عوارض ‌مصرف آنتی ‌بیوتیک ‌بر کلیه ‌را بشناسیم

یک ‌فوق تخصص ‌بیماری‌های ‌کلیه، گفت: مصرف زیاد داروهای مسکن ‌و ‌به ‌خصوص آنتی ‌بیوتیک‌ها موجب نارسایی کلیه ‌و نیاز به دیالیز است.

شهرام ‌سجادیه ‌در گفت‌وگو ‌با ‌خبرنگار ایمنا ‌در خصوص تأثیر مصرف ‌بی رویه ‌داروها ‌بر کلیه‌ها اظهار کرد: دفع ‌داروهای مصرفی، مواد ‌تغذیه‌ای و مکملی ‌بر عهده کلیه ‌است، روند رو به رشد مصرف دارو در کشور منجر به آسیب دیدن کلیه شده و آمار بیماران این بخش رو به افزایش است.

وی ‌با ‌بیان ‌اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها از جمله داروهای پرمصرف در بین مردم ایران است، افزود: مصرف زیاد این داروها منجر به ایجاد نارسایی کلیه و در نهایت نیاز به عمل دیالیز خواهد شد.

این ‌فوق ‌تخصص ‌بیماری‌های ‌کلیه با بیان ‌اینکه ‌مصرف داروی "‌مدفورمین" برای بیماران کلیوی ممنوع است، گفت:  البته برای کسانی که بیماری کلیوی آنها حاد نیست، استفاده از این دارو می‌واند تحت نظر پزشک انجام شود.

وی استفاده از داروهای جایگزین مدفورمین مانند متادون را برای نیازمندان به دارو توصیه کرد و افزود: متادون به صورت مستقیم بر روی کلیه اثر منفی ندارد، ‌اما ‌متاسفانه ‌متادون ‌و ‌ترکیبات ‌مخدر ‌دیگر ‌بسیاری ‌اوقات ‌ناخالصی‌هایی ‌دارد ‌که ‌برای ‌کلیه ‌مضر ‌است، بنابراین مصرف داروی متادون بدون ناخاصی برای برای بدن بدون عارضه است.

سجادیه با بیان اینکه افراد مبتلا به آرتروز نیز به دلیل مصرف بالای مسکن در معرض نارسایی کلیه قرار دارند، اضافه کرد:  این افراد باید از روش‌های جایگزینن درمانی مانند طب ‌فیزیکی، استفاده از روش‌های فیزیوتراپی، سایکوتراپی ‌و انجام ورزش‌های مختلف نسبت به کاهش درد اقدام کنند ‌تا نیازی به مصرف زیاد مسکن‌ها نداشته باشد.

وی در خصوص مصرف مکمل‌ها ‌و عوارض آن بر بدن، اظهار کرد: مصرف مکمل‌های ‌مجاز و مورد تأیید ‌با میزان مشخص مشکلی برای کلیه ایجاد نمی‌کند، اما مکمل غیر مجاز که ‌حاوی موادی دیگر با دوز کمتر و بیشتری است به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند ‌و درصورتی که بیمار مشکلات زمینه‌ای از قبل نداشته باشد، می‌تواند میزان مصرف را به اندازه مجاز و موردتایید استفاده کند و استفاده از مکمل تأیید شده ‌و قانونی، منعی ندارد.

کد خبر 398276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.