بیماری‌های ریه بینابینی چیست؟

بیماری‌های ریه بینابینی، یک نام کلی برای چندین نوع متفاوت از بیماری‌های ریوی است که بر "انترستیس"( بخشی از ساختار آناتومی ریه‌) تاثیر گذاشته و باعث زخم‌شدن بافت‌های ریوی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انترستیس یک شبکه تور مانند از بافت ریه است که از کیسه‌های هوایی میکروسکوپی (آلوئول) پشتیبانی می‌کند؛ رگ‌های خونی نازک که از انترستیس عبور می‌کنند، تبادل گاز بین خون و هوا را در ریه‌ها بر عهده دارد. در حالت طبیعی، انترستیس بسیار نازک است و در عکسبرداری با اشعه‌های ایکس یا سی تی اسکن قفسه سینه قابل مشاهده نیست.

انواع بیماری‌های ریه بینابینی

تمامی انواع بیماری ریه بینابینی باعث ضخیم‌شدن انترستیس می‌شوند؛ این ضخیم‌شدن ممکن است به علت التهاب، زخم، یا تجمع مایع اضافی ایجاد شود. بعضی از اشکال بیماری ریه بینابینی کوتاه مدت بوده، در حالی که بعضی دیگر مزمن و جبران‌ناپذیر است. انواع بیماری ریه بینابینی شامل موارد زیر است:

  • ذات‌الریه بینابینی: در این بیماری باکتری‌ها، ویروس‌ها و یا قارچ‌ها فضای بین ریه را آلوده می‌کنند؛ نوعی باکتری به نام مایکوپلاسما، شایع‌ترین علت این بیماری است.
  • فیبروز ریوی ایدیوپاتیک: یکی از اشکال مزمن و پیشرونده فیبروز انترستیس محسوب می‌شود که علت آن هنوز ناشناخته است.
  • پنومونی یا پولمونیت بینابینی: نوعی بیماری ریه بینابینی  بوده که اغلب با بیماری‌های خود ایمنی مانند روماتیسم مفصلی یا اسکلرودرمی همراه است.
  • پنومونی با حساسیت بالا: این نوع بیماری ریه بینابینی ناشی از استنشاق مداوم ریزگردها، قارچ‌های انگلی یا سایر عوامل تحریک‌کننده است.
  • پنومونی سازمان یافته کریپتوژنیک: نوعی از بیماری ریه بینابینی، اما بدون عفونت است که برونشیولیت انسدادی(COP) نیز نامیده می‌شود.
  • پنومونی بینابینی حاد: بیماری ناگهانی و شدید ریه بینابینی که اغلب نیاز به درمان‌های اورژانسی دارد.
  • پنومونی بینابینی دسکواماتیو: یک بیماری ریه بینابینی که تا حدودی ناشی از سیگار کشیدن است.
  • سارکوئیدوز: بیماری ریه بینابینی همراه با تورم غدد لنفاوی و گاهی اوقات درگیری قلب، پوست، عصب و یا چشم است.
  • آزبستوز (Asbestosis): نوعی بیماری ریه بینابینی که در اثر قرار گرفتن در معرض آزبست یا پنبه‌های نسوز ایجاد می‌شود.

علل بیماری‌های ریه بینابینی

باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها به عنوان متهمان اصلی بیماری‌ پنومونی بینابینی محسوب می‌شود؛ قرار گرفتن متداول در معرض محرک‌های استنشاقی در هنگام کار نیز می‌تواند سبب ایجاد این بیماری‌ها شود. آزبست‌ها، ریزگرد سیلیس، ریزگرد زغال سنگ یا سایر فلزات حاصل از کار در معدن و ریزگرد غلات حاصل از کشاورزی، بعضی از این محرک‌ها است. مصرف داروهایی مانند نیتروفورانتوئین، آمیودارون، بلومویسین نیز در ایجاد بیماری ریه بینابینی نقش دارند؛ البته تنها درصد کمی از بیماری‌های ریه بینابینی ناشی از این عوامل بوده و علت اکثر این بیماری‌ها ناشناخته است.

کد خبر 397216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.