درمان اختلال دوقطبی با مصرف لیتیوم

درمان طولانی مدت با لیتیوم در عملکرد کلیه برخی افراد اختلال ایجاد می‌کند یا منجر به آسیب دائمی به این عضو حیاتی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، "لیتیوم"، یکی از داروهای بسیار پرکاربرد برای درمان اختلال دوقطبی است؛ این دارو به کاهش شدت و تکرر شیدایی، پیشگیری از افسردگی و کاهش احتمال خودکشی کمک می‌کند. همچنین لیتیوم روی سیستم عصبی مرکزی افراد اثر می‌گذارد. پزشکان از نحوه تاثیر لیتیوم بر بهبود خلق و خوی افراد اطلاع دقیقی ندارند، اما تصور می‌شود به تقویت ارتباط سلول‌های عصبی نواحی مغز که در تنظیم روحیه و تفکر نقش دارد، کمک کند.

درمان اختلال دوقطبی با مصرف لیتیوم

معمولاً شروع تاثیر لیتیوم، چندین هفته طول می‌کشد. پزشک معالج به صورت دوره‌ای برای بیماران آزمایش خون تجویز می‌کند، زیرا لیتیوم می‌تواند بر عملکرد کلیه یا تیروئید تأثیر بگذارد. اگر مقدار دارو در بدن در حد ثابت نگه داشته شود، لیتیوم بهتر عمل می‌کند. موضوع مهم این است که سطح لیتیوم بدن بسیار پایین یا بالا نباشد؛ از این رو پزشک توصیه می‌کند که افراد روزانه هشت تا ۱۲ لیوان آب یا مایعات بنوشند و مقدار نمک مشخصی را در غذای خود استفاده کنند. نمک و مایعات، سطح لیتیوم خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین مهم است افراد هر روز مقدار ثابتی از هر دو را مصرف کنند. موضوع قابل توجه این که دوز لیتیوم در افراد مختلف، متفاوت است و در مراحل بیماری تغییر می‌کند. اگرچه اختلال دو قطبی اغلب با بیش از یک دارو درمان می‌شود، اما برخی افراد می‌توانند وضعیت خود را تنها با مصرف لیتیوم کنترل کنند.

اثرات جانبی لیتیوم

مصرف لیتیوم در حدود ۷۵ درصد مصرف‌کنندگان عوارض جانبی دارد. آن‌ها ممکن است بعد از چند هفته به دلیل سازگاری بدن با دارو، با مشکل کمتری روبرو شوند. گاهی اوقات با کاهش دوز مصرف می‌توان عوارض جانبی دارو را کمتر کرد. با این حال از بیماران خواسته می‌شود، هرگز دوز یا برنامه دارویی خود را بدون مشورت پزشک تغییر ندهند. لرزش دست، افزایش عطش، افزایش ادرار، اسهال، استفراغ، افزایش وزن، اختلال در حافظه و تمرکز، خواب‌آلودگی، ضعف عضلانی، ریزش مو، آکنه و کاهش عملکرد تیروئید، بعضی از عوارض جانبی معمول مصرف لیتیوم است. در صورت تداوم عوارض جانبی این دارو افراد باید به پزشک مراجعه کنند. همچنین هر گونه سابقه سرطان، بیماری‌های قلبی و کلیوی، صرع و آلرژی و مصرف هر گونه دارو را باید به پزشک اطلاع داد. بیماران باید از مصرف محصولات دارای سدیم کم اجتناب کنند، زیرا این رژیم غذایی به افزایش میزان لیتیوم منجر می‌شود. علاوه بر این کسانی که لیتیوم مصرف می‌کنند، باید قبل از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا این داروها سطوح لیتیوم را افزایش می‌دهد. لیتیوم باید در زنان باردار به ویژه در سه ماه اول بارداری نیز با احتیاط مصرف شود.

کد خبر 395618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    1 9
    دوقطبی چیست