تاثیر رزماری بر روی موها

عوارض ‌پر خوابی، تاثیر شیرین بیان ‌بر زخم معده، راهکارهای ‌تغذیه‌ای برای رفع یبوست ‌کودکان، راه ‌های ‌تشخیص ‌شپشِ ‌سر از شوره و زیبایی ‌و ‌سلامت مو با رزماری را در ‌بسته خبری سلامت ایمنا ‌بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی ‌تهران با اشاره به انوع شپش سر و راه‌های ‌تشخیض شوره از شپش سر، اظهار کرد: گاهی ‌شوره سر با شپش اشتباه گرفته می‌شود، در مورد روش‌های تفکیک این دو گفت: در برخی افراد در سن قبل از بلوغ، چربی سر به طور ‌طبیعی افزایش می‌یابد و دچار شوره سر می‌شوند.

حسین ‌طباطبایی، افزود: گاهی والدین شپش ‌را با شوره اشتباه می‌گیرند. راه تشخیص ‌این ‌است ‌که یک ‌روزنامه ‌پهن ‌کنید، سر فرزند خود را روی روزنامه با دست بتکانید. اگر به راحتی ‌از سر جدا شد و ریخت، می‌فهمیم شوره است. اما اگر با تکاندن مو، از سر جدا نشد، می‌فهمیم که ‌تخم شپش ‌یا رشک است. ‌چون شوره چسبندگی ‌ندارد اما رشک‌ها به دلیل ترشح صمغ‌گونه ‌به مو می‌چسبند ‌و به راحتی ‌جدا نمی‌شوند.

این متخصص ‌پوست و مو تصریح کرد: روش ‌دیگر تشخیص شوره سر از شش این است که سفیدی که روی مو دیده می‌شود، بین دو ناخن بگیرید اگر به آسانی از مو جدا شد؛ شوره است ما اگر راحت از مو جدا نشد. می‌فهمیم تخم شپش است. دقت داشته باشیم ‌که اندازه رشک ‌یا تخم شپش حدود یک میلی‌متر و در ‌حد یک نقطه است. رنگ آن سفید کدر است که به موها به تعداد زیاد می‌چسبد.

وی ‌با بیان اینکه شپش سر بیشتر بین کودکان به ویژه محصلین مدرسه اتفاق می‌افتد، گفت: شپش ‌به محض انتقال به سر، خود را بلافاصله به پوست سر می‌رساند. چون از نور گریزان است ‌و برای همین هم در موقع معاینه نباید خیلی ‌نور روی سر بیاندازیم چون در این صورت شپش ‌به سمت لایه‌های پایین‌تر سر حرکت می‌کند ‌و در نتیجه پیدا کردن آن سخت‌تر می شود. با نور غیر مستقیم ‌و ذره‌بین بهتر می‌توان اینها را ‌پیدا کرد.

راهکارهای تغذیه‌ای برای رفع یبوست کودکان

یک ‌فیزیوتراپیست گفت: یبوست ‌در کودکان عارضه شایعی است که با اصلاح رژیم غذایی ‌و افزایش فعالیت‌های بدنی درمان ‌پذیر است. این فیزیوتراپیست، افزود: اجابت مزاج سخت، وجود رگه‌های ‌خونی در مدفوع، کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته، کاهش نرمی، اندازه ‌و حجم مدفوع از نشانه‌های یبوست ‌هستند.

فهیمه ‌اوکاتی، افزود: کودکانی که فعالیت فیزیکی زیادی ندارند یا رژیم غذایی کم فیبر استفاده می‌کنند، در معرض ابتلا به یبوست هستند. داروهای ‌ضد افسردگی ‌هم احتمال بروز یبوست را در فرد افزایش می‌دهد. در برخی موارد هم سابقه یبوست ‌در بین اعضای خانواده وجود دارد. ابتلا به بیماری‌هایی مانند مشکلات خاص نورولوژیک همچون فلج مغزی ‌یا بیماری‌های متابولیک مانند کم‌کاری تیروئید ‌هم شخص را در معرض ابتلا ‌به یبوست قرار می‌دهد.

اوکاتی ‌تصریح کرد: یبوست با تغییر رژیم غذایی و افزایش فعالیت کودک درمان‌پذیر است. در مواردی که یبوست همراه با تب، حالت تهوع، خونریزی در مدفوع، شکاف ناحیه مقعد، عفونت ادراری، کاهش هوشیاری و درد شدید در ناحیه شکم باشد، مراجعه به پزشک ضروری است.

اقدامات درمانی برای رفع یبوست در کودکان

این فیزیوتراپیست گفت: اقدامات اولیه مانند مصرف مایعات فراوان به ویژه آب می‌تواند یبوست را برطرف یا از بروز آن جلوگیری کند. نوشیدن شیر در برخی مواقع می‌تواند یبوست را به همراه داشته باشد. مبتلایان به این عارضه باید از مصرف زیاد ترکیبات کافئین‌دار مانند چای خودداری کنند. میزان مصرف روزانه آب به فعالیت‌ها و سن کودک بستگی دارد همچنین باید رژیم غذایی سرشار از فیبر برای کودک مهیا شود. دانه‌های غلات، میوه و سبزی‌ها سرشار از فیبر هستند. غذاهای حاوی نمک فراوان، قند، چربی و فیبر کم احتمال بروز یبوست را افزایش می‌دهند. مشاوره با یک متخصص تغذیه می‌تواند در برنامه‌ریزی صحیح رژیم غذایی کودک مؤثر باشد.

او اظهار کرد: برای رفع یبوست باید فعالیت‌های فیزیکی کودک افزایش پیدا کند، زیرا کم تحرکی کاهش حرکات روده را به دنبال دارد، بنابراین والدین می‌توانند کودک را به انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری و شنا ترغیب کنند.

تاثیر شیرین بیان بر زخم معده 

شیرین بیان از آن دسته گیاهانی است که می تواند اثرات درمانی بر زخم معده داشته باشد. این نوع گیاه علاوه بر داشتن اثرات درمانی گاهی می تواند آسیب پذیر هم باشد. به همین دلایل است که مصرف شیرین بیان زیاد توصیه نمی شود زیرا ممکن است اثرات ناگواری بر دستگاه قلب و  عروق، فشار خون و املاح بدن بگذارد.

مصرف این گیاه دارویی در میانسالانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، بسیار خطرناک خواهد بود.  بنابراین استفاده خودسرانه از شیرین بیان و قطع داروهایی که پزشک تجویز کرده ، کار اشتباهی است و باعث تشدید اسید در بدن فرد شده و شدت بیماری  را بیشتر خواهد کرد.

عوارض پر خوابی

خواب کافی برای داشتن پوست زیبا، بدن سالم و آرامش ذهنی لازم است اما پرخوابی پیامدهای مضری برای سلامت دارد. خواب بیش از اندازه با ابتلا به بیماری های زیادی مرتبط است و معمولا پیشنهاد می شود افراد بزرگسال تا ۹ ساعت در شبانه روز بخوابند. در ادامه به برخی مشکلات ناشی از پرخوابی اشاره می شود.

خواب بیش از اندازه و پرخوابی که معمولا در تعطیلات اتفاق می افتد بر انتقال دهنده های عصبی مغز از جمله سروتونین، تاثیر منفی می گذارد. همانند کم خوابی، پرخوابی هم موجب اضافه وزن می شود. مطالعات نشان می دهد افرادی که بیش از ۹ ساعت می خوابند تقریبا ۲۱ درصد با اضافه وزن در طول یک دوره ۶ ساله مواجه هستند. محققان معتقدند این اضافه وزن با رژیم غذایی و ورزش مناسب جبران نمی شود. پرخوابی بر نحوه ذخیره چربی هم تاثیر می گذارد.

خوابیدن برای ساعت های طولانی و با وضعیت نامناسب می تواند موجب کمردرد شود. در نتیجه پرخوابی، عضلات سفت شده و کمردرد ایجاد می شود. به منظور کاهش کمردرد، داشتن زندگی پرتحرک و ورزش توصیه می شود. مطالعات نشان داده اند پرخوابی با ریسک ابتلا به امراض قلبی مرتبط هستند. در حقیقت، پرخوابی موجب افزایش ریسک مرگ به دلیل مشکلات قلبی می شود. همچنین موجب افزایش قندخون در کنار اضافه وزن می شود که ریسک دیابت نوع دو  را افزایش می دهد. همان طوری که بیخوابی موجب افسردگی می شود، پرخوابی هم با کُندشدن روند بهبود از مشکلات سلامت روان مرتبط است. افراد پُرخواب با اختلال در سلامت روان و مشکلاتی نظیر نوسانات اخلاقی روبه رو هستند.

زیبایی و سلامت مو با رزماری

خواص رزماری برای زیبایی و سلامت مو از هزاران سال پیش مورد توجه بوده است. به همین دلیل هم اغلب برندهای معتبر آرایشی مو از عصاره و روغن گیاه رزماری در تهیه محصولات زیبایی پوست و مو استفاده می‌کنند.در این مطلب با چند روش استفاده از رزماری برای تقویت مو آشنا می شوید.

تقویت و جلوگیری از ریزش مو

پنج قطره روغن رزماری را کف دست بریزید و موها را با آن ماساژ دهید. بهتر است این کار را بعد از حمام و روی موهای تمیز انجام دهید. می‌توانید روغن رزماری را با روغن نارگیل خالص یا روغن جوجوبا مخلوط کنید. آبکشی موها بعد از استفاده از این روغن‌ها اختیاری است اما اگر قصد آبکشی دارید حتما دست کم ۱۰ دقیقه اجازه دهید روغن رزماری برای رشد مو و تاثیر بر توقف ریزش موها روی موهای‌تان بماند.

نرم کننده موی سر

یک فنجان آب را بجوشانید و سپس 15 قطره روغن رز ماری به آن اضافه یا می توانید از برگ های خشک رزماری استفاده کنید. 15 عدد از برگ ها را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه قرار دهید. این مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید.موهای خود را بشویید و محلول را در حالی که موهای شما هنوز مرطوب است، به موهای تان اسپری کنید.

براق شدن مو

رزماری تازه را له و با سرکه سیب ترکیب کنید. آن را در ظرفی شیشه‌ای برای دو تا چهار هفته نگه دارید. پس از شامپو زدن، یک چهارم لیوان سرکه رزماری را با نصف لیوان آب مخلوط و برای شستن موها استفاده کنید. پس از آن دیگر موها را نشویید. این کار موها را براق و نرم می‌کند.

درخشندگی مو

برگ تازه رزماری را به خوبی له کنید تا عصاره آن در آید. سپس در یک بطری شیشه‌ای بریزید و آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید. بطری را در جایی خشک و تاریک به مدت دو تا چهار هفته نگه دارید. حالا روغن رزماری آماده است.از این روغن برای درمان شوره، افزایش درخشندگی مو و ماساژ پوست سر استفاده کنید.

متوقف کردن شوره

برگ‌های گیاه را در ظرفی بریزید و با مقداری آب آن را بجوشانید. پس از 5 دقیقه دمنوش رزماری آماده است. این نوشیدنی خواص ضد باکتری قوی دارد که رشد قارچ‌ها و ایجاد شوره را متوقف می‌سازد.

کد خبر 396830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.