چگونه دوران سالمندی پویا داشته باشیم؟

یک مشاور خانواده گفت: نتیجه ‌حفظ روحیه ‌خوب در دوران سالمندیباعث ‌می ‌شود ‌که فرد بتواند ‌با ‌خردمندی در انتقال ‌تجربه‌های ‌زندگی ‌خود به ‌جوانان ‌سهیم ‌باشد و رسیدن ‌به این نقطه در سالمندی رعایت یک سری ‌از اصول برای سبک زندگی ‌سالم است.

روناک ‌عشقی، مشاور خانواده و زوج درمانی ‌در گفت‌وگو با ‌خبرنگار ایمنا ‌با بیان اینکه سالمندی ‌یکی ‌از مراحل مهم روانی ‌و اجتماعی ‌زندگی است، اظهار ‌کرد: این مرحله از زندگی با وجود همه ‌زیبایی‌هایی ‌که دارد، با کمبودهای زیادی ‌مانند از دست دادن شغل به واسطه بازنشستگی و پرستیز اجتماعی، فقدان ‌بخشی از توانایی ‌جسمی ‌و از دست دادن بخشی از زیبایی ‌دوره جوانی ‌و حضور فرزندان ‌همراه است.

وی با ‌بیان اینکه پویا بودن سالمندان همواره مورد تاکید بوده است، افزود: حفظ روحیه در این ‌دوران باعث ‌می ‌شود ‌که فرد بتواند ‌با ‌خردمندی در انتقال ‌تجربه‌های ‌زندگی ‌خود به ‌جوانان ‌سهیم ‌باشد و رسیدن ‌به این نقطه در سالمندی رعایت یک سری ‌از اصول برای سبک زندگی ‌سالم است.

این مشاور خانواده ‌با ‌بیان اینکه ‌به منظور داشتن ‌دوره سالمندی ‌پویا تغییر نگرش در ‌چند سطح حایز اهمیت ‌است، ادامه داد: باید سالمندان ‌حس امید ‌و شادابی داشته باشند ‌و ‌نگرش خانواده ها ‌هم به ‌سالمندان ‌این ‌نوع نگاه ‌باشد؛ علاوه ‌بر این، ‌نگاه اجتماعی ‌هم لازم است، اگر سالمندی در حال ‌دوچرخه ‌سواری ‌و ورزش کردن ‌است ‌یا لباس روشنی ‌پوشیده، این نگاه ‌در دیگران ایجاد ‌نشود که از سن سالمند گذشته ‌که این کارها را انجام می ‌دهد.

وی تصریح کرد: وقتی خانواده و جامعه نگاهی مثبت به پویایی سالمندان داشته باشند، این افراد می ‌توانند بدون خجالت، احساس شرمندگی ‌و با حس خوب از این دوران به عنوان ‌یک فرصت برای تجربه چیزهای جدید بهرمند ‌شوند.

عشقی پویایی در دوران سالمندی را بسته به نوع و سبک زندگی در دوران میانسالی دانست و گفت: توجه به سلامت جسمی و روانی در این دوران بسیار ضروری است، ورزش روزانه سبک، شنا، پیاده روی، مصرف ویتامین، انجام چکاب‌های سالانه فشار خون و میزان قند، داشتن تغذیه سالم، مصرف نکردن غذاهای فست فودی، داشتن سبک زندگی برای پیشگیری از بروز آلزایمر، انجام بازی شطرنج، زبان آموزی و آموختن کارهای جدید برای فعالیت مغزی برای سالمند پویا در اولویت است.

وی ‌مشخصه اصلی دوران سالمندی ‌را خود شکوفایی ‌دانست و گفت: برخی از افراد سالمند کارهایی که در طول زندگی انجام ندادند و می‌توانند آنها را در دوران سالمندی انجام دهند. برای داشتن سلامت روان ‌در سالمندی حفظ ارتباط اجتماعی مهم است. این اتفاق باعث می شود تا سلول های مغزی سالمند همچنان ‌فعالانه ‌حرکت کند.

این مشاور خانواده ‌ادامه داد: برای ‌تحقق ‌حفظ ارتباطات اجتماعی، ارتباط با همسالان و دوستان ‌قدیمی ‌از طریق کانون های ‌بازنشستگی ‌و ارتباط با ‌جوانان ‌برای ‌حفظ نشاط ‌و ‌سودمندی اجتماعی توصیه می ‌شود، ارتباط با کودکان کمک می ‌کند که کودک درون ‌سالمندان زنده بماند ‌و ‌حس شادابی ‌کودکان به سالمندان منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: سالمندان باید به روز باشند و نحوه کار کردن با تکنولوژی های روزمره مانند موبایل و اینترنت را بیاموزند، این اتفاق باعث می ‌شود که سالمندان ‌به واسطه فضای مجازی با فرزندان ‌در ارتباط باشند.

عشقی ‌یادآور شد: سالمندان پویا این ‌دوران را فرصتی برای پرداختن ‌به علائق دوران جوانی ‌می دانند که فرصت انجام آن را نداشتند، آموختن زبان ‌و انجام کارهای هنری ‌درجهت رسیدن به شکوفایی در این دوران ‌و کاهش، حس تنهایی ‌آنها ‌بسیار موثر است.

کد خبر 398112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.