی پروازها در ناوبری بین‌المللی
  • ارتقای عمومی همه ابعاد هوانوردی
  • تعمیم و توسعه کلیه امور پشتیبانی هواپیمایی کشوری بین‌المللی

هوانوردی غیرنظامی پایه گذاری و به صورت رسمی در سال ۱۹۴۷ آغاز به فعالیت کرد. مقر این سازمان در مونترال کانادا می باشد.

ایران در ICAO

ایران یکی از کشورهای مؤسس ایکائو و از نخستین امضاکنندگان معاهده بود و از سال ۱۳۲۷ و پس از پیوستن به این سازمان پیشرفت‌های چشمگیری را در صنعت هواپیمایی به دست آورد.

تاریچه سازمان هواپیمایی کشوری ایران

در اواخر جنگ‌جهانی اول و دریکی از روزهای سال ۱۲۹۶ شمسی اهالی تهران برای اولین بار هواپیمایی را مشاهده نمودند که در ارتفاع پایین بر فراز تهران پرواز میکرد و چون آن زمان فرودگاهی در تهران وجود نداشت، خلبان در محل وزارت امور خارجه و شهربانی به زمین نشست. این هواپیما ساخت روسیه بود که آن را به صورت صندوقی از قطعات از راه بندرانزلی با اتومبیل به تهران حمل و پس از سوار کردن قطعات توسط خلبان روسی به پرواز درآمد.
 در بهمن ماه سال ۱۳۰۴ حق انحصاری هواپیمایی در ایران به شرکت هواپیمایی آلمانی به نام یونکرس، واگذار شد. این شرکت در سال ۱۳۰۵ و با وارد کردن چند فروند هواپیمای یونکرس، خطوط هوایی به شهرهای مشهد، شیراز، بندرانزلی و بوشهر دایر کرد. در سال ۱۳۱۷ باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما تاسیس شد. در مرداد ماه ۱۳۲۵ دولت اقدام به تشکیل اداره‌ای تحت عنوان اداره کل هواپیمایی کشوری نمود. اکنون ایران دارای بیش از ۷۰ فرودگاه غیرنظامی است.

کد خبر 399828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.